Краят на ремонта на "Витиня" се отлага още малко - за 2021 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Краят на ремонта на "Витиня" се отлага още малко - за 2021 г.

Краят на ремонта на "Витиня" се отлага още малко - за 2021 г.

Заявките бяха двете тръби на тунела на "Хемус" да бъдат отворени до края на 2020 г., но финалът на ремонта ще е догодина

Мила Чернева
4393 прочитания

© Надежда Чипева


Пет години и 70 млн. лв. Това изглежда, че ще е равносметката от ремонта на тунел "Витиня" на АМ "Хемус".

От съобщение на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) днес става ясно, че работата по тръбата в посока София се очаква да приключи след Нова година. През септември от ведомството казаха за "Капитал", че прогнозният срок за завършване на ремонта е до края на 2020 г., но явно отново има забавяне. В началото на 2020 г. (преди началото на пандемията) заявката беше, че работата по тунела ще приключи "през втората половина на 2020 г.".

От години пътуващите не са виждали тунела изцяло отворен и това понякога предизвиква сериозни задръствания на "Хемус".

Изпълнител на ремонта е държавната компания "Автомагистрали", която има договори с АПИ за поддържане на почти всички магистрали. Подизпълнител в случая е "Главболгарстрой". "До момента са разплатени ремонтни дейности за 16,6 млн. лв., като прогнозната стойност на ремонтно-възстановителните дейности за тръбата в посока София е над 50 млн. лв.", отговориха от АПИ на "Капитал" преди два месеца. Тръбата в посока Варна се ремонтираше между 27 юни 2016 г. и 20 септември 2017 г. - общо 17 месеца, като цената беше над 22 млн. лв.

В момента на тунела работят между 60 и 80 души на смени, а общо ангажираните са 150, като в тях влизат и служителите, които се занимават с логистика. Използват се и 29 специализирани машини, твърдят от АПИ.

Бързай бавно

Ремонтът на лявата тръба започна през 2018 г., след като завърши този на дясната. Процесът обаче се оказа доста бавен, след като АПИ открива проблем в конструкцията на тунела.

В отговори до "Капитал" пътната агенция обясни, че знае, че тунелът е опасен от над две години, тъй като оглед е правен през септември 2018 г. "Отчетено е, че заради развитието на деформациите състоянието на тунела

е аварийно и ремонтните дейности са опасни дори и за работещите", отговориха те преди година.

През пролетта на 2019 г. източник от строителния сектор, пряко свързан с въпросния проект, обясни пред "Капитал", че тръбата е опасна, има голямо напукване в нея и е необходимо сложно преизчисляване, което досега никой не успява или не се наема да извърши, за да бъде укрепено съоръжението по ефективен начин. Според неговите твърдения това е причината да има забавяне в същинския ремонт. В крайна сметка проектът беше завършен и приет.

"При направените изследвания с георадар и геологически сондажи са установени каверни (кухини) както между двете облицовки (първична и вторична), така и между първичната облицовка и скалния масив. Някои от кухините са със значителни размери. По този начин скалният масив не е подпрян както е необходимо, и през периода на 30-годишната си експлоатация допълнително е претърпял деформации", съобщават сега от АПИ. Казано иначе - тръбата е опасна.

"Установените нарушения наложиха извършване на пълно обследване на съоръжението. Направени са множество проучвания и експертизи, които показаха, че необходимият ремонт ще е по-сложен от първоначалните очаквания и се налага да бъдат предприети спешни аварийни мерки", пишат сега от агенцията. Тези спешни мерки обаче реално се бавеха през годините.

От агенцията сега обясняват, че причините за кухини в съоръжението са "комплексни". Една от тях е това, че при изграждането му не е положена хидроизолация по цялото сечение на тръбата и поради тази причина води от скатния масив са увредили конструкцията.

Сега АПИ съобщават, че в един момент дори е имало идея да се изгради напълно нов тунел, но тя е била отхвърлена, защото е трябвало трасето на магистралата да се промени. "Освен това експертите са категорични, че и при едно ново строителство ще трябва да се извърши укрепване на скалния масив, защото е разхлабен и трябва да се стабилизира", казват от агенцията. Затова все пак държавата се спира на вариант да се реконструира съществуващият тунел, като се укрепи конструкцията, "дори това да отнеме повече време". Реално проектирането и изграждането на нов тунел нямаше как да е по-малко от времето за ремонт на съществуващия.

Ъпгрейд на тунела

Съоръжението ще отговаря на всички европейски изисквания за безопасност, уточняват от АПИ. България има сериозен проблем с безопасността в тунелите, констатира Европейската комисия преди година. В съобщението си тя обяви, че е изпратила уведомително писмо на България, че не спазва директивата за минимални изисквания на съоръженията. В началото на 2017 г. в тунел "Ечемишка" загина жена, след като корозирала лампа падна върху автомобила, в който тя пътуваше.

В началото на декември ще започне изграждането на инженерната инфраструктура, съобщават от пътната агенция. Ще бъде изградена осветителна система с адапционно осветление в двата края на тунелната тръба и водещо осветление. Видеонаблюдението ще е без сляпа точка в целия тунел. Доставени са дизелов агрегат за аварийно електроснабдяване при авария, вентилационни системи, система за събиране на опасни разливи от настилката, "умни" знаци с указания и информация и др.", казват още от АПИ.

"Витиня" ще е първият в страната с внедрена TETRA мрежа (това е мобилната мрежа, която се ползва от службите за сигурност, критичната инфраструктура и армията), която ще дава информация в реално време и възможност за бързо предупреждение, съобщават от агенцията. "С новите технологии ще може да се подава информация към ситуационните центрове на АПИ, МВР, пожарната, за да се реагира на първата минута и така да се осигури бърза реакция. Буквално с един бутон ще може да се спира движението", казват те. В момента при инцидент подаването на сигнал до 112 отнемало около 1-2 минути.

Освен това в съоръжението ще има три нови напречени тунелни връзки, които да свързват двете тръби. Две от тях ще са пешеходни, а една - шосейна, като те трябва да се използват за евакуация на хора и автомобили, както и за достъп на линейки, пожарни и други специализирани автомобили в случай на авария в една от тръбите. "Те се прокопават от лявата тръба на тунела, като остават само няколко метра, за да се свържат с дясната тръба", пишат от АПИ.

"Изградена е дренажна система, която отвежда водите, задържани от хидроизолацията, и предпазва новата първична носеща облицовка. В момента строителите изграждат и системата за опасни разливи. В резултат от всички дейности тунелът вече ще е напълно сух за разлика от времето преди ремонта, когато в него винаги имаше течове", съобщават от агенцията.

Пет години и 70 млн. лв. Това изглежда, че ще е равносметката от ремонта на тунел "Витиня" на АМ "Хемус".

От съобщение на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) днес става ясно, че работата по тръбата в посока София се очаква да приключи след Нова година. През септември от ведомството казаха за "Капитал", че прогнозният срок за завършване на ремонта е до края на 2020 г., но явно отново има забавяне. В началото на 2020 г. (преди началото на пандемията) заявката беше, че работата по тунела ще приключи "през втората половина на 2020 г.".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean

    Да го бяхте съборили и изградили наново. Цяла една държава - един тунел не може да ремонтира за 5 години. Както беше казал един вицепремиер (Нейчо Неев), ебати държавата, щом аз съм и вицепремиер. Ебaти държават дето не може един тунел да ремонтира.
    Предполагам, че ще бъде доста по тесен сега тунела, което също е неудобство.

  • 2
    kondio_savov avatar :-|
    kondio_savov

    Това което съм чувал за този тунел е, че е строен от Минстрой, които са нямали никакъв опит с пътни тунели и използвали прекалено много взрив и затова се отворили въпросните каверни, които след това се опитали да запушат с огромни количества бетон, но било невъзможно. Приемателната комисия на няколко пъти отказвала да приеме тунела, понеже още тогава бил в "незадоволително" състояние. След това още през 80-те викали французи да дадат акъл за ремонт и с енаправила някаква допълнителна хидроизлоация.

  • 6
    val1320 avatar :-|
    val1320

    За тези пари тунелът можеше да се разруши,земната маса да се извози и пътят да остане открит.Ама,нали сме хвалипръцковци,та и ние да имаме тунел като в Европа.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK