С 530 млн. лв. метрото продължава към "Арена Армеец"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

С 530 млн. лв. метрото продължава към "Арена Армеец"

Първият етап от третия лъч на метрото бе открит през лятото на 2020г. Следващият ще бъде готов за ползване през март 2021г., но за следващите столичани ще почакат няколко години

С 530 млн. лв. метрото продължава към "Арена Армеец"

"Метрополитен" обяви обществена поръчка за нови близо 6 км подземна железница и шест метростанции от парк "Военна акадамия" до бул. "Цариградско шосе"

Мила Чернева
14867 прочитания

Първият етап от третия лъч на метрото бе открит през лятото на 2020г. Следващият ще бъде готов за ползване през март 2021г., но за следващите столичани ще почакат няколко години

© Юлия Лазарова


Темата накратко
  • Новите шест станции, като разклонение от третия лъч на метрото в София ще се финансират по Плана за възстановяване от кризата с над 500 млн. лв.
  • До 2026 г. може да са готови всички етапи от метродиаметъра - от центъра до Горна баня, "Левски Г" и "Цариградско шосе".
  • С това основната мрежа на софийското метро ще бъде завършена и нови разширения едва ли ще се правят в близко бъдеще.

Проектите за разширение на метрото в София приличат много на вагоните в най-натоварения час: вътре винаги има място за още един. Така месеци след като беше пуснат за движение "последният" засега лъч на подземната железница, дружеството "Метрополитен" изглежда ще получи нова финансова инжекция - този път от 530 млн. лв.

От нова обществена поръчка за строеж на 6 метростанции от парк "Военна академия" до бул. "Цариградско шосе" през квартал "Слатина" става ясно, че парите за това разширение на третия метродиаметър ще дойдат от националния План за възстановяване и устойчивост. Това е планът за излизане от коронакризата на стойност 12 млрд. лева, който България трябва да защити пред Европейската комисия тази пролет.

Това е изненадващо, защото в представения в края на 2020 г. проект на Плана за възстановяване и устойчивост столичното метро не присъстваше, а в графата за жп инфраструктура фигурираха само три проекта на Националната компания "Железопътна инфраструктура" на обща стойност 730 млн. лв. Как точно е променено преразпределението на парите все още не е ясно, като вицепремиерът Томислав Дончев трябва да представи новия вариант в близките седмици. Възможно е проектите на НКЖИ да са запазени и метрото да получи финансиране от други направления.

Едно от възможните обяснения за тази промяна е, че за 5.7-километровото ново трасе на подземната железница има готов технически проект и може веднага да се пристъпи към избора на строител. Това е от ключова важност в случая, тъй като финансирането по плана не може да се прехвърля към бъдещи периоди и трябва да бъде напълно оползотворено до 2026 г.

Съвсем друг е въпросът дали новите 6 метростанции са най-адекватният начин да се използват пари, предназначени за рестартиране и обновяване на икономиката на България.

През задния вход

Макар и със закъснение от 10 месеца, през август 2020 г. бяха открити първите станции от третия лъч на метрото. Става въпрос за участъка от "Красно село" до бул. "Владимир Вазов" в квартал "Хаджи Димитър" с осем метростанции. Тази година през март пък предстои пускането и на други четири станции от същия метродиаметър - до "Овча купел" и "Горна баня". В края на миналата година "Метрополитен" избра и изпълнители за следващите три спирки по третия метродиаметър - между кварталите "Хаджи Димитър" и "Левски Г". Това са "Трейс груп холд", "Джи Пи груп" и "Монолит София", които ще изградят участъка срещу общо 216 млн. лв. без ДДС.

Оттам нататък обаче бъдещето на столичното метро изглеждаше неясно заради липса на осигурено финансиране. Досега източник на средствата бе оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" - същата, по която се инвестират пари и в жп инфраструктура и магистрали. Там "Метрополитен" успяваше да "открадне" пари на железопътната компания НКЖИ чрез много по-добра проектна готовност и срокове за изпълнение. Сега обаче ЕК заложи много повече ограничения за прехвърлянето на пари, защото влаковете са определени за приоритет в Европа, а и в новия програмен период се предвижда по-голям процент собствено финансиране - 50%, което значеше повече финансова тежест за Столичната община.

Така със същата рецепта може да се окаже, че инж. Стоян Братоев (изпълнителен директор на "Метрополитен") е взел пари от НКЖИ и от Плана за възстановяване от кризата. С тази разлика, че в него дори няма процент съфинансиране - т.е. проектите се финансират на 100%.

Автор: Капитал

Строеж на парче

Новата поръчка е разделена на пет обособени позиции, като първите три от тях са за изграждане на около 1.5-2 км тунелен път и по две метростанции. Стойността им е между 65 и 85 млн. лв. без ДДС. При станцията на бул. "Цариградско шосе" (Окръжна болница) се предвижда изграждането на подземен двуетажен паркинг за автомобили. Четвъртата позиция е за пробиване на 5.3 км тунели с тунелно-пробивна машина. Тя е и най-скъпата - с прогнозна стойност 190 млн. лв. без ДДС. Последната, пета позиция е за системи за контрол и управление на влаковото движение, комуникации и перонни преградни врати за целия лъч на метрото и всички шест станции.

Крайният срок за подаване на оферти е 14 април 2021 г.

Един от основните критерии при избора на изпълнител е участниците да са изпълнили строителство с предмет и обем, идентични или сходни с тези на поръчката, през последните пет години. Така, освен ако не се появи чужда компания на хоризонта, кръгът от български фирми е сравнително тесен точно по този критерий.

В края на 2020 г. трите спирки между кварталите "Хаджи Димитър" и "Левски Г" бяха спечелени отново от "Джи Пи груп" и "Трейс груп холд", въпреки че в поръчката участваха общо 11 кандидати. Единственото изключение е избраният изпълнител за метростанцията, която ще бъде разположена на кръстовището на бул. "Владимир Вазов" с ул. "Станислав Доспевски", която ще бъде изградена от "Монолит София", в консорциум с "Х.С.С", които не са сред най-големите или познати строители у нас.

Същевременно обаче в търга има условие - оферти могат да бъдат подавани за само една обособена позиция. Опитните български компании в сферата не са толкова много, затова има някакъв шанс да се прокрадне и чужда компания.

Възстановяване на София

"Цялата трета линия ще допринесе за намаляване с до 25% трафика в зоните, където ще минава подземната железница. Вредните газове ще спаднат с 18 хил. тона годишно, а времето за пътуване ще се намали с около 90 хил. човекочаса. Очакваме пътниците в метрото да достигнат 650 хил. на ден", заяви инж. Братоев миналата година.

Вероятно това ще е и аргументацията за включването на проекта в Плана за възстановяване, който трябва да има фокус върху зелената енергия и преминаването към нисковъглеродна икономика. Проектът безспорно ще подобри част от средата в столицата и ще бъде изпълнен навреме.

Това обаче значи, че огромна част от тези еднократни средства ще се концентрират отново в най-добре развития и богат град на страната (при това в един негов квартал), вместо да спомогнат за икономическото развитие на цялата страна или пък да въведат някои от множеството предложени иновации при обсъждането на плана. А за влаковете извън столицата дори няма да говорим.

Темата накратко
  • Новите шест станции, като разклонение от третия лъч на метрото в София ще се финансират по Плана за възстановяване от кризата с над 500 млн. лв.
  • До 2026 г. може да са готови всички етапи от метродиаметъра - от центъра до Горна баня, "Левски Г" и "Цариградско шосе".
  • С това основната мрежа на софийското метро ще бъде завършена и нови разширения едва ли ще се правят в близко бъдеще.

Проектите за разширение на метрото в София приличат много на вагоните в най-натоварения час: вътре винаги има място за още един. Така месеци след като беше пуснат за движение "последният" засега лъч на подземната железница, дружеството "Метрополитен" изглежда ще получи нова финансова инжекция - този път от 530 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    hgg21387465 avatar :-|
    hgg21387465

    Скъпа Мила, докато не бъде изринат боклукът от НКЖИ и докато НКЖИ не спре да бъде касичка на Пеевски, няма да има жп проекти. Защо не написахте с какви проекти НКЖИ е кандидатствал по Механизма. Само ще спомена един и ще приключим с дискусията - Ремонт на жп гари. Ето това е НКЖИ.

  • 2
    hgg21387465 avatar :-|
    hgg21387465

    И още една препоръка към феновете на Да,България! Спазвайте си предизборните обещания, тъй като ставате вече смешни. Метрото е хубаво нещо, но ми се струва, че трябва да се подлага на обществено и експертно обсъждане откъде ще минава, връзките му с другите видове транспорт и т.н. Повече не трябва да се случва, откъдето минава метро, да се закриват трамвайни и тролейбусни линии.

  • 3
    aye44682495 avatar :-|
    aye44682495

    До коментар [#2] от "hgg21387465":

    Метрото е хубаво нещо, ама верно вече милиард се налива в един столичен квартал.
    Какво общо имат Да, България в случая? То общественото обсъждане зависи от мнозинството в общината/Метрополитен, не ли?

  • 4
    ivanush avatar :-|
    ivanush

    Би било хубаво да прокопаят още малко и да направят последната му спирка да е на Младост 1 и така да го свържат с първа линия.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK