Кога магистрала "Хемус" ще стигне до Плевен

Заявката на правителството е за завършване на цялото трасе до 2024 г. Тази година могат да са готови първите 15 км от общо 220

Магистрала "Хемус" бавно напредва към Плевен. Пътят се строи от близо година, а скоро може да започне и официалният строеж на отсечката Плевен - Велико Търново.

Заявката, която правителството в лицето на премиера Бойко Борисов, регионалния министър Петя Аврамова и зам.-министъра Николай Нанков прави, е, че през 2024 г. цялата магистрала ще е завършена. Това значи, че има по-малко от четири години общо деветте участъка да са готови.

Според неофициална информация на "Капитал" през 2021 г. ще бъдат готови първите 15 км. До Плевен обаче стават още 37 км, които надали ще бъдат завършени тази година. Що се отнася до отсечката след Плевен - останалите 82 км до Велико Търново, за тях все още няма разрешително за строеж, а се изпълняват само подготвителни дейности.

Какво стана през февруари

Първо, със своя заповед, публикувана в Държавен вестник, регионалният зам.-министър Николай Нанков разпореди предварително изпълнение на отчуждението на земите на територията на област Велико Търново на база готовия подробен парцеларен план.

Второ, "Капитал" научи от свои източници, че отново през февруари държавната компания "Автомагистрали" е пуснала запитване към частния сектор за изпълнение дейности по участъците след Плевен. Дружеството има договори с пътната агенция за изграждането на общо 222 км от "Хемус" между Боаза и Търговище. Договорите на "Автомагистрали" за магистралата са на стойност близо 3 млрд. лв. с ДДС. Официално компанията използва частни фирми за доставчици и наем на машини, но на практика (макар да е забранено по закон) те са и основните строители на магистралата.

Растежът на "Хемус"

Пътят от Боаза до Велико Търново е разделен на общо шест участъка. Когато Агенция "Пътна инфраструктура" подписа договор с "Автомагистрали" за тях през декември 2018 г., за половината отсечки имаше технически проект, а за другите - не. На практика работа можеше да започне максимално бързо по трасето до Плевен, което са общо около 52 км.

Първото разрешение за строеж бе издадено през пролетта на 2019 г., но бе едва за 1.5 км. Тогава в навечерието на изборите за Европейски парламент премиерът Бойко Борисов направи първа копка на строежа в голяма церемония.

Същинският строеж на "Хемус" обаче започна цяла година по-късно, когато бяха отчуждени и останалите земи. Реално в периода март - юни 2020 г. регионалното министерство издаде разрешенията за строеж на първите три участъка от Боаза до Плевен. Официалните срокове на участъци едно и три са 36 месеца, а на втория - 48 месеца, гласи договорът на АПИ с "Автомагистрали". Това значи, че официално по договор срокът на изцяло завършените 52 км е лятото на 2024 г. Това е крайният срок за цялата магистрала "Хемус", който правителството обещава.

На трите участъка неофициално не строят само "Автомагистрали", а и компании от частния сектор, твърдят поне три независими източника от строителния бранш. Заради успоредната работа на незаконните подизпълнители (държавната компания няма право да използва такива, когато е сключила договор на принципа in-house) има шанс тези 52 км да са готови и преди 2023 г.

Очакването на поне два независими източника на "Капитал", близки до строителството на "Хемус", е, че първите 15 км могат да бъдат готови тази година. Става въпрос за отсечката от Боаза до пресичането с път ІІІ-307 Луковит - Угърчин.

А към Велико Търново?

Участъци 4,5 и 6 пък са от Плевен до пресичането с пътя Русе - Велико Търново и става въпрос за общо 83 км.

Заповедта на Нанков за предварително изпълнение, която е публикувана в Държавен вестник на 8 февруари, позволява да се отчуждят терените от Плевен до Велико Търново, дори и преди да са приключили делата на собственици, ако обжалват цените на земите, които държавата предложи.

По информация на "Капитал" в средата на февруари "Автомагистрали" са изпратили запитване до фирми за изпълнение на дейности. От държавната компания обаче твърдят друго. "Провеждат се процедури за избор на доставчици на материали и наем на механизация. За целта са изпратени покани до множество фирми", казват те, като не коментираха, че са поканили компании да изпълняват дейности - или на практика да строят.

Близо две седмици от АПИ не отговориха дали знаят, че "Автомагистрали" е започнала процедура за избор на изпълнители на дейности по участъците, както и кога се очаква да се издаде разрешение за строеж за тези три отсечки.

Впрочем по договор "Автомагистрали" имат срок от поне три години за построяването на всеки от участъците 4, 5 и 6. Ако тази година започнат изграждането им, през 2024 г. магистралата ще стигне Велико Търново. А след него идват още 90 км, за чието строителство все още не се говори изобщо, тъй като работата е доста ранен етап.