Идват нови жп поръчки: периодът 2021-2027 започва с търг за 908 млн. лв. за Видин - Медковец
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Идват нови жп поръчки: периодът 2021-2027 започва с търг за 908 млн. лв. за Видин - Медковец

Идват нови жп поръчки: периодът 2021-2027 започва с търг за 908 млн. лв. за Видин - Медковец

От НКЖИ се надяват проектът да бъде финансиран по Механизма за свързана Европа

Калина Горанова
3923 прочитания

© Надежда Чипева


Национална компания "Железопътна инфраструктура" ще обяви обществена поръчка за 908 млн. лв. за модернизацията на жп линията Видин - Медковец. Това става ясно от обявление до официалния вестник на Европейския съюз.

Документите по процедурата се очаква да бъдат публикувани през април или май, а договорът няма да влезе в сила докато не бъде осигурено финансирането. От НКЖИ се надяват проектът да бъде финансиран по Механизма за свързана Европа 2. Това е първата поръчка от новия програмен период 2021-2027 г., бюджетът за който тепърва трябва да бъде одобрен и да влезе в сила. Новите програми ще бъдат одобрени най-рано през есента на тази година, но техните проектни версии вече са качени онлайн.

Кандидатстването за финансиране по Видин - Медковец също трябва да се случи през есента, като от НКЖИ смятат, че напредъка по търга и готовността на проекта биха били добра атестация за пред Брюксел. Компанията е известна с огромните забавяния по свои проекти и прехвърлянето на пари от нейни оси към други в програма "Транспорт".

Пътят към Видин

Фотограф: Надежда Чипева

Отсечката Видин - Медковец е част от по-големия проект за модернизация на жп-линията София - Видин. Това е най-скъпият проект на НКЖИ, възлизащ на около 2.5 млрд. евро, като за него се говори от над 10 години. Високата цена се дължи на висока целева скорост от 160 км/ ч в комбинация с тежък терен.

Бъдещето на проекта беше несигурно. Видин - София е част от европейския коридор 4, свързващ страните от Централна Европа с Турция и Гърция. Проектът ще има по-добър ефект, ако има и модернизация на жп пътя на румънска територия към Букурещ. От сектора обаче отдавна коментират, че румънската страна има различен интерес - товарите от Европа да стигат до черноморското ѝ пристанище Констанца.

Това, както и невъзможността за изплащане на инвестицията в линията София-Видин в каквото и да е обозримо бъдеще според разчетите, забави с години проекта.

Голямите забавяния на НКЖИ

В новия период освен тази линия ще бъдат обявени още няколко проекта за програма "Транспорт". Участъкът Елин Пелин - Костенец, който беше прехвърлен от миналия период, ще бъде довършен с пари от този. Очаква се да бъдат завършени и отсечките Перник - Радомир, София - Перник и може би Радомир - Гюешево. Търгът за Перник - Радомир вече е обявен, като прогнозната стойност на проекта е 267.5 млн. лв., а крайният срок за подаване на оферти е 12 март 2021 г.

Равносметката от модернизацията на жп линиите в страната до момента е, че България ще използва три програмни периода от членството си в Европейския съюз, за да успее да модернизира една-единствена линия: Драгоман - София - Пловдив - Бургас. До момента големите търгове на НКЖИ не вървят гладко, като обжалванията на добре познати местни играчи като Христо Ковачки, ВДХ и "Джи Пи груп" по обществените поръчки отнеха години и накрая търговете бяха дадени на очакваните кандидати.

Национална компания "Железопътна инфраструктура" ще обяви обществена поръчка за 908 млн. лв. за модернизацията на жп линията Видин - Медковец. Това става ясно от обявление до официалния вестник на Европейския съюз.

Документите по процедурата се очаква да бъдат публикувани през април или май, а договорът няма да влезе в сила докато не бъде осигурено финансирането. От НКЖИ се надяват проектът да бъде финансиран по Механизма за свързана Европа 2. Това е първата поръчка от новия програмен период 2021-2027 г., бюджетът за който тепърва трябва да бъде одобрен и да влезе в сила. Новите програми ще бъдат одобрени най-рано през есента на тази година, но техните проектни версии вече са качени онлайн.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    hgg21387465 avatar :-|
    hgg21387465

    Дали обаче идейните и технически проекти са им направени като хората от единствената фирма, която ги прави "Евротранспроект" - фирмата на Пеевски. Дано,дано, ама надали....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK