Ремонтът на "Тракия": още по-скъп и неефективен
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ремонтът на "Тракия": още по-скъп и неефективен

Ремонтът на "Тракия": още по-скъп и неефективен

За участъка от само 16.5 км. ще бъдат похарчени 70 млн. лв., а срокът от два месеца изглежда прекалено голям

Мила Чернева
6180 прочитания

© Надежда Чипева


*Статията е обновена на 3 февруари 2021г. в 9.40 часа.

Започналият вчера ремонт на 16 километровия участък от "Тракия" около Чирпан ще струва 70 млн. лв. или близо два пъти повече на километър спрямо последната увеличена цена, която бе обявена през 2020 г. Освен това реконструкцията ще се прави по необичаен график - ще бъдат затворени и двете платна на магистралата. Източник от строителния сектор коментира пред "Капитал", че това е неефективна практика, която създава излишно затруднение в трафика и безсмислено натоварва второкласните пътища през населени места. Още повече че няма да доведе до по-бързо изпълнение. Напротив - заявените два месеца за отлагания отдавна ремонт съмнително съвпадат с навечерието на парламентарните избори.

На фона на това в участъка от края на 2018 г. има 90 км/ч ограничение на скоростта за движение, хиляди глоби, няколко катастрофи и безброй неприятни пътувания. За проблема с настилката се знае много преди това, но пари от бюджета за ремонт не се отпускаха.

А въпреки че правителството подчертава многократно, че отсечката не е строена по време на правителство на ГЕРБ, реално последната част точно от този участък бе пусната в експлоатация през октомври 2011г., по време на първия кабинет "Борисов".

Още по-скъпо

Прогнозната стойност на строителните дейности в двете платна в 16.5-километровия участък на магистралата, по информация от Агенция "Пътна инфраструктура" ще е около 70 млн. лв. През 2020 г. обаче регионалният министър Петя Аврамова обясни, че 70 млн. лв. ще струва реконструкция на 52-та километра от магистралата между Оризово и Стара Загора (12 км при Оризово и още 40 км от Чирпан до Стара Загора), но само в едната посока. Така излиза, че вместо обявените от министъра 1.35 млн. лв./км в посока ремонтът ще струва 2.12 млн. лв./км в посока.

Ако се върнем още малко по-назад във времето, оскъпяването става дори по-голямо. През октомври 2019 г. в отговор на депутатски въпрос министър Аврамова каза, че ремонтът на едното платно (в посока Бургас) с дължина 40 км - от 168 км до 208 км, индикативно ще струва 40 млн. лв. Или 1 млн. лв. на километър.

Пътната агенция уточниха, че цитираната през 2020г. стойност от 70 млн. лв. е "прогнозна". От ведомството подчертаха, че в цената се включвала не само "пътната част", а и други дейности (описани по-долу), както и маркировка, мантинели и пътни знаци.

Иначе заявеният от МРРБ срок за ремонт на останалите 23.5 км от участъка между Чирпан и Стара Загора е до великденските празници в края на април. Колко ще струва той, все още не е ясно. Ако цената е същата както при сегашните 16.5 км. то това означава, че ще са нужни още 99.6 млн. лв., с което общата сметка за 40-километровото трасе ще стане почти 170 млн. лв.

"Технологичното изпълнение на строително-монтажните работи изисква обхватът на дейностите да бъде по цялото напречно сечение на пътя. Със затварянето на двете платна на АМ "Тракия" се дава възможност за по-бързото,

качествено и безопасно изпълнение на предвидените ремонтни дейности и съсредоточаването на по-голям брой строителна техника, тъй като ще се работи и в двете платна едновременно. Освен това при евентуално влошаване на метеорологичните условия и снеговалеж, ако ремонтните дейности се извършват само в едно платно, а трафикът е пренасочен двупосочно в другото, ще бъде изключително трудно качественото му снегопочистване", отговориха от АПИ на въпрос защо се налага затваряне на цялата магистрала.

За сравнение, за самото изграждане на магистрала "Тракия" между Оризово и Стара Загора бяха похарчени 180 млн. лв. Той беше изграден на два етапа: 16 км, получили разрешение за ползване през март 2007 г., и 24 км, завършени през 2008 г., но въведени в експлоатация през октомври 2011 г. Изпълнението беше възложено на фирми, част от групата на "Трейс груп холд".

Какво ще се прави

Първите 12 км от разбития участък на магистралата бяха в по-добро състояние и съответно работата по тях бе по-бърза, като приключи още през декември 2020г. Цената за тях, според отговори на министър Аврамова до депутати от БСП, е общо 24 млн. лв. за двете платна , като там беше сменен само най-горния слой на настилката. Докато за сегашния 16.5-километров участък ще е нужно много повече - трябва да се преправя дори основата му.

"Ремонтните работи предвиждат машинно подравняване на банкети, дълбоко фрезоване на съществуваща настилка, студено рециклиране, ремонтно-възстановителни дейности на девет съоръжения в участъка, бетонови работи, полагане на геомрежа, обработка на пукнатини, полагане на неплътен и плътен асфалтобетон. Освен дейности по подобряване на експлоатационното състояние на асфалтовата настилка, се предвижда подобряване на отводняването, полагане на хоризонтална пътна маркировка, монтиране на нови ограничителни системи за пътища /мантинели/ и пътни знаци", съобщиха от АПИ.

Кой е подизпълнителят

Официално договорът за ремонти на магистрала "Тракия" е сключен с "Автомагистрали", държавната компания, която отговаряше основно за поддържане на магистрали, но от две години има и договори за строителство за "Хемус" за близо 3 млрд. лв.

По договора за "Тракия" фирмата има законно право за използване на подизпълнители, като първата част от ремонта през есента се изпълняваше от "Европейски пътища", която и сега ще ремонтира трасето, като от дружеството.

В отговор на въпрос на "Капитал" кой ще изпълнява сегашния ремонт като подизпълнител, тъй като "Автомагистрали" няма да го изпълнява самостоятелно, от пътната агенция не отговориха конкретно, а посочиха пълния списък с регистрирани подизпълнители. Договорите са публикувани на 28 януари 2021г., като сред фирмите са "АБ", "Иса 2000" на Юлиян Инджов, "ОРС Инфраструктура", "Европейски пътища", "ГБС Инфраструктурно строителство" и "Автомагистрали - Черно море", както и две обединиея. Едното е подизпълнител по договора на "Автомагистрали" за поддържане и на магистрала "Марица".

От "Европейски пътища" обясниха, че са ангажирани с половината трасе от тези 16.5 км. Засега няма официален отговор кои са другите подизпълнители, които ще работят по ремонта.

В посока Бургас движението ще се отклонява на п. в. "Плодовитово" по път III-666 до с. Плодовитово и път II-66 Плодовитово - Чирпан, а на п. в. "Чирпан - изток" ще се включва отново в АМ "Тракия". В посока София автомобилите ще се отклоняват на п. в. "Чирпан - изток" и ще преминават по път II-66 Чирпан - Плодовитово и по път III-666 от с. Плодовитово ще се връщат отново на АМ "Тракия" на п. в. "Плодовитово";

*Статията е обновена на 3 февруари 2021г. в 9.40 часа.

Започналият вчера ремонт на 16 километровия участък от "Тракия" около Чирпан ще струва 70 млн. лв. или близо два пъти повече на километър спрямо последната увеличена цена, която бе обявена през 2020 г. Освен това реконструкцията ще се прави по необичаен график - ще бъдат затворени и двете платна на магистралата. Източник от строителния сектор коментира пред "Капитал", че това е неефективна практика, която създава излишно затруднение в трафика и безсмислено натоварва второкласните пътища през населени места. Още повече че няма да доведе до по-бързо изпълнение. Напротив - заявените два месеца за отлагания отдавна ремонт съмнително съвпадат с навечерието на парламентарните избори.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    lal12575638 avatar :-|
    lal12575638

    70 млн тук, 10 млн за онова "срутище"... милионите за ремонти на ремонта ги раздават като на майтап


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.