Докъде е строежът на "Хемус" две години след договора на "Автомагистрали"

АПИ

Докъде е строежът на "Хемус" две години след договора на "Автомагистрали"

Първият участък от 15 км вече е готов за асфалтиране, но няма конкретен срок за пускането на движението

Мила Чернева
24185 прочитания

АПИ

© АПИ


Държавната компания "Автомагистрали" е получила без търг договори за общо 4.6 млрд. лв. от Агенция "Пътна инфраструктура" през изминалите две години. Те са сключени по in-house регламент, който не позволява използването на подизпълнители, но редица източници, репортажи и данни сочат, че това ограничение се заобикаля чрез споразумения за наем на механизация и служители. Така, без да има официални подизпълнители с публични цени за услугите им, държавните милиарди стигат по непрозрачен начин до частния сектор.

Едва тази седмица обаче въпросът стана политически - БСП влезе в ролята си на опозиция и поиска Сметната палата да направи проверка на държавната компания. Веднага последва и реакция - Георги Котев, зам.-изпълнителният директор на "Автомагистрали", изпрати позиция до медиите, в която обяснява, че фирмата има печалба от над 6.7 млн. лв. за 2019 г. заради добра организация и управление. "Дружеството няма незаконни договори, каквито опити за внушения се правят. Всички те са сключени при спазване на процедурите, предвидени в българското законодателство", пише в позицията си шефът на държавната "Автомагистрали" Георги Котев и заявява, че дружеството не се притеснява от одит.

А днес в обяснителен режим влезе и самата Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), която разпространи подробна информация за напредъка по строителството на магистрала "Хемус" - първият участък, поверен на държавната компания "Автомагистрали", вече може да се асфалтира.

Бавни темпове

Въпросният участък е от Боаза до пътен възел "Дерманци", при пресичането с третокласния път Луковит - Угърчин, и е дълъг 15 км. "На много места в участък 1 е подготвена основата за стартиране на асфалтови работи, а където е възможно и в зависимост от метеорологичните условия се полагат и първите асфалтови пластове от бъдещото пътно платно на автомагистралата", пишат от АПИ.

Първата копка на това трасе се случи шумно и показно през април 2019 г., в навечерието на изборите за Европейски парламент. Тогава обаче бе издадено разрешение за строеж единствено на 1.5 км, като най-вероятно целта е била именно предизборната кампания. Не е уточнен срок за пускането на участъка в движение, но в сегашното прессъобщение се уточнява, че правителството си е поставило такъв - 2024 г., за завършване цялата магистрала.

"Хемус" към Велико Търново

Държавната фирма "Автомагистрали" има два договора за проектиране и изграждане на "Хемус" - единият е за 1.34 млрд. лв., като включва първите 134 км по направлението София-Варна, а вторият е за 1.38 млрд. лв., като обхваща останалите 89 км.

В участъка от общо 36 км между п. в. "Дерманци" до връзката с път Плевен - Ловеч, се изпълняват само земни и пътни работи и се изграждат големите съоръжения. Иначе казано - работи се.

След Плевен обаче остават още 83 км от магистралата по първия договор на "Автомагистрали" от декември 2018 г., като трасето стига до пресичането с пътя Русе - Велико Търново. За тази част от "Хемус" няма издадено разрешение за строеж, но пък АПИ съобщава, че се почиства теренът и се изграждат временни пътища. Това е спорна практика според инженери, която не е ясно разписана в Закона за устройство на територията. "Не може да изкопаеш тонове хумусен слой и да отсечеш хиляди дървета преди разрешение за строеж", коментира преди месеци пред "Капитал" експерт, който се занимава със строителен надзор, като уточнява, че наистина това все пак са ранни стъпки в строителството.

Останалите 89 км след Велико Търново, за които беше сключен втори договор през декември 2019 г., са в най-ранен етап. Там продължават "проучвателните дейности за изготвяне на технически проекти, съобразно договорените срокове", казват от пътната агенция. Предстои и отчуждаване на терени.

И към Шумен

Що се отнася до участъка от Шумен до Търговище, за който беше сключен договор още през 2017 г., там все още няма краен срок за завършването. От пътната агенция казват, че ще е готов "в първото шестмесечие на 2021 г.".

Обектът обаче трябваше да е готов още през април 2020 г. Но строителството започна чак през август 2018 г. заради отчуждителни процедури и дела за размера на обезщетенията на собственици на земи. След това срокът се измести за август 2020 г. Но за 15 км от общо 16.5-километровото трасе строителното разрешение беше издадено чак през октомври 2019 г.

Изпълнител на този лот е ДЗЗД "Хемус 16320", в който влизат "Инфра експерт", "Пътинженерингстрой-Т", "Автомагистрали - Черно море" и Трансконсулт-22". "Автомагистрали - Черно море" завърши изграждането на 5-километровата отсечка от "Хемус" от Шумен до Белокопитово, включително пътен възел Белокопитово, през август 2015 г.

Държавната компания "Автомагистрали" е получила без търг договори за общо 4.6 млрд. лв. от Агенция "Пътна инфраструктура" през изминалите две години. Те са сключени по in-house регламент, който не позволява използването на подизпълнители, но редица източници, репортажи и данни сочат, че това ограничение се заобикаля чрез споразумения за наем на механизация и служители. Така, без да има официални подизпълнители с публични цени за услугите им, държавните милиарди стигат по непрозрачен начин до частния сектор.

Едва тази седмица обаче въпросът стана политически - БСП влезе в ролята си на опозиция и поиска Сметната палата да направи проверка на държавната компания. Веднага последва и реакция - Георги Котев, зам.-изпълнителният директор на "Автомагистрали", изпрати позиция до медиите, в която обяснява, че фирмата има печалба от над 6.7 млн. лв. за 2019 г. заради добра организация и управление. "Дружеството няма незаконни договори, каквито опити за внушения се правят. Всички те са сключени при спазване на процедурите, предвидени в българското законодателство", пише в позицията си шефът на държавната "Автомагистрали" Георги Котев и заявява, че дружеството не се притеснява от одит.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.



Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход