Всички големи строители искат да довършат магистралата за Сърбия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Всички големи строители искат да довършат магистралата за Сърбия

Всички големи строители искат да довършат магистралата за Сърбия

Поръчката за последната отсечка от магистрала "Европа", дълга 16 км, е с прогнозна стойност 224 млн. лв.

Мила Чернева
6146 прочитания

© АПИ


Строителният бранш демонстрира завиден интерес към една от големите пътни поръчки на годината - за последната незапочната отсечка от магистралата от София към Белград има цели 10 кандидата. Участъкът е дълъг 16 км, а прогнозната му цена е 224 млн. лв. без ДДС. Ако се погледне класацията на "Капитал" за най-големите строителни компании за 2020 г., от топ фирмите по приходи, работещи в пътното строителство, в това състезание липсват само "Пътинженерингстрой - Т" и "ПСТ груп". Всички останали "големи" са взели участие или поне свързани с тях дружества са подали оферта.

Срокът за изпълнение на отсечката е около 22 месеца, т.е. пътят може да е готов до края 2023 г., ако тази година се подпише договор с избран изпълнител. Финансирането ще е по европейската оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура".

Това е петият голям пътен обект с възложител Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), за който в момента се избира строител. Другите са 75 км от магистрала Русе - Велико Търново за 1 млрд. лв., обходите на Пловдив и Пазарджик за съответно 42 млн. лв. и 67 млн. лв. и тунела под Шипка за 358 млн. лв.

Кой кой е сред кандидатите

"Щрабаг" си партнират със свързаното "СТРАБАГ Сп.з о.о. - клон България КЧТ". Именно австрийското дружество в обединение с "Битумина" работи по отсечка, дълга 14.5 между ГКПП Калотина и Драгоман. Стойността е близо 165 млн. лв. с ДДС, а част от финансирането е от Механизма за свързване на Европа на ЕС и от републиканския бюджет. Срокът за завършване е 2022 г.

Компаниите на Велико Желев - ВДХ и "Хидрострой", участват в тандем. Двете компании заедно имат 277 млн. лв. приходи за 2019 г. В момента "Хидрострой" е напът да спечели поръчката за тунела под Шипка, а

ВДХ започва ремонта на релсите по маршрута на трамвай №5 по бул. "Цар Борис III" за 40 млн. лв.

Фирмите от групата "Геотехмин" на Цоло Вутов, "Геострой" и "Пътстрой 92", подават оферта с "Каро трейдинг". Последният голям обект на дружествата от групата на "Геотехмин" е обществената поръчка за 20 км от пътя Ботевград - Мездра с цена близо 160 млн. лв. "Каро трейдинг" е собственост на Красимир Караиванов и Божидар Роев. Сред последните обществени поръчки, в които фирмата е изпълнител, са търг за ремонти на ВиК - Перник, за 35 млн. лв., ремонта на ГКПП Станке Лисичково на границата със Северна Македония за 15 млн. лв., за изграждане на пречиствателна станция за отпадъчни води на Айтос за 13 млн. лв.

"ГБС - Инфраструктурно строителство" и "ГБС интернешънъл" подава оферта в обединение с "Обонато билд". Обичайно ГБС участва самостоятелно в подобни търгове. "ГБС - Инфраструктурно строителство" миналата година завърши 17-километровата отсечка между Драгоман и Сливница за 117 млн. лв., като в момента самостоятелно довършва малка отсечка при тунел "Железница" и част от Южната дъга на София за 140 млн. лв. "Обонато билд" е фирма с 21 млн. лв. приходи за 2019 г. и скоро спечели търг за пречиствателна станция в Шумен. Компанията има връзки с "Джи Пи груп", а и ремонтира Северната дъга в столицата в обединение за 36 млн. лв. Официално е собственост на Димитър Панталеев, но до края на 2018 г. фирмата беше позната като "Интегрирани строителни системи". Тогава Панталеев я купува от бившия собственик Владимир Пилчев за 90 хил. лв., сочат документи в Търговския регистър. През лятото на 2019 г. друго дружество на Панталеев, "Билд инвест - Н", се влива в "Обонато билд". Панталеев е съдружник с тримата акционери в "Джи Пи груп" - Георги Василев, Владимир Владимиров-Житенски и Стефан Тотев в друга компания - "Вип-стил 2005", като всеки е с 25% дял. Дружеството е регистрирано на адреса на Джи Пи - бул. "Черни връх" 59А.

"Глобал кънстръкшън" - която е част от консорциума, строящ тунел "Железница" на "Струма" с "Джи Пи груп", подава оферта с единствения чужд участник в състезанието - испанската Levantina.

"Автомагистрали - Черно море" си партнират с "Иса 2000". Първата работи в обединение с няколко други компании в момента върху отсечката от "Хемус" между Търговище и Шумен и би трябвало да я завършат тази година. "Иса 2000" е собственост на Юлиян Инджов и има няколко обекта в района на Пловдив, като разширяваше пътя между Пловдив и Асеновград.

Небезизвестната копания "Джи Пи груп" си партнира с варненската "Инжстройинженеринг". Джи Пи официално изгражда най-дългия тунел в България - "Железница" на магистрала "Струма" за над 200 млн. лв., но скоро спечели ВиК ремонт в Шумен за 19 млн. лв. и влезе в консорциума, който ще достроява язовир "Луда Яна" по договор за за 56 млн. лв. заедно с "Щрабаг". "Инжстройинженеринг" не беше сред най-големите фирми по приходи през 2019 г., но пък участва в изпълнение на поръчката за над 113 млн. лв. на Национална компания "Железопътна инфраструктура" за отсечката Елин Пелин - Костенец заедно с ВДХ и "Битумина Гмбх". Компанията поддържа и републиканските пътища в Североизточна България.

Самостоятелно се явяват "Трейс груп холд" и "Грома холд".

"Трейс" не е печелила голям търг на АПИ от известно време, но с резултатите си за 2019 г. бе най-голямата строителна компания в България. Приходите на фирмата се формираха от изграждането на метрото в София, ремонти в община Стара Загора, рехабилитация на железопътни участъци Скутаре - Оризово и Стралджа - Церковски, поддържането на пътища в област Ловеч по четиригодишен договор с Агенция "Пътна инфраструктура", като основно работеше по проекти в Сърбия.

Благоевградската "Грома холд" пък изгражда участък от "Струма" между Благоевград и Крупник заедно с АБ и "Хидрострой" и спечели търга за част от източното платно на магистралата за Гърция при Кресненското дефиле, чието строителство обаче няма да започне скоро заради липса на финансиране. Стойността му е над половин милиард лева. Свързани с нея дружества от групата спечелиха две големи поръчки в последно време - за 13 км от Видин - Ботевград за над 260 млн. лв. и за част от източното платно на "Струма".

Новата отсечка ще започва при с. Храбърско - при 32-ри км, ще преминава по нов терен на север от Божурище, между селата Волуяк и Мрамор и ще се влива в Северната скоростна тангента при пътния възел със Софийския околовръстен път.

Трасето ще бъде с габарит 27 м, т.е. ще има две ленти за движение в посока и аварийна лента. В участъка ще има 10 големи съоръжения, от които 7 подлеза, включително подлез на жп линията София - Драгоман, два моста и един виадукт.

Строителният бранш демонстрира завиден интерес към една от големите пътни поръчки на годината - за последната незапочната отсечка от магистралата от София към Белград има цели 10 кандидата. Участъкът е дълъг 16 км, а прогнозната му цена е 224 млн. лв. без ДДС. Ако се погледне класацията на "Капитал" за най-големите строителни компании за 2020 г., от топ фирмите по приходи, работещи в пътното строителство, в това състезание липсват само "Пътинженерингстрой - Т" и "ПСТ груп". Всички останали "големи" са взели участие или поне свързани с тях дружества са подали оферта.

Срокът за изпълнение на отсечката е около 22 месеца, т.е. пътят може да е готов до края 2023 г., ако тази година се подпише договор с избран изпълнител. Финансирането ще е по европейската оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Мечтата под Петрохан

Мечтата под Петрохан

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.