Проектът за тунел под Петрохан е готов, но се оказа тайна

Петрохан е най-високият проход в Западна Стара Планина

Проектът за тунел под Петрохан е готов, но се оказа тайна

AПИ не иска да публикува предпроектното проучване, но вече започва да го съгласува с други институции

Мила Чернева
11916 прочитания

Петрохан е най-високият проход в Западна Стара Планина

© Цветелина Белутова


Тази седмица злополучният проход Петрохан отново влезе в новинарските емисии с проблеми - лавини паднаха върху пътя и той бе затворен, докато снегът бъде разчистен. През януари беше затворен заради паднали дървета. Затова и темата за тунел под Петрохан вълнува шофьорите, а и Северозапада като цяло. Проучване за подобно съоръжение не е правено от 80-те години на ХХ век по данни на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), въпреки че би скъсило разстоянието между Монтана и София с 60 км, пак според ръководството на пътната агенция.

Сега около проекта има две интересни новини. Първата е, че прединвестиционното проучване е готово и има избран вариант за построяване на обекта. Пътната агенция обаче отказа да го предостави на "Капитал" с аргумента, че е твърде сложно и няма да бъде разбрано. За сметка на това предложи да разреши прочитането му едва за два часа наживо, и то чак след няколко седмици.

Втората новина е, че вече е започнало съгласуване на идеята с екоминситерството за тунела, дълъг близо 7 км. От писмо на АПИ до МОСВ става ясно, че проектът включва обход на село Бучин проход, откъдето започва и нов път, следва източен обход на село Гинци и накрая - тунел 6.845 км под Петрохан. Габаритът на отсечката е Г20, по две ленти в посока. Проектът е на доста ранен етап все пак, като засега вариант за финансиране няма - говори се за публично-частно партньорство.

Проучване под ключ

Прединвестиционното проучване на трасе по направлението Монтана - София има за цел да разгледа различните варианти за пътя, приблизителното им остойностяване, дали е целесъобразно и възможно изграждането на тунел там, както и анализ на трафика. Проучването се прави на участък, дълъг 97 км - от Софийския околовръстн път до малко преди Монтана по път II-81.

Поръчката за него струва 330 хил. лв. с ДДС и е възложена на обединение между "Трансконсулт-22" и "Университет по архитектура строителство и геодезия-център за научни изследвания и проектиране". Договорът е подписан през август 2019 г., като срокът за изпълнение е шест месеца, т.е. през 2020 г. проучването трябваше да е готово. На 1 март 2021 г. "Капитал" изпрати заявление за достъп до обществена информация до АПИ и поиска да получи по електронен път документите. То се отнася до значим инфраструктурен проект за Северозападна България, а и за неговото изготвяне са изхарчени пари от държавния бюджет - т.е. няма логика или основателна причина да е тайна.

С решение, подписано от председателя на управителния съвет на агенцията Георги Терзийски обаче, ведомството отклони заявлението. Институцията не отказа изрично достъп, но и не го предостави. "Исканата в заявлението информация представлява документи, в които се съдържат множество техническа и аналитична информация. Предоставянето на тази информация на технически или хартиен носител, поради нейното естество, би създало възможност за нейната неправомерна обработка от страна на заявителя, както и за погрешна интерпретация на резултатите от проучването."

Единственият вариант, който АПИ предлага, вместо да предостави проучването, е възможност за двучасов преглед на две дати, които, случайно или не, са след парламентарните избори на 4 април. Предложението не е особено привлекателно в обстановка на пандемия, както и предвид, че става дума за проучване, което би трябвало да е публично и да може да се предостави онлайн на дигитален носител. Освен това първият възможен вариант да се разгледа е поне три седмици след отговора. От решението на АПИ не става ясно дали прегледът му може да стане в присъствието и коментар на представител на агенцията.

В миналото АПИ е предоставяла други доклади по ЗДОИ - например "Разходи/ползи" за магистрала Русе-Велико Търново. Освен това логиката на АПИ е особена - едва двучасов преглед на сложното проучване е достатъчен, но пък дни наред четене и коментиране с експерти би могло да доведе до грешна интерпретация.

Скрити крачки

Интересното е, че от репортаж на btv по темата за тунела под Петрохан от януари става ясно, че има избран вариант за тунела, както и аргументи за това. Различните опции за трасето се сравняват по няколко фактора - екологичен, технико-икономически и колко земя има отчуждаване, за да се построи пътя.

В интервю за телевизията инж. Иван Досев, член на УС на АПИ, казва, че трябва да има решение на екоминистерството за допустимост на трасето, преди да се премине към проектиране и строителство.

Иначе проектът върви плахо напред, макар и без публичност. На 9 март инж. Иван Досев, все пак е изпратил писмо до настоящия министър на околната среда и водите Емил Димитров относно проекта. Писмото е въпрос към ведомството какви следващи стъпки трябва да се предприемат съгласно Закона за биологичното разнообразие и Закона за опазване на околната среда.

Тази седмица злополучният проход Петрохан отново влезе в новинарските емисии с проблеми - лавини паднаха върху пътя и той бе затворен, докато снегът бъде разчистен. През януари беше затворен заради паднали дървета. Затова и темата за тунел под Петрохан вълнува шофьорите, а и Северозапада като цяло. Проучване за подобно съоръжение не е правено от 80-те години на ХХ век по данни на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), въпреки че би скъсило разстоянието между Монтана и София с 60 км, пак според ръководството на пътната агенция.

Сега около проекта има две интересни новини. Първата е, че прединвестиционното проучване е готово и има избран вариант за построяване на обекта. Пътната агенция обаче отказа да го предостави на "Капитал" с аргумента, че е твърде сложно и няма да бъде разбрано. За сметка на това предложи да разреши прочитането му едва за два часа наживо, и то чак след няколко седмици.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


9 коментара
  • 1
    mathoptimist avatar :-P
    mathoptimist

    Новината е до добра за Северозапада, проектът се движи.
    Хареса ми решението на АПИ.
    Защо да дават предварителни проучвания на хартиен или електронен носител на соросоидите? Презентация им е достатъчна - да си водят записки и там да търсят под вола теле.

  • 2
    milenmihailov avatar :-|
    milenmihailov

    До коментар [#1] от "MathOptimist":

    Защото "соросидите" им плащат заплатите бе тъпако!

  • 3
    voda avatar :-|
    The investor

    След Шипка, това е най-важният друг тунел.
    Струмският може да почака.

  • 4
    uys1511761111541407 avatar :-?
    Emil Dimov

    Проектът за тунел под Петрохан е "гот офф", но се оказа тайна щото AПИ не иска да "публикува" предпроектното проучване, но вече е започнало да го съгласува с други институции (вервай си?!)

    За този проект се говори от "незапомнени времена" имаше един момент когато буци пак в предизборна обстановка, но само че беше за местни избори каза, че това му била детската мечта да съкрати пъря между Банкя и Вършец!!! В по късен момент хора от северозапада организираха протести и блокиране на пътя с искане за построяването на този тунел!!!
    Със сигрност този тунел ще бъде построен, но кога и от КОЙ това за сега си остава в ТАЙНА! (ха-ха-ах!!!)

  • 5
    pax57395624 avatar :-|
    Valentin Ivanov

    Тайната е, че се ползва изготвения идеен проект още преди около 40 години по време на соца. Тогава на основната част от екипа в, които участвах и аз, не се заплати нищо. Плати се само на "консултантите" от София. Много хора се интересуваха преди около 2 г. къде да го намерят. Явно са го намерили съдейки по общите параметри. Има го обаче само на хартия тогава компютрите бяха лукс може би затова не могат да го предоставят. Но дано да тръгне ефекта за страната е голям.

  • 6
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Градовете и селата се разпадат/малките улици не са виждали ремонти десетилетия/.. Пътищата също, обаче ще строим тунел след тунел.

  • 7
    evpetra avatar :-P
    evpetra

    До коментар [#6] от "mickmick":

    Тунели трябва да се строят - не е там проблемът, а в грандиозните кражби и некачественото строителство от "наши хора", които обаче отчисляват данък "чекмедже".

  • 8
    fes18649563 avatar :-|
    fes18649563

    Възможно най-безсмисления тунел - твърде тежка глупост дори и за България.

  • 9
    uhh12616952 avatar :-|
    Vasil Angelov

    До коментар [#5] от "Valentin Ivanov":
    много интересен коментар!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход