*Текстът е коригиран на 22 януари 2021г. в 15:46.
През последните две години държавната компания "Автомагистрали", която попада под шапката на регионалното министерство, сключи договори на принципа "инхаус" за общо 4.6 млрд. лв. с ДДС с пътната агенция. По закон тя не може да използва подизпълнители, но може да сключва договори за наем на механизация, служители, доставки и т.н. с частни компании. Досега тайната за това на кого и за какво плаща обаче се пази ревниво (повече може да прочетете в основния текст по темата).
"Капитал" успя да надникне в черната кутия поне отчасти да види механизма на плащане вътре. От информация, която вестникът получи от източници, става ясно, че получените от АПИ над 1.2 млрд. лв. са практически изцяло изплатени към конкретни частни компании през 2019 и 2020 г.
В таблицата може да видите данни за това колко пари са получили компаниите - някои от тях са получили преводи между 200 и 300 млн. лв. в рамките на две години.


Други две фирми, получили средства от държавната фирма, са свързани с нея. "Европейски пътища" се казваше "Пътища Пловдив" и беше контролирано от Георги Гергов, който я продаде. Сега неин управител е Маргарита Попиванова, а мажоритарен собственик е Анна Савева, майка на Христо Савев. "Водно строителство - Благоевград" пък е с действителен собственик Виктор Велев.
"Грома холд" и "Европейски пътища" изграждат участък от "Струма" между Благоевград и Крупник заедно с АБ и "Хидрострой", а и ремонтират участъка от "Тракия" между Чирпан и Стара Загора. Дружествата от групата спечелиха две големи поръчки в последно време - за 13 км от Видин - Ботевград за над 260 млн. лв. и за част от източното платно на "Струма" при Кресненското дефиле, чието строителство обаче няма да започне скоро заради липса на финансиране.
За какво са парите? Източници от строителния бранш твърдят, че те изграждат отсечка от "Хемус", като според публикация на Mediapool "Водно строителство - Благоевград" изпълнява участък 5 (от пътен възел "Летница" до разклона за Левски и Павликени - 23 км), а "Европейски пътища" - следващия участък 6 (до Велико Търново - 32.6 км). Освен това те изпълняват търг за отсечка на Видин - Ботевград, където нямат предварително плащане и имат нужда от финансиране на работата. Всички плащания от "Автомагистрали" са от 2020 г.

Строителната компания е силно свързана с хората от "Джи Пи груп", уточняват поне три източника от бранша. Самите "Джи Пи" още преди година отрекоха свързаност с "Автомагистрали Хемус".
В собствените си отчети фирмата отчита по около 260 - 270 служители в последните години, макар данните за осигурените от нея лица в АПИС да сочат далеч по-малки бройки. През 2019 г. в обединение фирмата спечели търг за ВиК инфраструктура в Смолян за 23 млн. лв. без ДДС с нулев опит във водното строителство. Преди това е работила по малки обекти в общини из страната.
За какво са парите? Получените суми от държавната компания са както за 2019, така и за 2020 г. Според два независими източника на "Капитал" "Джи Пи груп" строи магистрала "Хемус", но тя не присъства в списъка с получатели на пари от държавната фирма. Затова пък "Автомагистрали Хемус" е там, което само може да е пореден знак за свързаността между двете.

Изпълнителният директор на фирмата Николай Пашов се позова на точката за конфиденциалност от споразумението с "Автомагистрали" и отказа да каже какво прави фирмата на "Хемус". На въпрос дали са получили десетки милиони от "Автомагистрали" той отрече да са им изплащани такива суми.
За какво са парите? Според два източника фирмата също строи "Хемус" точно след Боаза, където приключваше техният официален участък, а и между пътен възел Летница и Велико Търново.

Компанията е част от групата на "Главболгарстрой" на семейство Пешови. Дружеството има няколко значими обекта, като сред големите му проекти в последно време е изграждането на магистрала "Европа", на малка отсечка на "Струма" преди тунел "Железница" и околовръстното на София.
За какво са парите? От компанията не отговориха на "Капитал", но според неофициалната информация плащанията към тях са във връзка с рамковия им договор с "Автомагистрали" за ремонт на съоръжения по магистрала "Хемус" и са свързани с поддържане, а не с изграждане на новите отсечки.

Фирмата спечели поръчка за над 113 млн. лв. на Национална компания "Железопътна инфраструктура" за отсечката Елин Пелин - Костенец заедно с ВДХ (бившето "Водстрой", от групата на Велико Желев) и варненската "Инжстройинженеринг". Освен това изгражда отсечка от магистрала "Европа" заедно с "Щрабаг" за 137 млн. лв., както и построи пречиствателната станция на Добрич, отново в консорциум.
За какво са парите? Не става ясно.

Фирмата е собственост на Велко Руйков (на снимката). "Нивел строй" е компания, която до 2018 г. е регистрирана в Перник, но след това адресът за кореспонденция вече е ул. "Сребърна" №22 в столичния квартал "Хладилника". Централата ѝ обаче остава в Брезник. Междувременно и адвокатът, който вписва документи в Търговския регистър, се сменя, като тези знаци могат да сочат за прикрита смяна в собствеността.
За какво са парите? Не са посочени като строител на "Хемус". И те като "Геострой" обаче трябва да строят заедно с ПСТ отсечка при Видин без предварително финансиране.
АБ - над 60 млн. лв.
Преди няколко години хасковската фирма се свързваше с депутата от ДПС Делян Пеевски сред представители на строителния бранш. През 2020 г. "Валирион" купи "Пътна сигнализация - България", която бе собственик на АБ. Официалният собственик на "Валирион" е Цветан Чолаков. През 2014 г. той купува фирмата "Хидрострой Монтажи" от собственика "Хидрострой" на Велико Желев. Впоследствие "Хидрострой монтажи" е преименувана на "Кселекс", а през 2018 г. - закрита. Един източник на "Капитал" твърди, че зад АБ сега стои Велико Желев, но официално потвърждение няма.Дружеството участва в консорциум за модернизация на жп линията Елин Пелин - Костенец за над 130 млн. лв., както и поддържа магистрала "Марица".
За какво са парите? Според mediapool.bg АБ имат договор с "Автомагистрали" и също извършват дейности по "Хемус".
Едноличен собственик е Методи Аврамов. Било е собственост на "Инжстройинженеринг" до 2015. Аврамов е съдружник с Пламен Стилиянов от "Инжстройинженеринг" в друго дружество. Със своите около 100 служители дружеството не е сред най-известните или големите в сектора. Според регистъра на Камарата на строителите в България работи основно по поръчки в община Варна и региона.
За какво са парите? Според mediapool.bg близката до дружеството "Инжстройинженеринг" има договор за строителство на първите три участъка на "Хемус". Самата "Инжстройинженеринг" също е получавала пари от "Автомагистрали", но около 10 - 15 млн. лв. през 2019 г.

Имат отношения с държавната фирма от преди: работили са с "Автомагистрали" по поддържане на магистралите като официален подизпълнител от години. В края на 2018 г. са сключили рамкови споразумения за материали, машини и строителство. Изграждат малка отсечка при тунел "Железница", като заедно с "Нивел строй" ще разширят 30 км от пътя Видин - Мездра за 300 млн. лв.
За какво са парите? Източници твърдят, че строят малка отсечка от "Хемус".

Дружеството е странно малко за сумата, която е получило, но вероятно има обяснение за включването му в групата с най-големите получатели на пари. До януари 2020 г. собственик е Тодор Джамбазов (на снимката), като обаче напоследък влиянието на ДПС започва да се усеща. Преди година съдружник с 50% дял става дружеството "Фючър кепитъл естейт", като купува дела за 2500 лв. През октомври 2020 г. фирмата придобива бургаската строителна компания "Торкрет" за неизвестна сума.
През 2019 г. фирмата "Фючър кепитъл естейт" е купила фирма от съпругата на депутата от ДПС Камен Костадинов. Собственикът на ФКЕ е Иван Епихов, който преди години е бил собственик на "Билдинг Комфорт", свързвана във Велико Търново именно с Костадинов.
За какво са парите? Нямаме информация.
Собственик се води Иво Михайлов, но в сектора свързват компанията с Велико Желев. В тази посока има и косвени връзки. От 2012 до 2016 г. адресите на регистрация и на кореспонденция съвпадат с тези на "Хидрострой". През 2016 г. купува 100% от "БГ естейт 2014", която е създадена под името "Хидрострой холдинг", а управител ѝ е изпълнителният директор на "Хидрострой" Николай Пешов. В управата на самото "Инфра строй" влиза друг бивш кадър и член на борда на "Хидрострой" - Гергана Атанасова.
За какво са парите? Нямаме информация.
Част от групата на "Геотехмин" на Цоло Вутов. След период с малко поръчки се върна на строителната сцена заедно с друга фирма от групата - "Пътстрой 92", с голям договор за разширението на 20 км от пътя Ботевград - Мездра за почти 133 млн. лв. без ДДС без предварително финансиране.
За какво са парите? "Геострой" е имал сключен рамков договор от месец юли 2019 г. с "Автомагистрали" за възмездно предоставяне на транспортни средства, механизация и оборудване, но според информация от компанията след получен аванс по съгласие на двете страни отношенията са прекратени и парите са върнати. От дружеството уточняват, че не са извършвани дейности по договора.
*Текстът е коригиран на 22 януари 2021г. в 15:46.
През последните две години държавната компания "Автомагистрали", която попада под шапката на регионалното министерство, сключи договори на принципа "инхаус" за общо 4.6 млрд. лв. с ДДС с пътната агенция. По закон тя не може да използва подизпълнители, но може да сключва договори за наем на механизация, служители, доставки и т.н. с частни компании. Досега тайната за това на кого и за какво плаща обаче се пази ревниво (повече може да прочетете в основния текст по темата).
4 коментара
Човекът от снимката на Джамбо 33 не е Тодоро Джамбазов (както е посочено в текста), а кметът на град Г. Оряховица - инж. Добромир Добрев.
"Нашите достойни строители" - Плевнелиев.
Браво за статията!
Това трябва да бъде скандалът на годината.
На какво осования еда държавна фирма превъзлага точно на тези кръгове от хора и фирми тези милиарди!!!
Нали уж нямаше право да превъзлага а!
Това е скандал, който се вихри повече от две години. А зад всеки от “подизпълнителите” (се твърди, че) има една дълга верига от подизпълнители дребни и големи, наши и чужди.
И понеже всеки по-значим в тоя бранш ди е получил парчето от баницата, никой дума не обелва.
Само дано не стане някой сакатлък (по време и след пострияването), че някои от обектите не са съвсем проста работа.
И това не е единствения сектор, в който се приложи in-house модела.
До коментар [#3] от "azs41314323":