Всички големи строители искат да довършат магистралата за Сърбия

Всички големи строители искат да довършат магистралата за Сърбия

Поръчката за последната отсечка от магистрала "Европа", дълга 16 км, е с прогнозна стойност 224 млн. лв.

Мила Чернева
6951 прочитания

© АПИ


Строителният бранш демонстрира завиден интерес към една от големите пътни поръчки на годината - за последната незапочната отсечка от магистралата от София към Белград има цели 10 кандидата. Участъкът е дълъг 16 км, а прогнозната му цена е 224 млн. лв. без ДДС. Ако се погледне класацията на "Капитал" за най-големите строителни компании за 2020 г., от топ фирмите по приходи, работещи в пътното строителство, в това състезание липсват само "Пътинженерингстрой - Т" и "ПСТ груп". Всички останали "големи" са взели участие или поне свързани с тях дружества са подали оферта.

Срокът за изпълнение на отсечката е около 22 месеца, т.е. пътят може да е готов до края 2023 г., ако тази година се подпише договор с избран изпълнител. Финансирането ще е по европейската оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура".

Това е петият голям пътен обект с възложител Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), за който в момента се избира строител. Другите са 75 км от магистрала Русе - Велико Търново за 1 млрд. лв., обходите на Пловдив и Пазарджик за съответно 42 млн. лв. и 67 млн. лв. и тунела под Шипка за 358 млн. лв.

Кой кой е сред кандидатите

"Щрабаг" си партнират със свързаното "СТРАБАГ Сп.з о.о. - клон България КЧТ". Именно австрийското дружество в обединение с "Битумина" работи по отсечка, дълга 14.5 между ГКПП Калотина и Драгоман. Стойността е близо 165 млн. лв. с ДДС, а част от финансирането е от Механизма за свързване на Европа на ЕС и от републиканския бюджет. Срокът за завършване е 2022 г.

Компаниите на Велико Желев - ВДХ и "Хидрострой", участват в тандем. Двете компании заедно имат 277 млн. лв. приходи за 2019 г. В момента "Хидрострой" е напът да спечели поръчката за тунела под Шипка, а

ВДХ започва ремонта на релсите по маршрута на трамвай №5 по бул. "Цар Борис III" за 40 млн. лв.

Фирмите от групата "Геотехмин" на Цоло Вутов, "Геострой" и "Пътстрой 92", подават оферта с "Каро трейдинг". Последният голям обект на дружествата от групата на "Геотехмин" е обществената поръчка за 20 км от пътя Ботевград - Мездра с цена близо 160 млн. лв. "Каро трейдинг" е собственост на Красимир Караиванов и Божидар Роев. Сред последните обществени поръчки, в които фирмата е изпълнител, са търг за ремонти на ВиК - Перник, за 35 млн. лв., ремонта на ГКПП Станке Лисичково на границата със Северна Македония за 15 млн. лв., за изграждане на пречиствателна станция за отпадъчни води на Айтос за 13 млн. лв.

"ГБС - Инфраструктурно строителство" и "ГБС интернешънъл" подава оферта в обединение с "Обонато билд". Обичайно ГБС участва самостоятелно в подобни търгове. "ГБС - Инфраструктурно строителство" миналата година завърши 17-километровата отсечка между Драгоман и Сливница за 117 млн. лв., като в момента самостоятелно довършва малка отсечка при тунел "Железница" и част от Южната дъга на София за 140 млн. лв. "Обонато билд" е фирма с 21 млн. лв. приходи за 2019 г. и скоро спечели търг за пречиствателна станция в Шумен. Компанията има връзки с "Джи Пи груп", а и ремонтира Северната дъга в столицата в обединение за 36 млн. лв. Официално е собственост на Димитър Панталеев, но до края на 2018 г. фирмата беше позната като "Интегрирани строителни системи". Тогава Панталеев я купува от бившия собственик Владимир Пилчев за 90 хил. лв., сочат документи в Търговския регистър. През лятото на 2019 г. друго дружество на Панталеев, "Билд инвест - Н", се влива в "Обонато билд". Панталеев е съдружник с тримата акционери в "Джи Пи груп" - Георги Василев, Владимир Владимиров-Житенски и Стефан Тотев в друга компания - "Вип-стил 2005", като всеки е с 25% дял. Дружеството е регистрирано на адреса на Джи Пи - бул. "Черни връх" 59А.

"Глобал кънстръкшън" - която е част от консорциума, строящ тунел "Железница" на "Струма" с "Джи Пи груп", подава оферта с единствения чужд участник в състезанието - испанската Levantina.

"Автомагистрали - Черно море" си партнират с "Иса 2000". Първата работи в обединение с няколко други компании в момента върху отсечката от "Хемус" между Търговище и Шумен и би трябвало да я завършат тази година. "Иса 2000" е собственост на Юлиян Инджов и има няколко обекта в района на Пловдив, като разширяваше пътя между Пловдив и Асеновград.

Небезизвестната копания "Джи Пи груп" си партнира с варненската "Инжстройинженеринг". Джи Пи официално изгражда най-дългия тунел в България - "Железница" на магистрала "Струма" за над 200 млн. лв., но скоро спечели ВиК ремонт в Шумен за 19 млн. лв. и влезе в консорциума, който ще достроява язовир "Луда Яна" по договор за за 56 млн. лв. заедно с "Щрабаг". "Инжстройинженеринг" не беше сред най-големите фирми по приходи през 2019 г., но пък участва в изпълнение на поръчката за над 113 млн. лв. на Национална компания "Железопътна инфраструктура" за отсечката Елин Пелин - Костенец заедно с ВДХ и "Битумина Гмбх". Компанията поддържа и републиканските пътища в Североизточна България.

Самостоятелно се явяват "Трейс груп холд" и "Грома холд".

"Трейс" не е печелила голям търг на АПИ от известно време, но с резултатите си за 2019 г. бе най-голямата строителна компания в България. Приходите на фирмата се формираха от изграждането на метрото в София, ремонти в община Стара Загора, рехабилитация на железопътни участъци Скутаре - Оризово и Стралджа - Церковски, поддържането на пътища в област Ловеч по четиригодишен договор с Агенция "Пътна инфраструктура", като основно работеше по проекти в Сърбия.

Благоевградската "Грома холд" пък изгражда участък от "Струма" между Благоевград и Крупник заедно с АБ и "Хидрострой" и спечели търга за част от източното платно на магистралата за Гърция при Кресненското дефиле, чието строителство обаче няма да започне скоро заради липса на финансиране. Стойността му е над половин милиард лева. Свързани с нея дружества от групата спечелиха две големи поръчки в последно време - за 13 км от Видин - Ботевград за над 260 млн. лв. и за част от източното платно на "Струма".

Новата отсечка ще започва при с. Храбърско - при 32-ри км, ще преминава по нов терен на север от Божурище, между селата Волуяк и Мрамор и ще се влива в Северната скоростна тангента при пътния възел със Софийския околовръстен път.

Трасето ще бъде с габарит 27 м, т.е. ще има две ленти за движение в посока и аварийна лента. В участъка ще има 10 големи съоръжения, от които 7 подлеза, включително подлез на жп линията София - Драгоман, два моста и един виадукт.

Строителният бранш демонстрира завиден интерес към една от големите пътни поръчки на годината - за последната незапочната отсечка от магистралата от София към Белград има цели 10 кандидата. Участъкът е дълъг 16 км, а прогнозната му цена е 224 млн. лв. без ДДС. Ако се погледне класацията на "Капитал" за най-големите строителни компании за 2020 г., от топ фирмите по приходи, работещи в пътното строителство, в това състезание липсват само "Пътинженерингстрой - Т" и "ПСТ груп". Всички останали "големи" са взели участие или поне свързани с тях дружества са подали оферта.

Срокът за изпълнение на отсечката е около 22 месеца, т.е. пътят може да е готов до края 2023 г., ако тази година се подпише договор с избран изпълнител. Финансирането ще е по европейската оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
mb-3
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход