Магистралата Русе - Велико Търново поскъпна с 300 млн. лв. само за няколко месеца
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Магистралата Русе - Велико Търново поскъпна с 300 млн. лв. само за няколко месеца

Магистралата от Русе до Велико Търново ще е готова най-рано през 2027г.

Магистралата Русе - Велико Търново поскъпна с 300 млн. лв. само за няколко месеца

Пътната агенция обявява търг за изграждането на 76 км от трасето за близо 1 млрд. лв., като плановете са то да е готово през 2027 г.

Мила Чернева
9617 прочитания

Магистралата от Русе до Велико Търново ще е готова най-рано през 2027г.

© Цветелина Белутова


*Текстът е обновен в 16:04 часа на 7 декември 2020г.

Първите 75.6 км от магистралата Русе - Велико Търново ще струват внушителните 982.74 млн. лв. без ДДС. Сумата е с над 300 млн. лв. по-висока от тази, която беше посочена от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) преди два месеца. В свои отговори до "Капитал" през септември 2019г. и след това през септември 2020г. от АПИ посочиха, че "индикативната стойност за изпълнението им е 806 826 000 лв. с ДДС" или 670 млн. лв. без ДДС (виж прикачените файлове долу). Това значи, че тези 75 км от Русе до Бяла са поскъпнали с около 45%. Според други документи за планираните капиталови разходи на АПИ от януари 2020 г., които "Капитал" получи от свой източник, пък прогнозната стойност 908 млн. лв. или пак има разлика, само че от 74 млн. лв.

Обявената в търга стойност е "определена въз основа на прогнозно остойностяване на количествените сметки към идейния проект за АМ "Русе - Велико Търново" на база договорени и изпълнени в последните години сходни обекти", обясниха от АПИ в писмен отговор до "Капитал".

"Съобщаваните преди това индикативни стойности за проекта за изграждането на автомагистрала "Русе - Велико Търново" от км 0+400 до км 133+500 са въз основа на изготвен преди три години - през 2017 г., анализ

"Разходи-ползи". Сумата от 806 826 000 евро е общата индикативна стойност на целия проект в евро", пишат от агенцията. В отговорите им обаче не пише "евро", а "лева", както може да се види в прикаченото писмо от 30 септември 2019г. най-долу.

Цените в строителния сектор обаче не са поскъпнали толкова за две-три години.

Иначе срокът за подаване на оферти е 21 януари 2020г. От прессъобщението на АПИ става ясно още, че се планира магистралата в този участък да се строи между пет и шест години, което значи, че оптимистично, ако се стигне до договор през 2021г., трасето ще е готово през 2027 г.

План за шест години

Обществената поръчка е разделена на две позиции, пишат от АПИ. Първата е за участъка от от Русе до Бяла, като прогнозната стойност ще е 536.39 млн. лв. без ДДС. Тази отсечка ще започва на 3 км източно от Дунав мост при пътния възел с път ІІ-21 Русе - Силистра и ще завършва непосредствено след пътния възел при 40-ти км по магистралното трасе. Втората позиция е за обходния път на град Бяла, който прогнозно е оценен на 446.35 млн. лв. без ДДС. Той ще започва при 40-ти км и ще завършва при 76-ти км след пътния възел с път I-3 Гара Бяла - Плевен.

Според прессъобщението на пътната агенция за единия участък, дълъг 40 км, срокът ще е 2120 дни, а за другия, дълъг 35.4 км - 1810 дни. Сроковете звучат нормално, но е странно, че на фона на тях премиерът Бойко Борисов, самата АПИ и изобщо всички представители на кабинета твърдят, че цялата магистрала "Хемус" може да е готова за подобен срок - до 2024 г., където става въпрос за 134 км, половината от които все още се проектират.

Иначе опитът на агенцията показва, че разглеждането на оферти и изборът на изпълнител за големи проекти обичайно отнема около година, а понякога и повече. Изключение прави обходът на град Бургас, който беше възложен за няколко месеца.

Пътната агенция е предложила държавата да кандидатства за финансиране на трасето по бъдещата програма "Транспортна свързаност" 2021-2027 г.

Големият проект

Проектното трасе на автомагистралата е общо 132.8 км и е разделено на три участъка: Русе - Бяла, обход на град Бяла и Бяла - Велико Търново, като за последния още няма търг. Общата стойност на целия път, която се цитираше от АПИ, е 1.5 млрд. лв. с ДДС. Очевидно с това значително поскъпване ще струва доста повече.

Автор: АПИ

През юли 2019 г. приключи съдебната битка около екологичната оценка на трасето и то в полза на държавата. Според регионалния министър Петя Аврамова, както и според отговори на АПИ до "Капитал", обществената поръчка за трасето трябваше да бъде обявена още миналата година, но се забави по незнайни причини - може да е имало общо и с липсата на план за финансиране.

Този първокласен път е един от най-натоварените и с висока концентрация на тежки пътни инциденти, посочват от агенцията, като уточняват, че с изграждането на магистрала броят на катастрофи ще намалее, тъй като движението ще бъде разделено в две отделни пътни платна, а транзитният трафик ще бъде изведен от населените места. Според анализа "Разходи - ползи" за този проект леките коли ще преминават цялото трасе за малко повече от час, или с 25 минути по-бързо от сега.

В момента предстои да бъде избран изпълнител за търга за тунела под Шипка, обявен през октомври 2019 г.

Прикачен файл

Прикачен файл

*Текстът е обновен в 16:04 часа на 7 декември 2020г.

Първите 75.6 км от магистралата Русе - Велико Търново ще струват внушителните 982.74 млн. лв. без ДДС. Сумата е с над 300 млн. лв. по-висока от тази, която беше посочена от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) преди два месеца. В свои отговори до "Капитал" през септември 2019г. и след това през септември 2020г. от АПИ посочиха, че "индикативната стойност за изпълнението им е 806 826 000 лв. с ДДС" или 670 млн. лв. без ДДС (виж прикачените файлове долу). Това значи, че тези 75 км от Русе до Бяла са поскъпнали с около 45%. Според други документи за планираните капиталови разходи на АПИ от януари 2020 г., които "Капитал" получи от свой източник, пък прогнозната стойност 908 млн. лв. или пак има разлика, само че от 74 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    aussie avatar :-|
    aussie

    Ако го строи Автомагистрали може и 3 млрд да стане цената.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK