Милиарди левове за нови магистрали и само няколко километра нови пътища в употреба. Така накратко може да се обобщи 2020 г. за пътното строителство в България. Пандемията не повлия сериозно на сектора, а и това продължава да е основно перо, за което се харчат средства от държавния бюджет. Повечето проекти обаче се случват по-бавно от очакваното.
Плановете са през 2021 г. няколко нови ключови отсечки да бъдат пуснати в движение, но и през новата година няма да има нова завършена магистрала.
Какво чакаме
Може би най-очакваната магистрала е "Хемус". До средата на 2021 г. трябва да е готов участъкът между пътните възли "Буховци" и "Белокопитово", което всъщност е трасето между Шумен и Търговище, съобщиха от регионалното министерство днес. Въпросните 16.3 км трябваше да са завършени още през 2020 г., но отчуждителни процедури забавиха сериозно процеса.
Пътната агенция сключи и два договора с държавната фирма "Автомагистрали" за изграждане на общо 222 км, съответно в края на 2018 и 2019 г. В момента обаче се полагат асфалтови пластове само по първия участък - от Боаза до пътен възел "Дерманци", който е дълъг 15 км. Изграждането му започна през април 2019 г., като по договор срокът за построяването на отсечката е цели 36 месеца, което реално е дълъг срок за този проект. Според слухове е възможно трасето да е готово предизборно през пролетта, но няма официално обявен краен срок. Правителството е дало заявка, че цялата магистрала ще бъде завършена до 2024 г.
Впрочем през новата година трябва да завърши и драматично дългият ремонт на тунел "Витиня", който по данни на АПИ струва над 70 млн. лв.
В момента се работи и по разширението на скоростния път от Видин до Ботевград, но не се очаква да има готов участък през 2021 г.
Магистрала "Струма" е другият голям обект, по който се работи активно от години. Обединение на "Грома холд" изгражда отсечката между Благоевград и Крупник, като договорът за изпълнение беше сключен през декември 2015 г., а строителството започна чак през август 2017 г. Участъкът трябваше да е изцяло готов през август 2019 г., но имаше няколко забавяния, включително и заради археологически разкопки. Миналата година половината отсечка - 6.5 км, беше пусната за движение. През май 2020 г. с анекс беше увеличен срокът за изпълнение на втората половина от участъка с 573 дни, или година и половина. Причината е най-вече наложило се препроектиране на част от лота, както и проблеми със съгласувателните процедури с общините Симитли и Благоевград. Преди година управителят на "Грома холд" Виктор Велев каза пред "Капитал", че прогнозната е отсечката да е готова до края на 2021 г.
В рамките на този лот се намира и тунел "Железница", който ще бъде най-дългият пътен тунел в страната. "Джи Пи груп" изпълнява поръчката на цена от 222 млн. лв. с ДДС. Строителството започна през октомври 2019 г., а официалният срок за завършване бе януари 2022 г. Регионалният министър Петя Аврамова каза пред bTV през ноември, че през пролетта на 2021 г. се очаква тунелът да бъде изцяло прокопан и да започне работа по вентилацията му. В прессъобщение от днес министерството обяви, че до момента "Железница" е готов наполовина.
В момента се изграждат и малки отсечки от по около километър преди и след тунела, съответно от ГБС и "ПСТ Груп". През 2021 г. е възможно евентуално да се подпишат договори за "Струма" през Кресненското дефиле въпреки че около проекта има още доста въпроси, включително и относно финансирането.

Магистрала "Европа", която свърза София със Сърбия, все още се строи. В началото на ноември завърши изграждането на първите 17 км от АМ "Европа" - между Драгоман и Сливница. Консорциум на "Щрабаг" в момента изгражда 14.5 км между Драгоман и границата със Сърбия, като ще бъде готова през 2022 г.
През 2021 г. все пак ще бъде обявен търг за 16-километровата отсечка от Сливница до връзката със Северната скоростна тангента, съобщиха от регионалното министерство.
До края на 2021 г. трябва да е готова и 6-километровата отсечка от Южната дъга на София, която ГБС изгражда за 140 млн. лв. Най-вероятно участъкът ще бъде готов с няколко месеца по-рано от предвиденото по договор и ще бъде пуснат в експлоатация още през есента.
През януари АПИ ще отвори подадените оферти за изграждане на 75 км от магистралата между Русе и Велико Търново, но строителство няма да започне през 2021 г.
Ремонтът на злополучната отсечка от магистрала "Тракия" между Чирпан и Стара Загора ще продължи през 2021 г., но засега няма конкретен краен срок, посочен от АПИ.
Милиарди левове за нови магистрали и само няколко километра нови пътища в употреба. Така накратко може да се обобщи 2020 г. за пътното строителство в България. Пандемията не повлия сериозно на сектора, а и това продължава да е основно перо, за което се харчат средства от държавния бюджет. Повечето проекти обаче се случват по-бавно от очакваното.
Плановете са през 2021 г. няколко нови ключови отсечки да бъдат пуснати в движение, но и през новата година няма да има нова завършена магистрала.
2 коментара
Очаквам смяна на властта и пълно занемаряване на строежите.
Бойко вземаше процинт, тези искат всичко.
База за тези разсъждения: При осигурено финансиране, Орешарски разкара строителите на пътя Юндола-Разлог и порите потънаха. Ремнотът бе възстановен при поредното правителство на ББ.