"Вълните" на "Тракия" вероятно ще останат и през това лято
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Вълните" на "Тракия" вероятно ще останат и през това лято

Ремонтът на "Тракия" би трябвало да премахне неприятното усещане за "вълни" около Стара Загора

"Вълните" на "Тракия" вероятно ще останат и през това лято

Едва половината проблемен участък ще е готов до края на април преди летния сезон. Цените на ремонта пък са значително по-високи от предложените от частния сектор

Мила Чернева
5739 прочитания

Ремонтът на "Тракия" би трябвало да премахне неприятното усещане за "вълни" около Стара Загора

© АПИ


И това лято пътуващите по магистрала "Тракия" към и от Южното Черноморие ще имат "невероятно преживяване" - да преминат през добре познатия вълнист участък. Ако работата върви със сегашните темпове, трасето няма да е готово скоро. Общо трябва да се ремонтират 52 км от магистралата, като досега са завършени само 18 км за близо половин година. До 1 юни остават около два месеца активно време за работа, което е крайно недостатъчно за целия ремонт.

В петък, точно преди изборите, бяха открити за движение 6 км от общо 16.5 км от магистрала "Тракия" между Чирпан и Стара Загора, които бяха изцяло затворени за движение преди два месеца. За пътуващите от София до Бургас тези завършени 6 км не водят до промяна - те пак биват отбивани от пътя по обходен маршрут. Останалите 10 км трябва да са готови около 20 април.

Магистралата беше изцяло затворена, което никога не се е случвало за ремонт, като аргументът беше, че така работата ще свърши много бързо. "Стоян Беличев (изпълнителен директор на държавната фирма изпълнител "Автомагистрали" - бел. ред.) информира, че до края на март е срокът за приключване на ремонта в двете платна в участъка от 16.5 км. След това ще започне обновяването на следващите около 24 км от "Тракия" до Стара Загора", гласи прессъобщение на пътната агенция от 4 февруари 2021 г. Дали тези твърде оптимистични прогнози, които беше почти невъзможно да се сбъднат, са били предизборен трик - не се знае. Но е факт, че и до днес ремонтът продължава.

До момента не е ясно и колко точно ще струва ремонтът. От Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обясниха за "Капитал", че "със завършването на ремонта на целия 16.5 км участък ще се изчисли точната стойност на строителните работи". Което само по себе си е абсурдно. Да не говорим, че цената, изглежда, постоянно набъбва, въпреки че за проблемите по този вълнист участък се знае от няколко години, но така и не бе изготвен проект, с който да се потърси строител чрез тръжна процедура. Вместо това работата бе възложена по договор за поддържане на трасето на държавната фирма "Автомагистрали", която пък ползва услугите на официален подизпълнител.

Един скъп, скъп държавен ремонт

Въпросният договор с държавната компания "Авотмагистрали" за поддържане е за цели пет години. Дружеството използва официален деклариран подизпълнител - "Европейски пътища". Компанията е свързана с "Грома холд" и има договор с АПИ за поддържане на пътищата в област Пловдив, като изпълняват ремонт на Околовръстния път на града за 25 млн. лв. и на пътя за Кръстова гора за 58 млн. лв. например.

Единичните цени за различни дейности, за които е подписала "Автомагистрали" договор с АПИ, са равни на пределните, които възложителят е поставил. Така държавната фирма не е опитала да е конкурентна с другите компании от частния сектор, които са дали по-ниски цени, но все пак е спечелила поръчката.

Например частна компания е предложила цена 1000 лв. за премахване на най-големите билбордове, а "Автомагистрали" с 50% отгоре - 1500 лв. За машинното почистване на свлачища за 1 куб. м частна фирма предлага 15 лв., а държавната почти двойно повече - 28 лв.

От десетките единични цени има много малко, в които държавната фирма е предложила по-изгодни стойности.

С тези високи цени компанията има "въздух" да превъзлага на частни фирми на по-ниските стойности и да запазва за себе си нещо. Така обаче държавата не пести, а напротив - парите потъват в едно крайно непрозрачно дружество.

Иначе и общата сума на ремонта на "Тракия" си остава неясна. През 2016 г. бившият регионален министър Лиляна Павлова обяви в парламента, че за участъка Чирпан - Стара Загора би струвал "40 - 50 млн. лв.", защото са "сериозни коловози". Според отговор на депутатски въпрос на настоящия министър на регионалното развитие Петя Аврамова от октомври 2019 г. ремонтът на едното платно (в посока Бургас) с дължина 40 км - от 168 км до 208 км, индикативно струва 40 млн. лв., т.е. проста сметка сочи, че нужната сума е около 80 млн. лв. за двете платна.

През юли 2020 г. пак министър Аврамова уточни, че прогнозната стойност за 52 км ремонт само в едната посока е около 89 млн. лв., като 70 млн. лв. са за "пътната част" (едното платно), 15 млн. лв. ще са за подмяна на мантинели и 4 млн. - за монтиране на пътни знаци в двете платна и полагане на хоризонтална маркировка. Така сумата набъбна до около 180 млн. лв. общо за двете платна.

Към момента официалната информация по информация от АПИ въпросните 16.5 км струват 70 млн. лв.

Ако се продължи с това ценообразуване, съвсем груба сметка (не взимаме предвид конкретни съоръжения) сочи, че ремонтът на магистралата ще струва около 200 млн. лв.

Години наред по вълните

Първите 12 км между пътните възли "Белозем" и "Оризово" бяха готови в края на 2020 г., като работата отне около два месеца. Там обаче по думите на възложителя АПИ нямаше нужда от сериозен ремонт, тъй като настилката е била в по-добро състояние.

Затова и беше доста странно, когато Георги Терзийски, председател на УС на АПИ, и зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков дадоха заявка, че сегашният ремонт, който е по-сложен и на по-дълъг участък, ще бъде завършен за същото време - около 25-30 март. Това звучеше невероятно и се отказа точно така

Сегашните 16.5 км от п.в. "Плодовитово" до п.в. "Чирпан" по нов график трябва да бъдат пуснати за движение около 20 април (първо бе казано в края на март), което значи, че в крайна сметка работата ще е отнела близо три месеца.

След това обаче има още 24 км, по които не е започнала работа, а оставащите около два месеца до началото на юни ще са крайно недостатъчни. Затварянето на цялата отсечка за движение пък би създало тежки задръствания с увеличаването на туристическия трафик към Бургас.

Не е за подценяване фактът, че и след този участък има неравности. В лота между Ямбол и Карнобат около 286-ия километър например, както и след това, при 336-ия също.

Така че и лято 2021 г. най-вероятно ще има пътуване по вълните.

И това лято пътуващите по магистрала "Тракия" към и от Южното Черноморие ще имат "невероятно преживяване" - да преминат през добре познатия вълнист участък. Ако работата върви със сегашните темпове, трасето няма да е готово скоро. Общо трябва да се ремонтират 52 км от магистралата, като досега са завършени само 18 км за близо половин година. До 1 юни остават около два месеца активно време за работа, което е крайно недостатъчно за целия ремонт.

В петък, точно преди изборите, бяха открити за движение 6 км от общо 16.5 км от магистрала "Тракия" между Чирпан и Стара Загора, които бяха изцяло затворени за движение преди два месеца. За пътуващите от София до Бургас тези завършени 6 км не водят до промяна - те пак биват отбивани от пътя по обходен маршрут. Останалите 10 км трябва да са готови около 20 април.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    m17 avatar :-|
    m17

    "Цените на ремонта пък са значително по-високи от предложените от частния сектор" е откровена лъжа - как пък разбрахте какви са предложенията на частния сектор" че да ги оцените дали са по-високи или по-ниски ?

  • 2
    geordgeo avatar :-(
    geordgeo

    Може да е скъп ремонта, но пък е некачествен и най-хубавото му е, че след 2-3 години ще трябва отново да се ремонтира, ама тогава ще струва 500 млн. лева. К'во му плащаме, нали е държавна фирмата? Ще си ни скубят до дупка Борисовите строителни некадърници, които са директно за затвора...

  • 3
    qvd50491823 avatar :-P
    Костадин Иванов

    Няма страшно, Трифонов сменя Борисов и магистралите се оправят до края на мандата.

  • Наблюдател

    Хората въвели в екслоатация целия участък, трябва да бъдат съдени! На този участък си заминаха много хора, а имуществените вреди , нанесени по МПС-та са за милиони.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Мечтата под Петрохан

Мечтата под Петрохан

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.