От договора на Kapsch: АПИ плаща по 40 хил. лв. на месец за програмист

През януари 2018г. Михаел Вебер от Kapsch и Дончо Атанасов, тогава още в УС на пътната агенция подписаха договорът за изграждане на тол системата. Отзад за Светослав Глосов, също шеф на АПИ тогава, зам.-министър Николай Нанков (тогава още министър), Весели Давидов от АПИ.

От договора на Kapsch: АПИ плаща по 40 хил. лв. на месец за програмист

За поддръжка и опериране на тол системата пътната агенция ще дава общо по 2.5 млн. лв. на месец

Мила Чернева
10175 прочитания

През януари 2018г. Михаел Вебер от Kapsch и Дончо Атанасов, тогава още в УС на пътната агенция подписаха договорът за изграждане на тол системата. Отзад за Светослав Глосов, също шеф на АПИ тогава, зам.-министър Николай Нанков (тогава още министър), Весели Давидов от АПИ.

© Надежда Чипева


През януари 2018 г. пред камери, фотообективи и журналисти австрийската Kapsch в лицето на Михаел Вебер и пътната агенция (виж снимката) сключиха договор за изграждане на системата за е-винетки и тол такси. Три години по-късно Kapsch има нов договор, но той е подписан далеч от хорските очи.

Миналата седмица Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) публикува подписаното в навечерието на Коледа споразумениe с обединението на няколко фирми от групата Kapsch. Същите компании изградиха системата за 180 млн. лв. с ДДС, но агенцията им възложи без търг и оперирането на тола за следващите пет години срещу общо над 141 млн. лв. Договорът се планира още от лятото, но месеци наред нямаше движение по него.

Сега от самия документ се вижда, че "експлоатационната поддръжка" на системата ще струва 2.5 млн. лв. на месец, като цената ще падне на 2.1 млн. лв. след първите две години.

Изпълнителят е предложил цена от 270 лв. с ДДС на час за работата на системен администратор и 264 лв. на час за програмист. За пълна работна седмица за такива служители ще се плаща над 10 500 лв., а за месец - над 40 хил. лв. Разбира се, това не означава, че те ще получават цялата сума - част от нея ще остава за самата компания работодател. Но възниква въпросът защо държавата трябва да плаща тези суми, след като твърдеше, че сама ще управлява системата след нейното изграждане.

Според сайта salaryexplorer.com средната заплата на програмист у нас е грубо около 3300 лв., a на системен администратор - 2800 лв. Сайтът използва данни за обяви за работа, като заплащането на такива позиции може да бъде и няколко пъти по-високо заради езика, който ползва програмиста, годините опит и т.н.

Официална причина да се възложи оперирането на системата на частна компания беше фактът, че пътната агенция не успяла да назначи достатъчно специалисти навреме, а и да им заплаща конкурентни заплати. Това поне каза проф. Олег Асенов от управителния съвет на ведомството в интервю за "Капитал" през лятото. У нас има недостиг на ИТ специалисти, а и като цяло на кадри, но това не е новост.

"Капитал" попита агенцията дали е правила пазарно проучване или е водила преговори за ценовата оферта, изпратена още през август. АПИ не са отговорили все още на въпросите, зададени миналата седмица.

Техническата документация по поръчката също не е публична за момента, като няма публично обяснение защо е така въпреки законовото изискване.

Какво още пише в договора

Срокът на договора е 60 месеца, като може да бъде прекратен при някои стандартни условия - например ако свършат преждевременно предвидените средства. Неустойките за прекратяване на договора и в двете посоки са 20% от общата сума за услугите за първите две години, ако се случи през първите 24 месеца - или 12 млн. лв., и допълнително 344 хил. лв. такса. Ако прекратяването се случи след първите две години, неустойката е 15% от оставащата сума по договора.

От публикуваните документи се вижда, че ДЗЗД "Капш трафк солюшънс" е предоставило банкова гаранция от 5% от стойността на договора, или 5.67 млн. лв. Документът е от 26 август 2020 г.

Странен момент е, че в Закона за пътищата ясно е посочено, че само държавата може да оперира системата. На практика обаче обединението ще върши точно това. Още няма коментар от агенцията по темата как законово се оправдава това разминаване.

Освен това по първия си договор Kapsch трябва да поддържа гаранционно системата в продължение на две години от получаване на приемно-предавателния протокол, който е от август 2019 г., т.е. те трябва да я поддържат до август 2021 г. Новият им договор обаче се припокрива със стария за периода от декември 2020 г. до август 2021 г. - цели осем месеца.

Въпросът е дали не се дублират дейности и дали сега не се плаща за работа (20 млн. лв. за 8 месеца), която Kapsch са били длъжни да правят и без това като част от гаранцията.

Как стигнахме дотук

През лятото на 2020 г. проф. Асенов обясни, че АПИ не е успяла да предложи адекватни за пазара заплати на ИТ специалистите, нужни за управлението на тол системата. На въпрос колко точно им плащат все пак, той отговори: "Не мисля, че е много коректно да говорим за числа. Заплати два пъти по-големи от обичайните в държавната администрация, които са около 1500 лв. Но и те се оказаха недостатъчни за определени нива на експертиза." Към онзи момент не достигаха 25 души от общия щатен брой.

До лятото на 2020 г. държавните институции в лицето на АПИ и регионалното министерство заявиха, че държавата сама оперира системата. Това се оказа абсолютно невярно - иначе нямаше да е необходимо да се заплащат без търг 141 млн. лв. от бюджета на страната за тази цел.

През януари 2018 г. пред камери, фотообективи и журналисти австрийската Kapsch в лицето на Михаел Вебер и пътната агенция (виж снимката) сключиха договор за изграждане на системата за е-винетки и тол такси. Три години по-късно Kapsch има нов договор, но той е подписан далеч от хорските очи.

Миналата седмица Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) публикува подписаното в навечерието на Коледа споразумениe с обединението на няколко фирми от групата Kapsch. Същите компании изградиха системата за 180 млн. лв. с ДДС, но агенцията им възложи без търг и оперирането на тола за следващите пет години срещу общо над 141 млн. лв. Договорът се планира още от лятото, но месеци наред нямаше движение по него.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


2 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Внос на европейска корупция

  • 2
    olg05611268 avatar :-|
    olg05611268

    С тази статия влизате, за голямо съжаление, в реториката на лявомислещите избиратели. Не сте предположили другата гледна точка:
    Изискването за застраховка, покрита от банкова гаранция. В случая сумата се определя по изисквания на ЕК, не по европейска корупция. Ако някоя голяма българска фирма, като Булпрос или Скейлфокус, можеха да покрият 5-те милиона гаранция, те биха могли да бъдат избрани за изпълнители. Не е толкова проста калкулацията на самия риск, консултирайте се с хората от наведената страна. 40 хиляди на месец са наистина стряскащи, само


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход