Ремонт на ремонта и пак проблем на пътя за Рилския манастир
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Ремонт на ремонта и пак проблем на пътя за Рилския манастир

АПИ

Ремонт на ремонта и пак проблем на пътя за Рилския манастир

Две години, 2.5 млн. лв. и една държавна компания не стигнаха, за да се оправи участъкът, а героите в сюжета имат отношение към други пътни трагични инциденти

Мила Чернева
6133 прочитания

АПИ

© АПИ


"Разкошен път от Рила до Рилския манастир. Тука беше това тежкото свлачище." Думите са на премиера Бойко Борисов при посещение на място на 29 декември 2020 г. заедно с регионалния зам.-министър Николай Нанков, кметът на Рила Георги Кабзималски и изпълнителния директор на държавната фирма "Автомагистрали", укрепвала мястото, Стоян Беличев.

"Беше" обаче е в грешно време. Свлачището още е проблем, след като през изминалия уикенд скалите се строполиха върху пътя и затвориха участъка между Кочериново и Рилския манастир. Причината, посочена от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), е "преовлажняване на скатовете по трасето".

Мястото от години е риск за минаващите автомобили. Укрепването му уж е приключило преди две седмици, но сега се оказва, че пътят е бил пуснат за движение без акт 16 и само късметът е спасил преминаващите автомобили от трагичен инцидент.

Случаят показа немарливост и липса на предвидени мерки като при пътя при Своге или тунел "Ечемишка" на магистрала "Хемус".

Парадоксите в случая са достатъчно и макар експертите от АПИ и "Автомагистрали" да дават някакво обяснение за скалите, паднали по асфалта, хронологията показва съвсем друго.

История на отсечката

"През есента на 2016 г. приключи рехабилитацията на близо 20 км от третокласния път, като основно е ремонтирана отсечката от 11-и км в град Рила до 31-ви км при източната порта на Рилски манастир", уточниха от пътната агенция за "Капитал" миналата година. Инвестицията е била за над 14 млн. лв. от републиканския бюджет и изпълнител е било дружеството "Агромах", която сега има ново име - "Грома холд". Една от изпълнените задачи е, че са укрепени скалните откоси със "с над 10 кв. м стоманени мрежи".

"Първият път, когато настояхме за светофар, беше преди около две години, когато пак имахме същия проблем. За да види свлачището, дойде тогавашният регионален министър Николай Нанков и сложиха светофар в деня, преди да ни посети, а на следващия си го прибраха. Когато попитахме защо, обяснението беше, че акумулаторите се крадат", разказа игуменът на Рилския манастир Адрианополският епископ Евлогий, през лятото
Фотограф: Цветелина Белутова

Проблемът обаче не е решен генерално. "През лятото на 2018 г. от проливните дъждове при 27-ми км в участък от 250 м настъпиха тежки срутищни процеси. Незабавно започнаха дейности по обрушване на нестабилните скатове и поставяне на обезопасителни мрежи", казват от АПИ. Над година след това - през октомври 2019 г., държавата сключва договор с държавната фирма "Автомагистрали" за над 470 млн. лв. без ДДС без търг на принципа на in-house за общо 74 свлачища, срутища и пропадания. Едно от тях е именно това при Рилския манастир, като то е и единственото, по което се изпълняваха строителни работи в първата година от договора.

На 26 май 2020 г. изработеният проект е приет от Експертния технико-икономически съвет на Агенция "Пътна инфраструктура", обясниха от АПИ миналото лято в отговори до "Капитал".

Укрепването започва да се прави на 23 юни 2020 г. Срокът за изпълнение е не повече от осем месеца от откриването на строителната площадка, като досега са минали малко над 6 месеца. Обектът все още няма акт 16. Реално обаче беше открит за пътуване преди Нова година.

Предстои довършване на строително-монтажни работи, сред които и анкериране, съобщи АПИ в неделя.

От отговори на агенцията до "Капитал" от 9 юни, т.е. преди да започнат строителните работи, става ясно, че на "Автомагистрали" авансово са платени над 2.5 млн. лв. с ДДС за този обект.

Разплащането на останалите строителни дейности ще бъде извършено след завършването им и подписване на акт 16 за обекта.

"Изпълнените досега укрепителни дейности на пътя за Рилския манастир са предотвратили много по-голям срутищен процес", обяви в прессъобщение вчера пътната агенция. "Изградената стена е поела голяма част от пораженията от активизиралия се срутищен процес. Изпълнила е предназначението си да предотврати много тежко компрометиране на пътния участък и свличане на земна маса, която да затвори пътя за Рилския манастир за минимум половин година", уточниха от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). На въпрос дали не е трябвало да се обруши скатът заместник-министър Нанков коментира, че премахване на целия скален блок би активирало 600-метрово свлачище.

"Предстои довършване на строително-монтажни работи, сред които и анкериране. Ще бъдат поставени и 5900 м диагонални високоякостни въжета, които ще обединяват мрежите и ще спират падането на скалните късове. Това ще ограничи пораженията. Третото нещо, което трябва да се направи, е да се получи консолидация на масива, като се направят хоризонтални дренажи, които ще го отводняват и ще действат поне 3-4 години", обясни проф. Николай Жечев, проектант на обекта.

Парадоксът се повтаря

Фотограф: Цветелина Белутова

Иронията е, че героите, които участват в този сюжет, и в миналото са попадали в подобни ситуации. Зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков, който сега коментираше темата пред медиите, а и беше на посещението с Бойко Борисов, беше понижен от министър в зам.-министър преди повече от две години заради катастрофата на пътя за Своге. При трагичния инцидент загинаха 20 души, като бяха констатирани редица нередности в изпълнения проект. Въпреки скандала и оставката Нанков остана главно действащо лице в министерството. Той беше депутат в продължение на 20 дни беше, а след това бе назначен обратно в министерството като зам.-министър.

Вторият участник в настоящия казус е фирмата - изпълнител на укрепването, държавната фирма "Автомагистрали". Същата има четири договора за общо 4.6 млрд. лв., сключени през последните две години, за изграждане на големи магистрални отсечки. Тя отговаря за поддържането на повечето магистрали у нас, включително и за "Хемус". Тя имаше договор с такова задание и през 2017 г., когато лампа в тунел "Ечемишка" падна върху автомобил и отне живота на една жена. В случая с "Ечемишка" инциденти е имало в продължение на години, но адекватен ремонт на тунела не е бил изпълнен, докато не се стигна до смъртен случай. И тогава "Автомагистрали" е избрана за изпълнител без конкурс.

Притеснително е, че валежите не са били предвидени и случаят можеше да има фатален край. За щастие този път това не се случи.

"Разкошен път от Рила до Рилския манастир. Тука беше това тежкото свлачище." Думите са на премиера Бойко Борисов при посещение на място на 29 декември 2020 г. заедно с регионалния зам.-министър Николай Нанков, кметът на Рила Георги Кабзималски и изпълнителния директор на държавната фирма "Автомагистрали", укрепвала мястото, Стоян Беличев.

"Беше" обаче е в грешно време. Свлачището още е проблем, след като през изминалия уикенд скалите се строполиха върху пътя и затвориха участъка между Кочериново и Рилския манастир. Причината, посочена от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), е "преовлажняване на скатовете по трасето".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK