Магистрала "Хемус": Да нахраним пътния картел

Правителството отреди 5 млрд. лева от парите на данъкоплатците за пътно строителство и ги разпределя авансово без конкурси през държавната фирма "Автомагистрали"

Темата накратко
  • Правителството отреди 5 млрд. лева от парите на данъкоплатците за пътно строителство и ги разпределя авансово без конкурси през държавната фирма "Автомагистрали".
  • Първите ѝ договори за "Хемус" са двойно по-скъпи спрямо последните състезателни поръчки.
  • Строителният сектор става изцяло държавно дирижиран. Дотук любимите частни подизпълнители са "Грома холд", свързана с "Джи Пи" компания, "Хидрострой", както и нови звезди като близката до ДПС "Джамбо 33".

Ако прегънем картата на България на две, горе-долу по линията на Стара планина, Плевен и Велико Търново на север ще са почти симетрични на Пловдив и Стара Загора на юг. Всеки от първите два града е с 40% икономически по-изостанал от южния си аналог. Основната причина е ясна. Въпреки че е започната 4 години по-рано, през далечната 1974 г., северната магистрала "Хемус", която свързва София с морето, остава недовършена до днес, докато южната - "Тракия", вече десетилетие очертава "линията на живота" в България. Не случайно очакванията към планираното дострояване на "Хемус" са големи.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се