Докъде стигна строежът на магистралите и какво да очакваме догодина

Докъде стигна строежът на магистралите и какво да очакваме догодина

През 2021 г. се очаква да бъдат готови нови участъци от "Хемус", от Южната дъга, както и да приключи ремонтът на тунел "Витиня"

Мила Чернева
29420 прочитания

© Надежда Чипева


Милиарди левове за нови магистрали и само няколко километра нови пътища в употреба. Така накратко може да се обобщи 2020 г. за пътното строителство в България. Пандемията не повлия сериозно на сектора, а и това продължава да е основно перо, за което се харчат средства от държавния бюджет. Повечето проекти обаче се случват по-бавно от очакваното.

Плановете са през 2021 г. няколко нови ключови отсечки да бъдат пуснати в движение, но и през новата година няма да има нова завършена магистрала.

Какво чакаме

Може би най-очакваната магистрала е "Хемус". До средата на 2021 г. трябва да е готов участъкът между пътните възли "Буховци" и "Белокопитово", което всъщност е трасето между Шумен и Търговище, съобщиха от регионалното министерство днес. Въпросните 16.3 км трябваше да са завършени още през 2020 г., но отчуждителни процедури забавиха сериозно процеса.

Пътната агенция сключи и два договора с държавната фирма "Автомагистрали" за изграждане на общо 222 км, съответно в края на 2018 и 2019 г. В момента обаче се полагат асфалтови пластове само по първия участък - от Боаза до пътен възел "Дерманци", който е дълъг 15 км. Изграждането му започна през април 2019 г., като по договор срокът за построяването на отсечката е цели 36 месеца, което реално е дълъг срок за този проект. Според слухове е възможно трасето да е готово предизборно през пролетта, но няма официално обявен краен срок. Правителството е дало заявка, че цялата магистрала ще бъде завършена до 2024 г.

Впрочем през новата година трябва да завърши и драматично дългият ремонт на тунел "Витиня", който по данни на АПИ струва над 70 млн. лв.

В момента се работи и по разширението на скоростния път от Видин до Ботевград, но не се очаква да има готов участък през 2021 г.

Магистрала "Струма" е другият голям обект, по който се работи активно от години. Обединение на "Грома холд" изгражда отсечката между Благоевград и Крупник, като договорът за изпълнение беше сключен през декември 2015 г., а строителството започна чак през август 2017 г. Участъкът трябваше да е изцяло готов през август 2019 г., но имаше няколко забавяния, включително и заради археологически разкопки. Миналата година половината отсечка - 6.5 км, беше пусната за движение. През май 2020 г. с анекс беше увеличен срокът за изпълнение на втората половина от участъка с 573 дни, или година и половина. Причината е най-вече наложило се препроектиране на част от лота, както и проблеми със съгласувателните процедури с общините Симитли и Благоевград. Преди година управителят на "Грома холд" Виктор Велев каза пред "Капитал", че прогнозната е отсечката да е готова до края на 2021 г.

В рамките на този лот се намира и тунел "Железница", който ще бъде най-дългият пътен тунел в страната. "Джи Пи груп" изпълнява поръчката на цена от 222 млн. лв. с ДДС. Строителството започна през октомври 2019 г., а официалният срок за завършване бе януари 2022 г. Регионалният министър Петя Аврамова каза пред bTV през ноември, че през пролетта на 2021 г. се очаква тунелът да бъде изцяло прокопан и да започне работа по вентилацията му. В прессъобщение от днес министерството обяви, че до момента "Железница" е готов наполовина.

В момента се изграждат и малки отсечки от по около километър преди и след тунела, съответно от ГБС и "ПСТ Груп". През 2021 г. е възможно евентуално да се подпишат договори за "Струма" през Кресненското дефиле въпреки че около проекта има още доста въпроси, включително и относно финансирането.

Магистрала "Европа", която свърза София със Сърбия, все още се строи. В началото на ноември завърши изграждането на първите 17 км от АМ "Европа" - между Драгоман и Сливница. Консорциум на "Щрабаг" в момента изгражда 14.5 км между Драгоман и границата със Сърбия, като ще бъде готова през 2022 г.

През 2021 г. все пак ще бъде обявен търг за 16-километровата отсечка от Сливница до връзката със Северната скоростна тангента, съобщиха от регионалното министерство.

До края на 2021 г. трябва да е готова и 6-километровата отсечка от Южната дъга на София, която ГБС изгражда за 140 млн. лв. Най-вероятно участъкът ще бъде готов с няколко месеца по-рано от предвиденото по договор и ще бъде пуснат в експлоатация още през есента.

През януари АПИ ще отвори подадените оферти за изграждане на 75 км от магистралата между Русе и Велико Търново, но строителство няма да започне през 2021 г.

Ремонтът на злополучната отсечка от магистрала "Тракия" между Чирпан и Стара Загора ще продължи през 2021 г., но засега няма конкретен краен срок, посочен от АПИ.

Милиарди левове за нови магистрали и само няколко километра нови пътища в употреба. Така накратко може да се обобщи 2020 г. за пътното строителство в България. Пандемията не повлия сериозно на сектора, а и това продължава да е основно перо, за което се харчат средства от държавния бюджет. Повечето проекти обаче се случват по-бавно от очакваното.

Плановете са през 2021 г. няколко нови ключови отсечки да бъдат пуснати в движение, но и през новата година няма да има нова завършена магистрала.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


2 коментара
  • 2
    qvd50491823 avatar :-|
    Костадин Иванов

    Очаквам смяна на властта и пълно занемаряване на строежите.
    Бойко вземаше процинт, тези искат всичко.
    База за тези разсъждения: При осигурено финансиране, Орешарски разкара строителите на пътя Юндола-Разлог и порите потънаха. Ремнотът бе възстановен при поредното правителство на ББ.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Шанжмон, драга ми Дунав

Шанжмон, драга ми Дунав

Пътят към Шумен

Пътят към Шумен