Пътната агенция не дава подробна информация за какво точно ще плаща на Kapsch по 28 млн. лв. на година по тол системата. Това накратко е изводът от отговори на ведомството на въпросите на "Капитал", които бяха поискани по реда на Закона за достъп до обществена информация.
Беше поискана информация по две теми. Едната е списъкът с т.нар. функционални роли, които екипът на Kapsch ще изпълнява по договора, който сключи през декември 2020 г. без състезание. Тогава стана ясно, че поне за две и максимум за пет години консорциум от фирми от австрийската група ще оперира системата и ще помага на държавата. Втората тема е интегрирането на доставчиците на услуги (посредници между потребителите и Агенция "Пътна инфраструктура", които продават пътни такси), като "Капитал" поиска протоколите и другите документи, свързани с процеса.
Поисканата информация имаше за цел да отговори на два въпроса.
Първият е как е изчислена цената на поръчката. Общата сума за пет години е 140 млн. лв., като месечната тарифа за първите две години е по 2.5 млн. лв. с ДДС. От ценовото предложение стана ясно, че договорената цена е от 270 лв. с ДДС на час за работата на системен администратор и 264 лв. на час за програмист или до 40 хил. лв. на месец. Реално обаче длъжностните характеристики, опитът на служителите и т.н. не са ясни, за да се прецени колко скъпо е това.
Вторият ключов въпрос е дали АПИ наистина е оперирала системата сама досега, както нейното ръководство упорито твърди. Редица източници изказваха мнения, че през последните две години Kapsch е основният двигател зад системата, а държавата така и не е успяла да поеме контрол над нея. Интегрирането на доставчиците е задача, която уж пътната агенция е изпълнявала, но засега не го е доказала. Освен това Kapsch има бизнес връзки с първата фирма, която получи възможност да продава пътни такси.
Oсвен че отговорът на АПИ закъсня и беше изпратен четири дни след като 14-дневният законов срок беше изтекъл, той е и странен отказ. Според решението, подписано от Георги Терзийски, председател на управителния съвет на АПИ, само ИТ специалисти биха разбрали списъка с функционалните роли и протоколите по интегрирани, затова и информацията не била обществена. На практика отказът гласи: няма да разберете, затова няма да ви кажем.
Няма как да знаем
Официално договорът е с предмет "Проактивен мониторинг, експлоатационна поддръжка за взаимодействието между програмните и апаратните ресурси и надграждане с нови функционалности на електронната система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние за превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5т. (Тол) и на база време за леки автомобили с обща технически допустима максимална маса до 3,5т. (електронна винетка)". Без съмнения звучи объркващо и сложно, особено за човек, който чува тези словосъчетания за първи път.
Липсват всякакви подробности по техническите параметри на договора в страницата на поръчката.
Така не може обективно да се прецени дали предвидените тарифи за служители и цялата сума от 2.5 млн. лв. на месец е твърде висока, тъй като няма разбивка на единичните цени, както например има при пътните проекти на агенцията.
През януари в интервю за "Капитал" проф. Олег Асенов, член на управителния съвет на АПИ, отговори на въпрос водени ли са преговори за цените с Kapsch по следния начин:
"По принцип, за да се обяви такава обществена поръчка, ние сме направили съответните пазарни проучвания, имаме достатъчно експертиза в Националното тол управление по отношение на предоставянето на такъв тип услуги - как се дефинират функционални роли при предоставянето им, как се предоставят 24/7, какви ще бъдат времената за реакция. На базата на всички тези елементи сме стигнали до стойностите, които се виждат в договора, които са пазарни, реални и се виждат в договора. Това са реалните стойности, на които ние възлагаме допълнителни дейности."
Данните от пазарното проучване или процедурата, която е водена, не са публични. В други пазарни проучвания възложителите - държавни агенции, общини и др., ги обявяват през своите профили на купувача и процедурата е ясна за всички.
На въпрос пък колко души от страна на австрийската група фирми ще бъдат ангажирани, той каза:
"Това излиза от процеса на договаряне. Ние говорим за 35 функционални роли, които за да бъдат реализирани в прозорец на обслужване 24 часа, предполагат между три и пет души да стоят зад всяка роля. Това означава, че 120-125 души е персоналът, който ще бъде зает от страна на изпълнителя, с цел тези функционални роли, които сме дефинирали като допълнителни услуги, да ни бъдат предоставени по този договор."
Тези роли обаче са тайна за обществото. В решението за отказ за достъп до информация се посочва следното:
"Поради спецификата на информацията единствено лица, притежаващи специални знания в областта на информационните технологии, биха могли да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти." Тази аргументация обаче изключва вариант, в който все пак има IT специалисти в държавата и те могат да разгледат документацията. Що се отнася до втората част от заявлението, в интервюто през януари проф. Асенов каза следното:
"Всички процедури по интегриране на доставчици се извършва от нашия екип. Ние имаме опция, която не е задължителна да привличаме експерти на изпълнителя, ако искаме. Така ясно е записано в договора.
По никакъв начин интеграцията не е правена от тях. Във всяка интеграция е участвал нашият екип, има документи. Има определена със заповед група... Ето сега преди две седмици имаше такава проверка и нито един човек от Kapsch не е участвал в тази процедура. И за това има документи и няма проблем да бъдат предоставени, за да се види, че всичко това, което се говори, че някой друг прави нещо вместо в нас, е далеч от фактите."
В интервю от лятото проф. Асенов каза, че Kapsch са помагали с интеграцията.
Оказва се обаче, че документите не са публични. Мотивът за отказ отново е липсата на експертиза на гражданите, както и това, че информацията не била "обществена". "Капитал" изпрати въпрос на проф. Асенов защо все пак информацията е отказана и дали ще даде достъп до нея, но засега няма отговор.

Ние мълчим
Интегрирането на доставчици беше и повод за скандал през 2019 г. Тогава фирмата "Интелигентни трафик системи" започна да продава електронни винетки първа и получи позволение, преди да бъде обявена финалната процедура за регистрация. Като дълго време беше единствената частна компания с такова право. От фирмата сами казаха, че работят с Kapsch от години. Затова и изглежда сякаш към тях е имало преференциално отношение, тъй като са били подготвени да се свържат към системата още преди да заработи системата за е-винетка в края на 2018 г.
Фирмата подписва договор с пътната агенция в средата на декември, преди да бъдат публикувани финалните общи условия за кандидатстване - до онзи момент на сайта на ведомството присъства само "проект" на документите, не е провеждана и кампания за набиране на желаещи компании, които да бъдат доставчици на услуги.
Въпросният посредник получава комисиона от 7% от всички събрани пътни такси. В момента ИТС държи значителен процент от пазарния дял и продава повече винетки и тол от самата държава. За 2019 г. например стойността на комисиона е около 20 млн. лв., сочи справка на "Капитал".
Същевременно друга фирма - "Телетол" на Лиляна Деянова и Мартин Димитров, получаваше упорит и завоалиран отказ да излезе на пазара с пътните такси. От фирмата твърдят, че умишлено не са допускани. Миналата година Димитров и Деянова бяха задържани и прекараха месеци в ареста.
Пътната агенция не дава подробна информация за какво точно ще плаща на Kapsch по 28 млн. лв. на година по тол системата. Това накратко е изводът от отговори на ведомството на въпросите на "Капитал", които бяха поискани по реда на Закона за достъп до обществена информация.
Беше поискана информация по две теми. Едната е списъкът с т.нар. функционални роли, които екипът на Kapsch ще изпълнява по договора, който сключи през декември 2020 г. без състезание. Тогава стана ясно, че поне за две и максимум за пет години консорциум от фирми от австрийската група ще оперира системата и ще помага на държавата. Втората тема е интегрирането на доставчиците на услуги (посредници между потребителите и Агенция "Пътна инфраструктура", които продават пътни такси), като "Капитал" поиска протоколите и другите документи, свързани с процеса.
2 коментара
Поредната скандална сделка!
А прокуратурата спи ли спи. Явно казаните за ракия са по-важни.