"Хидрострой" вероятно ще строи първия си голям тунел - под Шипка за 358 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Хидрострой" вероятно ще строи първия си голям тунел - под Шипка за 358 млн. лв.

Най-големият мост в България се намира на обхода на Габрово, който бе открит миналата година, с дължина 640 м и отвор 160 м.

"Хидрострой" вероятно ще строи първия си голям тунел - под Шипка за 358 млн. лв.

Проектът поскъпва с поне 40 млн. лв. над прогнозната стойност и включва най-дългото съоръжение в страната от 3.2 км

Мила Чернева
7861 прочитания

Най-големият мост в България се намира на обхода на Габрово, който бе открит миналата година, с дължина 640 м и отвор 160 м.

© Надежда Чипева


Фирмите на строителния бизнесмен Велико Желев - "Хидрострой" и "Пътни строежи - Велико Търново", които нямат голям опит в тунелното строителство, са предложили най-ниска цена в търга за тунел под Шипка - 358 млн. лв. и вероятно са най-близо до победа. Това става ясно след като в петък бяха отворени ценовите оферти в търга, а днес Агенция "Пътна инфраструктура (АПИ) ги съобщи публично. Така след като "Джи Пи груп" дебютира с изграждането на тунел "Железница" на магистрала "Стума", сега и "Хидрострой" скача направо в дълбокото.

Прогнозната стойност на поръчката за тунела под Шипка бе 267 млн. лв. без ДДС или 320 млн. лв. с ДДС, но не беше пределна - т.е. кандидатите нямаше автоматично да бъдат отстранени, ако не се вместят в нея. И четирите отворени оферти са доста над прогнозния праг. Явно проектът ще поскъпне с поне 38 млн. лв., ако най-ниската предложена цена все пак спечели. Обрат в класирането може да настъпи само ако има голямо разминаване в техническите параметри. Предложената цена е с тежест 60% в този търг, а оценката за проектиране и строителство общо е 40%.

Тунелът под Шипка, който всъщност е проект за най-дългото подобно съоръжение в страната и още четири по-малки тунела с обща дължина 4 км и 10 км път, не привлече останалите най-големите строителни компании като ГБС, "Джи Пи груп", "Щрабаг", "ПСТ груп" и "Грома холд". От подадените общо 7 оферти в състезанието имаше четири от чужбина, което бе истинска изненада след като през последните години в поръчките на АПИ се включваха само местни играчи. Сега става ясно, че трима от чуждестранните кандидати са били отстранени преди етапа с отварянето на финансовите предложения. Още по-слаб интерес предизвика и поръчката за 75 км от магистрала Русе - Велико Търново за над 1 млрд. лв. - едва пет участника.

Критериите за участие в търга за тунела бяха през последните три години кандидатите да са изградили поне 350 м мостове и 350 м тунели, което изглежда малко предвид факта, че ще се строи най-дългият пътен тунел у нас. Но пък по-високи изисквания щяха да оставят българските фирми извън схемата.

Проектът е предложен за финансиране по оперативна програма "Транспортна свързаност" в следващия програмен период 2021-2027 г.

Състезанието - слаба конкуренция

Тримата отстранени кандидати от чужбина са турските "Колин" и "Дуйгу", както и китайската China Communication Construction Company.

"Хидрострой", "Пътни строежи - Велико Търново" и "Пътинженерингстрой-Т" са предложили 358 млн. лв. с ДДС. "Пътинженерингстрой - Т" е фирма от Търговище с краен собственик Григор Иванов. "Хидрострой" е на Велико Желев, а в "Пътни строежи - Велико Търново" той притежава 34% дял. Останалите акции на фирмата са собственост на Григор и Иван Иванови.

В обединение трите фирми изградиха обхода на Габрово, който е предходен етап на проекта за тунела под Шипка и вероятно това е било плюс при изготвянето на офертата. Обединението изграждаше 23-те км в продължение на седем години и срещу 90 млн. лв. Проектът започна през 2013 г., но закъсня сериозно по различни причини. Именно в рамките на обхода е единственият известен публичен проект с тунел, строен от някоя от трите фирми - съоръжение, дълго 540 м под т.нар. Бакойски баир. Ако обаче проектът беше завършен в срок през 2015 г., то сега участниците нямаше да покриват критерия за подобно строителство в последните три години.

"Хидрострой" изгради 9 км от "Хемус" между Ябланица и Боаза, пречиствателна станция в Златни пясъци, както и злополучния бул. "Васил Левски" във Варна, който бе открит миналата година, но впоследствие създаде доста проблеми, като последно се наводни. И от години с преките фирми от групата на Велико Желев и с периферните сателити е строителната група с най-голям оборот в страната.

Следващата оферта в надпреварата е тази на "Трейс груп холд" и "Алве консулт" - близо 360 млн. лв. с ДДС.

Трета е офертата на обединение между турската "Доуш", "Виа конструкт груп" и "Виа план" за тунела под Шипка, същото съдружие участва и в поръчката за "Струма" през дефилето. Офертата им е почти 377 млн. лв. Интересното тук е, че "Виа конструкт груп" е с предишно име "Джи Пи строй" и е регистрирана на адреса на "Джи Пи груп" - бул. "Черни връх" 59А в София. Собственик на дружеството е Велизар Радев, а до 2017 г. е бил Стефан Тотев, изпълнителен директор на строителната фирма, която обаче не участва в този търг.

С най-висока цена са "Геострой" и "Пътстрой - 92" от групата "Геотехмин" - 417.5 млн. лв. с ДДС.

Идея на десетилетия

Решението да се изградят обходни пътища на Габрово е взето още през 1975 г., а конкретно тунел под Шипка пък присъства още в Националния план за регионално развитие за периода 2000-2006 г., като там се споменава за финансиране от японски банки.

Настоящата обществена поръчка беше обявена изненадващо още през октомври 2019 г. с краен срок декември 2019 г. След това обаче той беше удължен и в крайна сметка офертите бяха събрани през април 2020 г.

Общата дължина на участъка през Стара планина е 10.5 км, като ново строителство ще са 7.6 км, а реконструкция ще бъде направена на 2.9 км от съществуващия път I-5 Габрово - Казанлък. Проектът включва един тунел, дълъг 3.22 км, и четири по-малки - с дължина между 90 и 290 м. Ще бъдат построени шест моста и един подлез.

Всички дела по отчуждителните процедури са приключили и обектът е теренно обезпечен. Срокът за изпълнение на строително-монтажните работи е близо три години и половина.

*Статията е коригирана в 18.40 на 20 март 2021г.

Фирмите на строителния бизнесмен Велико Желев - "Хидрострой" и "Пътни строежи - Велико Търново", които нямат голям опит в тунелното строителство, са предложили най-ниска цена в търга за тунел под Шипка - 358 млн. лв. и вероятно са най-близо до победа. Това става ясно след като в петък бяха отворени ценовите оферти в търга, а днес Агенция "Пътна инфраструктура (АПИ) ги съобщи публично. Така след като "Джи Пи груп" дебютира с изграждането на тунел "Железница" на магистрала "Стума", сега и "Хидрострой" скача направо в дълбокото.

Прогнозната стойност на поръчката за тунела под Шипка бе 267 млн. лв. без ДДС или 320 млн. лв. с ДДС, но не беше пределна - т.е. кандидатите нямаше автоматично да бъдат отстранени, ако не се вместят в нея. И четирите отворени оферти са доста над прогнозния праг. Явно проектът ще поскъпне с поне 38 млн. лв., ако най-ниската предложена цена все пак спечели. Обрат в класирането може да настъпи само ако има голямо разминаване в техническите параметри. Предложената цена е с тежест 60% в този търг, а оценката за проектиране и строителство общо е 40%.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    monk007 avatar :-?
    monk007

    Петрохан поне проект за тунел кога ?

  • 2
    western_ avatar :-|
    western_

    нищо че нямат опит момчетата..ще се научат..проба-грешка и ще стане все някога

  • 3
    dtrendafilov avatar :-|
    Deyan T

    Важното е да сме живи и здрави, кво като нямат опит, то кой има.
    Боко и Ко. ме кефи, че не спират да са нелепи. Хубаво е и че няма журналя да го питат: "Абе чичи, не трябва ли опит нещо? "

  • 4
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател

    Хидрострой с 5 355 766 лв. коронасубсидии до момента:
    https://bird.bg/corona/?q=103029862

  • 5
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател

    Хидрострой с над 1,2 милиарда лв. обществени поръчки
    1 224 328 385 лв.
    https://bird.bg/contracts/?q=103029862

  • 6
    rwc28392756 avatar :-|
    Kreader

    Дано не се отлага повече изграждането на това така необходимо съоръжение...

  • 7
    falcone avatar :-|
    falcone

    Интересно като минал опит какво е посочено в обществената поръчка?

  • 8
    mrx16168804731011358 avatar :-|
    Rosen Dobrev

    АЗ сам бивш миньор САС сертификат за управление на подземен челен товарач. Каде да подам молба за работа

  • 9
    nbx16181223461047287 avatar :-|
    Mehmed Rifat Rahmanli

    ЬЗдравейте ,тунела под Шипка нека да се изгради от опитни и знаещи Строителни фирми ,които са специалисти в изграждането на тунели защото тук става въпрос за Тунел ,а не за строителство на къща ,или стандартно строителство.Важно е качество време и гаранция за извършеното от строителя ,а не само Оферта която да е с по ниска цена .Винаги евтиното излиза по скъпо от реалната цена.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.