Краят на една ера: тунел "Витиня" ще бъде отворен през март, точно преди изборите

Ремонтът на тунела продължи близо 5 години, тъй като се оказа, че при строителството по времето на Тодор Живков не е поставена хидроизолация и са се образували огромни кухини

След близо пет години, в които движението на "Витиня" се случваше в една тръба, тунелът ще бъде отворен напълно.
След близо пет години, в които движението на "Витиня" се случваше в една тръба, тунелът ще бъде отворен напълно.    ©  Надежда Чипева
След близо пет години, в които движението на "Витиня" се случваше в една тръба, тунелът ще бъде отворен напълно.
След близо пет години, в които движението на "Витиня" се случваше в една тръба, тунелът ще бъде отворен напълно.    ©  Надежда Чипева

Eдна от най-големите транспортни тапи на магистрала "Хемус" ще изчезне в навечерието на предстоящите парламентарни избори. Дългият и тежък ремонт на тръбата в посока София на тунел "Витиня" ще бъде завършен в средата на месец март и движението ще бъде пуснато. Радостта обаче може да е кратка, защото има вероятност след лятото пак да има затваряне - този път в посока Варна. По информация на "Капитал" от добре запознат източник има необходимост от довършване на връзките между двете тръби.

От пътната агенция не отговориха на зададените в понеделник въпроси по темата, но премиерът Бойко Борисов и регионалният зам.-министър Николай Нанков днес се разходиха в затворената тръба и обявиха, че около 18 март трафикът в нея ще се възстанови.

Ремонтът на "Витиня" започна през юни 2016 г. в тръбата в посока Варна, като там работата приключи през септември 2017 г., а цената беше над 22 млн. лв. Реконструкцията на лявата тръба пък започна през 2018 г., но продължи доста по-дълго от очакваното. Причината: оказа се, че строеният по време на тоталитарния режим тунел е имал конструктивни кухини още от изграждането си и съоръжението е било пред риск от срутване след десетилетията експлоатация.

Опасността в хълма

Проблемите в тунел "Витиня" са били доста по-големи, отколкото АПИ е смятала. Задълбочен оглед на съоръжението бе направен чак след като в тунел "Ечемишка" лампа падна върху автомобил и жената в него загина. Това се случи в началото на 2017 г., но обстойното георадарно обследване се е случило поне година след това.

През есента на 2020 г. АПИ изпрати съобщение, в което уточни, че при направените изследвания с георадар и геологически сондажи са установени кухини между облицовките на тунела и скалния масив, някои от които "със значителни размери". "По този начин скалният масив не е подпрян както е необходимо, и през периода на 30-годишната си експлоатация допълнително е претърпял деформации", писаха от агенцията. Казано иначе - тръбата е била изключително опасна, като строители, близки до ремонта, коментираха пред "Капитал" още преди две години, че тя може да се срути.

Чак през последните месеци обаче се говори открито за това въпреки евентуална опасност за пътуващите. Преди месец в ефира на БНТ председателят на управителния съвет на АПИ Георги Терзийски обясни, че е имало опасност от срутване на съоръжението преди началото на строителните дейности. Той съобщи и че по дължината на цялата тръба не е била положена хидроизолация. Водите от скатния масив са деформирали съоръжението, което е усложнило ремонта. Първоначално той е трябвало да бъде по-евтин и козметичен - подмяна на маркировка и осветление например, но задачата се е оказала далеч по-сложна.

Между двете тръби на тунела са построени три напречни връзки, за да отговаря "Витиня" на всички европейски директиви за безопасност на тунелите. През есента на 2019 г. Брюксел изпрати уведомително писмо до Бълглария, че не спазва директивата за безопасност в тунелите.

"Витиня" ще е първият в страната с внедрена TETRA мрежа (това е мобилната мрежа, която се ползва от службите за сигурност, критичната инфраструктура и армията), която ще дава информация в реално време и възможност за бързо предупреждение, съобщават от АПИ преди месеци. "С новите технологии ще може да се подава информация към ситуационните центрове на АПИ, МВР, пожарната, за да се реагира на първата минута и така да се осигури бърза реакция. Буквално с един бутон ще може да се спира движението", казват те. В момента при инцидент подаването на сигнал до 112 отнемало около 1-2 минути.

Като нов

Ремонтът на тунела се изпълнява от ГБС, които са официален подизпълнител по поддържането на "Хемус" на държавната фирма "Автомагистрали", която от своя страна има договор с АПИ.

По данни, предоставени от АПИ през 2019 г. на "Капитал", ремонтът на тръбата в посока Варна беше 22 млн. лв., а в посока София по първоначални планове ремонтът трябваше да е около 5 млн. лв., но когато се оказа колко големи проблеми има в съоръжението, цената набъбна до около 50 млн. лв.

През ноември в ефира на bTV регионалният министър Петя Аврамова каза, че ремонтът ще приключи през януари 2021 г. През септември от Агенция "Пътна инфраструктура" коментираха за "Капитал", че прогнозният срок за завършване на ремонта е до края на 2020 г., но явно отново има забавяне. В началото на 2020 г. (преди началото на пандемията) заявката беше, че работата по тунела ще приключи "през втората половина на 2020 г.".

Още от Капитал