Скъпият ремонт на "Марица" все пак се случва, но АПИ го крие

Пътната агенция отказва да коментира ремонта на отсечка от "Марица", чиято цена повдига въпроси

Скъпият ремонт на "Марица" все пак се случва, но АПИ го крие

Проверка на "Капитал" показа, че отсечка близо до ГКПП Капитан Андреево e с подменена настилка. От публичната информация изглежда, че ремонтът струва 3.5 млн. лв. на километър

Мила Чернева
6511 прочитания

Пътната агенция отказва да коментира ремонта на отсечка от "Марица", чиято цена повдига въпроси

© Цветелина Белутова


Когато през ноември миналата година Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви, че започва ремонт на отсечка от магистрала "Марица" близо до границата с Турция, информацията предизвика смесени чувства. АПИ казва, че участъкът е строен преди 30 години и има нужда от подобряване. От друга страна обаче, обявената сума за ремонт на 16 км (дължина само за едно платно, или 8 км, ако се броят двете платна) беше общо 30 млн. лв. (като не беше ясно дали със или без ДДС) и сметка на mediapool.bg посочи, че ремонтът излиза доста скъп - над 3.5 млн. лв. на километър цяла магистрала (с две платна). За сравнение - ремонтът на "Тракия" между Чирпан и Стара Загора струва около два пъти по-малко, въпреки че този на "Марица" е само превантивен.

Ремонтът на "Марица" се финансира от държавния бюджет. Вместо да разясни дали наистина цената е висока, или прессъобщението е криворазбрано, през декември пътната агенция просто отговори лаконично на "Капитал", че "поради навлизането в зимен режим" ремонтът е отменен. Проверка на "Капитал" отпреди седмица на място обаче показа, че ремонтът все пак се случва. От справка в бюлетините на АПИ за пътната обстановка се вижда, че ремонтът е започнал в края на 2020 г. и е продължавал, но този път без обявление за широката публика.

Твърде секретен ремонт

Обявеният през ноември ремонт беше за следните три отсечки:

  • 7 км в платното за София в района на Свиленград (от 94-ти до 101-ви км)
  • 1.8 км в платното за София (от 101-ви до 103-ти км),
  • 3.6 км в двете платна (от 103-ти до км 107-ми км).

Проверка на "Капитал" показа, че има извършен скорошен ремонт по отсечка между 95-и км и 102-ри км на платното в посока София. Още когато пътната агенция обяви, че ще се изпълняват такива дейности, "Капитал" изпрати въпроси за ремонта на 13 ноември, като на 3 декември АПИ каза, че ремонтът се отменя заради началото на зимата. Агенцията така и не уточни кое колко струва, а пренебрегна въпроса.

На същия ден в бюлетина за пътната обстановка агенцията е написала следното:

"Движението по АМ "Марица" в участъка гр. Свиленград - ГКПП Капитан Андреево от км 93+393 до км 104+205 е пренасочено двупосочно в платното посока ГКПП Капитан Андреево поради извършване на превантивен ремонт на платно, което е в посока София."

Съобщението се повтаря всеки ден през декември, януари и досега. Очевидно ремонтът е започнал и напреднал, защото екипът на "Капитал" видя нова настилка на магистралата.

На 19 март "Капитал" пак изпрати въпроси до агенцията кога е възложен, започнат и изпълнен ремонтът, на каква стойност са пътните работи, маркировката и мантинелите, както и кои фирми са изпълнявали дейностите. Другият въпрос е дали ще се ремонтира същата отсечка, но в посока ГКПП Капитан Андреево. Една седмица по-късно отговори все още няма.

"Ще бъдат обновени общо 12.5 км в посока София и 3.6 км в посока ГКПП Капитан Андреево, гласеше прессъобщението на АПИ от миналата година. Тогава агенцията твърдеше, че цената на ремонта на трите участъка ще е общо 24.1 млн. лв., а още 4.2 млн. лв. щяха да се изразходват за мантинели. Става въпрос за т.нар. превантивен ремонт, става ясно от малкото публична информация.

Кои са фирмите

Официалният изпълнител на ремонта е фирмата АБ, регистрирана в Хасково. От АПИ уточниха, че фирмата няма декларирани подизпълнители по договора за поддържане на участъка от "Марица" в област Хасково.

Дружеството участва в консорциум за модернизация на жп линията Елин Пелин - Костенец за над 130 млн. лв. Според последния си публикуван финансов отчет - за 2019 г., има над 31 млн. лв. оборот. Преди няколко години хасковската фирма се свързваше с депутата от ДПС Делян Пеевски сред представители на строителния бранш. През 2020 г. "Валирион" купи "Пътна сигнализация - България", която бе собственик на АБ. В бранша и някои косвени сигнали сочат, че компанията е свързана с Велико Желев, собственик на дружествата от групата на "Хидрострой". Той отрича.

Според разследване на "Капитал" фирмата е получила над 60 млн. лв. плащания от държавната компания "Автомагистрали" през 2019 г. и 2020 г., но не е ясно за какви дейности или доставки.

За мантинелите отговаря "Юпитер 05", с което АПИ има договор за доставка и монтаж за Южен Централен район, в който е и област Хасково. Компанията доставя мантинелите и в Югоизточна България. Фирмата трябва да получи и около 15 млн. лв. за доставки покрай ремонта на "Тракия" между Чирпан и Стара Загора
Собственик и управител на дружеството е Николай Иванов, който за кратко беше в ръководството на футболния клуб "Левски", когато отборът се ръководеше от адвоката на Делян Пеевски Александър Ангелов.

Когато през ноември миналата година Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви, че започва ремонт на отсечка от магистрала "Марица" близо до границата с Турция, информацията предизвика смесени чувства. АПИ казва, че участъкът е строен преди 30 години и има нужда от подобряване. От друга страна обаче, обявената сума за ремонт на 16 км (дължина само за едно платно, или 8 км, ако се броят двете платна) беше общо 30 млн. лв. (като не беше ясно дали със или без ДДС) и сметка на mediapool.bg посочи, че ремонтът излиза доста скъп - над 3.5 млн. лв. на километър цяла магистрала (с две платна). За сравнение - ремонтът на "Тракия" между Чирпан и Стара Загора струва около два пъти по-малко, въпреки че този на "Марица" е само превантивен.

Ремонтът на "Марица" се финансира от държавния бюджет. Вместо да разясни дали наистина цената е висока, или прессъобщението е криворазбрано, през декември пътната агенция просто отговори лаконично на "Капитал", че "поради навлизането в зимен режим" ремонтът е отменен. Проверка на "Капитал" отпреди седмица на място обаче показа, че ремонтът все пак се случва. От справка в бюлетините на АПИ за пътната обстановка се вижда, че ремонтът е започнал в края на 2020 г. и е продължавал, но този път без обявление за широката публика.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


2 коментара
  • 1
    rka44622423 avatar :-|
    Бланш

    На Лиляна Павлова, "дипломната работа" доказано "велик Майстор".

  • 2
    falcone avatar :-|
    falcone

    Продължавайте разследванията! Настоявайте само с обществени поръчки да се харчат такива суми!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход