Слаб интерес към поръчката за 1 млрд. лв. за магистралата Русе - Велико Търново
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Слаб интерес към поръчката за 1 млрд. лв. за магистралата Русе - Велико Търново

Поне шест години ще са необходими да свържат крайдунавския град Русе с град Бяла

Слаб интерес към поръчката за 1 млрд. лв. за магистралата Русе - Велико Търново

Общо пет кандидата за двете отсечки са подали оферти в търга на пътната агенция

Мила Чернева
11544 прочитания

Поне шест години ще са необходими да свържат крайдунавския град Русе с град Бяла

© Цветелина Белутова


Малка част от големите строители са проявили интерес към търга на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за общо над 1 млрд. лв. с ДДС за изграждане на 75 км от магистралата Русе - Велико Търново. Въпреки че това е първата голяма открита процедура от няколко години насам, след като при "Хемус" и за пътя Видин - Ботевград възлагането стана без търг - директно на "Автомагистрали", има едва пет кандидата за двете обособени позиции в търга. Първата позиция е за участъка от Русе до Бяла с прогнозна стойност 536.39 млн. лв. без ДДС. Втората е за обходния път на град Бяла, който прогнозно е оценен на 446.35 млн. лв. без ДДС.

За сравнение - търгът за 42 млн. лв. за обход на Пловдив привлече 12 участници.

Засега АПИ планира да кандидатства за европейско финансиране по оперативна програма "Транспорт" в следващия програмен период за проекта, за да осигури нужните средства за новата магистрала.

Заложените в поръчката срокове за изпълнение са между пет и шест години. Това значи, че ако пътната агенция успее да подпише договор до 2022 г., въпросните 75 км могат да бъдат пуснати за движение най-рано през 2028 г.

Kои са кандидатите

Единственият самостоятелен кандидат е "ГБС - Инфраструктурно строителство", част от групата "Главболгарстрой". Компанията е подала оферти и за двете обособени позиции.

Две от обединенията са на компании с обща или сходна собственост. Едното е между компаниите на Велико Желев - "Хидрострой", "Водстрой 98", "Пътстрой Бургас". В същия състав компаниите завършиха 9 км отсечка от магистрала "Хемус" между Ябланица и Боаза през есента на 2019 г. В момента неофициалната информация в строителния сектор сочи, че "Хидрострой" съдейства на държавната компания "Автомагистрали" по изграждането на "Хемус" и след Боаза. Последната току-що започна да изгражда Северния обход на Бургас за над 50 млн. лв.

В другият консорциум влизат "Европейски пътища", "Грома холд", "Водно строителство - Благоевград". "Грома холд" (бившето "Агромах") се управлява от Виктор Велев и е собственост на Христо Савев. Велев е собственик на "Водно строителство", а майката на Савев - официален собственик на "Европейски пътища".

Компаниите в различен състав спечелиха различни поръчки на АПИ - за изграждане на отсечка Видин - Ботевград за над 200 млн. лв., за част от тежкото трасе на "Струма" през Кресненското дефиле в партньорство със словашка компания, поддържат пътищата в област Пловдив, а и ремонтират част от "Тракия" при Чирпан.

С тях оферта са подали проектантската "Пътпроект 2000" и "Автомагистрали Хемус", които се сочат за свързани с "Джи Пи груп". Според информация на "Капитал" те са получили над 200 млн. лв. от държавната компания "Автомагистрали", но не коментират за каква дейност точно.

Участник в двете позиции в търга е и обединение ДЗЗД ХЕМУС-16320, в което влизат "Инфра експерт", "Автомагистрали Черно море", "Пътинженерингстрой - Т" и проектантите от "Трансконсулт - 22". "Инфра експерт" е собственост на Иво Михайлов, но в сектора свързват компанията с Велико Желев.

Другите две строителни фирми работят в момента върху отсечката от "Хемус" между Търговище и Шумен и би трябвало да я завършат тази година.

Обединението "Русе 2021" ДЗЗД е подало оферта само за втората позиция. В него партньори са "Иса 2000", "ПСТ груп", "Калистратов груп", както и проектантската "Пътпроект".

"Иса 2000" е собственост на Юлиян Инджов и сред поръчките на фирмата през последните години са реконструкцията на пътя между Пловдив и Асеновград за 25 млн. лв., локалните платна на същия път за 15 млн. лв., както и ВиК проект за 15 млн. лв. в Смолян.

"ПСТ груп" се контролира от Камен Кичев и изгражда малка отсечка при тунел "Железница", а и заедно с "Нивел строй" ще разширят 30 км от пътя Видин - Мездра за 300 млн. лв. Според източници от строителния сектор дружеството също работи по новото трасе на "Хемус" като неформален подизпълнител на държавната "Автомагистрали".

"Калистратов груп" пък предимно се занимава със сградно строителство, като построи аквапарка в квартал "Възраждане" в София, но участваше и в изграждането на метростанция в столицата. Компанията бележи ръст през последните години, като за 2019 г. приходите й са почти 70 млн. лв.

Проектът

Трасето на автомагистралата е общо 132.8 км и е разделено на три участъка: Русе - Бяла, обход на град Бяла и Бяла - Велико Търново, като за последния още няма търг. Общата стойност на целия път, която се цитираше от АПИ, е 1.5 млрд. лв. с ДДС. Сега обаче пътят сериозно е поскъпнал - едва 75 км ще са 1.083 млрд. лв. с ДДС прогнозно.

Отсечката между Русе и Бяла ще започва на 3 км източно от Дунав мост при пътния възел с път ІІ-21 Русе - Силистра и ще завършва непосредствено след пътния възел при 40-ти км по магистралното трасе. Следващият участък ще започва при 40-ти км и ще завършва при 76-и км след пътния възел с път I-3 Гара Бяла - Плевен.

Фотограф: АПИ

Малка част от големите строители са проявили интерес към търга на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за общо над 1 млрд. лв. с ДДС за изграждане на 75 км от магистралата Русе - Велико Търново. Въпреки че това е първата голяма открита процедура от няколко години насам, след като при "Хемус" и за пътя Видин - Ботевград възлагането стана без търг - директно на "Автомагистрали", има едва пет кандидата за двете обособени позиции в търга. Първата позиция е за участъка от Русе до Бяла с прогнозна стойност 536.39 млн. лв. без ДДС. Втората е за обходния път на град Бяла, който прогнозно е оценен на 446.35 млн. лв. без ДДС.

За сравнение - търгът за 42 млн. лв. за обход на Пловдив привлече 12 участници.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    krf1611409022701708 avatar :-|
    Климент Николов

    Магистрала Русе - Велико Търново!
    Тия фирми кандидати за строителството сигурни ли са?
    Питайте работниците им от колко време са във фирмата, редовно ли вземат заплатата и каква! Ако това не е редовно значи са мошеници!

  • 2
    Silverman avatar :-|
    silverman

    Каквъв да е интереса, като в България има 5 фирми, които си разпределят обществените поръчки в инфраструктурата!!! Чужди фирми не се допускат!

  • 3
    ckr1529263557567674 avatar :-|
    lel

    Само като видях сравнението между обхода на Пловдив и магистрала, спрях да чета. Сравнява ми се път за 42 млн. с магистрала за повече от милиард. И ми се сравнява път в град с равен терен, в който от години се наливат пари в некачествена инфраструктура, която да се ремонтира след 6 месеца - с магистрала, която е в сложен терен с много сложни съоръжения и нужда от специална техника. В Пловдив и бай Петко може да кандидатства да сложи 1 сантиметър асфалт, който лятото се разтапя на 40 градуса. Мислете малко като сравнявате круши с кучески задник.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK