Държавната "Автомагистрали" работи активно по едно свлачище от общо 74 възложени
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавната "Автомагистрали" работи активно по едно свлачище от общо 74 възложени

Свлачището по пътя за Рилския манастир е единственият обект, по който "Автомагистрали" работи

Държавната "Автомагистрали" работи активно по едно свлачище от общо 74 възложени

И компанията, и пътната агенция продължават упорито да не назовават с кои фирми работят по договорите за над 4.5 млрд. лв.

Мила Чернева
2284 прочитания

Свлачището по пътя за Рилския манастир е единственият обект, по който "Автомагистрали" работи

© АПИ


Държавната компания "Автомагистрали" до момента работи по само един от общо 74 обекта за укрепване по договора си за над 474 млн. лв. без ДДС с Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Това е срутището на пътя за Рилския манастир, където движението беше пуснато, но и след това скали се стовариха по отсечката.

Предстои да се издадат разрешителни и за още три свлачища. Общата стойност на работата по тези четири обекта е 43 млн. лв., но по този договор държавната фирма вече има получени аванси от 143 млн. лв. към края на миналата година. Договорът беше сключен през октомври 2019 г. на принципа на in-house, или вътрешно възлагане - без обявяване на обществена поръчка. По принцип идеята на тази процедура е да се използват за по-бързо, по-евтино и по-ефективно изпълнение на различни дейности, но засега не изглежда това да се случва.

Освен това "Автомагистрали" и пътната агенция не дават информация кои фирми доставят материали или техника по тези обекти. От дружеството избегнаха въпросите на "Капитал" за прогреса по конкретни обекти, както и за фирмите, с които работи по тях, без да уточнят кои са доставчиците.

Фирми анонимки

"Агенция "Пътна инфраструктура" има сключен договор единствено с "Автомагистрали" ЕАД", лаконично отбелязаха от ведомството на въпрос кои са доставчиците или компании с договори за наем на машини или рамкови споразумения, от чиито услуги "Автомагистрали" се възползва по конкретен обект от договора.

"При необходимост дружеството се е възползвало и ще се възползва от наемане на специализирана техника, необходима за укрепителните мероприятия. Работата по укрепване на свлачищата в кв. "Старо село" на гр. Своге е в подготвителен етап. Ако при извършване на укрепителните работи възникне необходимост от допълнителна специализирана техника, такава ще бъде наета", казаха от "Автомагистрали", без да обяснят защо не уточняват имената на фирмите.

В началото на декември "Капитал" поиска справка по кои договори е плащано на външни фирми и за какви суми става въпрос. "Автомагистрали" имат още три инхаус договора с АПИ - два за изграждане на магистрала "Хемус" и един за разширение на пътя Видин - Ботевград. Общата дума на договорите е 4.6 млрд. лв. От "Автомагистрали" поискаха допълнителни 14 дни, за да попитат фирмите дали са съгласни да предоставят информацията.

В крайна сметка обаче казусът потъна в тишина - нито беше деклариран отказът от всички тези контрагенти, нито беше издадено някакво решение за произнасяне по заявлението.

"Капитал" обжалва мълчаливия отказ за това как се харчат над 4 млрд. лв. от държавния бюджет.

Разследване на "Капитал" все пак стигна до част от тази информация по неофициален път - над 1 млрд. лв. са изплатени на различни строителни фирми, без да е ясно защо. "Автомагистрали" няма право на подизпълнители по инхаус договорите.

Ще укрепим нещо някога

Строителни дейности досега са започнали само при срутището при 27-ми км на път III-107 Кочериново - Рила - Рилски манастир.

Предстои издаването на разрешение за строеж за три свлачища. За две от тях - при с. Козар Белене на път І-3 Бяла - Ботевград за 3.39 млн. лв. без ДДС и при 8-ми км на третокласния път III-862 Първенец - Лилково за 2 млн. лв. без ДДС, имаше готови технически проекти, така че за "Автомагистрали" остана само строителството. Сроковете по договор са съответно максимум пет и четири месеца.

Третият обект е свлачището в кв. "Старо село" в град Своге. Неговата стойност е 33 млн. лв. без ДДС, като фирмата има 120 дни за проектиране след получаване на задание и още 24 месеца за строителство.

"Другите обекти са в различен етап на подготовка - изготвяне, съгласуване и одобряване на технически проекти за укрепването им, открити тръжни процедури по ЗОП за избор на изпълнители на строителния надзор. След което поетапно могат да започнат реалните строителни дейности", казват от АПИ. Става въпрос за още 70 обекта из цялата страна.

"Укрепването на свлачища, срутища и пропадания на пътното платно е стратегически приоритет на МРРБ и АПИ и възлагането по чл. 14, ал. 1, т. 6 от ЗОП ще позволи навременното, бързо и качествено изпълнение на проектите, тъй като подготовката и провеждането на открита процедура, включително и евентуални обжалвания на решенията за откриване и класиране, създава предпоставки за забавяне на укрепителните дейности и задълбочаване на свлачищните и срутищните процеси", написа АПИ, когато обяви договора.

През последния месец в страната имаше редица случаи на срутища и свлачища по републиканската пътна мрежа, а властите не поемат отговорност за некачествената работа.

Държавната компания "Автомагистрали" до момента работи по само един от общо 74 обекта за укрепване по договора си за над 474 млн. лв. без ДДС с Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Това е срутището на пътя за Рилския манастир, където движението беше пуснато, но и след това скали се стовариха по отсечката.

Предстои да се издадат разрешителни и за още три свлачища. Общата стойност на работата по тези четири обекта е 43 млн. лв., но по този договор държавната фирма вече има получени аванси от 143 млн. лв. към края на миналата година. Договорът беше сключен през октомври 2019 г. на принципа на in-house, или вътрешно възлагане - без обявяване на обществена поръчка. По принцип идеята на тази процедура е да се използват за по-бързо, по-евтино и по-ефективно изпълнение на различни дейности, но засега не изглежда това да се случва.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK