АПИ избира най-скъпите оферти за нови пътни ремонти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

АПИ избира най-скъпите оферти за нови пътни ремонти

Търговете за ремонти на пътища по оперативна програма "Региони в растеж" се възлагат на познати редовно печеливши строители.

АПИ избира най-скъпите оферти за нови пътни ремонти

В няколко поръчки за строителство, предимно с европейски средства, на първо място са класирани фирмите, предложили най-високи цени

Мила Чернева
5149 прочитания

Търговете за ремонти на пътища по оперативна програма "Региони в растеж" се възлагат на познати редовно печеливши строители.

© Надежда Чипева


Цената винаги е ключов фактор, когато човек взима решение. В процедурите по обществени поръчки е същото - има малко други критерии, които могат да бъдат обективни и по тях да се избере най-подходящата оферта.

Някои участници в строителни търгове обаче могат да предложат най-високите ценови оферти, но пак да излязат победители. Именно това се случва в поръчка на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за ремонти по три лота за над 34 млн. лв. от оперативна програма "Региони в растеж" (ОПРР).

Единият победител е обединение между фирмите АБ и ВДХ, добре познати в строителния сектор и свързани пряко или по доста далечна линия с Велико Желев, а другият е шуменската "Автомагистрали - Черно море", която строи част от магистрала "Хемус" между Шумен и Търговище. Те са предложили доста по-високи цени от конкурентните си и въпреки че цената е с тежест 60%, все пак са класирани на първо място. Другият показател е "Ниво на изпълнение на строителството, предложено във всяка оферта в съответствие с предмета на обществената поръчка и техническите спецификации", като някои източници на "Капитал" от строителния бранш коментират, че е доста субективен.

По принцип твърде ниските цени в строителните поръчки може да се окажат проблем, защото създават риск фирмите да спестяват и качеството да е ниско. От друга страна обаче, когато кандидатите предлагат цени до максималната граница и печелят, се създава усещане за предварително договорена победа.

Впрочем това не е нов феномен - още през 2017 г., отново в търгове по "Региони в растеж" на АПИ високите оферти печелеха съвсем спокойно.

Пътища на висока цена

Въпросната поръчка на пътната агенция е общо за шест отсечки, финансира се с европейски средства и беше обявена преди почти две години - през май 2019 г. За първите три участъка вече има договори, подписани още миналата година. Решението за избор на изпълнител за другите три лота обаче се бавеше сериозно и е излязло чак края а февруари 2021 г.

Единият ремонт е на лот 34, който е дълъг 23.4 км и е част от третокласния път между Полски градец, Тополовград и с. Устрем в област Хасково. Победители са фирмите АБ и ВДХ. Те изпреварват останалите четирима кандидати със стабилна преднина - крайната им оценка е 83 т., въпреки че са предложили най-висока цена от 16.095 млн. лв. без ДДС. На следващо място е "Трейс груп холд" с едва 70 точки, чиято оферта пък е била най-ниска - 14.3 млн. лв. без ДДС. На трета позиция е класиран "Европейски пътища" с 15.83 млн. лв.

Другите две позиции са за лот 35 и 36 - за ремонти на 9.6 км от третокласния път между Каблешково и Межден в област Силистра и на почти 19 км от пътя Варна - Белослав - Разделна - Падина - Житница. Позициите за тях печели "Автомагистрали Черно море".

Компанията предлага почти равни цени на прогнозните и печели, въпреки че конкурентите предлагат по-ниски стойности.

(Повече информация за фирмите - долу в карето.)

Само 600 лв. спестени

ВДХ е спечелила още две поръчки от началото на годината, които не са особено големи като стойност или известни като проекти, но пък отново са с доста странно развитие.

Единият търг е за изграждането на детска градина в Костинброд. Там ВДХ е единствен кандидат, подава офертата на 5 януари. Предложената цена е 2 301 685 лв., а прогнозната е 2 302 336 - или едва 651 лв. разлика.

Странно е строителна фирма да предложи толкова близка цена до прогнозната стойност в търг, в който ценовата оферта е фактор. Възможно е или да знае, че няма да има конкуренция, или да не се притеснява от нея, дори да има други кандидати.

Другата обществена поръчка е с възложител Министерство на образованието и науката. Тук ВДХ участва с дружеството си собственик - "Хидрострой". Търгът е за изграждане на Иновативен дигитален център на МОН за поддържаща и продължаваща квалификация с адрес ул. "Арх. Петко Момчилов" №4, район "Възраждане".

Проектът се финансира с европейски средства по оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж". Цената отново е с тежест 40% от крайната оценка.

Тук интересното е, че ВДХ е предложила 7 473 727 за изпълнението, а прогнозата е дори по-ниска - 6 875 310 без ДДС.

Другите кандидати са общо четири, по-малки строителни фирми, но всички са предложили по-ниски цени.

Тук ВДХ и "Хидрострой" ще използват подизпълнител - има договор с "Роуд енд уотър инженеринг".

Любимите победители

ВДХ е със старо име "Водстрой 98" и също се сочеше за близка до Делян Пеевски. През 2016г. обаче Велико Желев, собственик на "Хидрострой", я купи. Преди два месеца ВДХ подписа договор ремонта на релсите по маршрута на трамвай №5 по бул. "Цар Борис III" за 40 млн. лв., който започна преди броени дни.

АБ е хасковска фирма, дъщерна на "Пътна сигнализация - България". През 2020 г. последната бе купена от неизвестната фирма "Валирион", която съществува от 2016 г. Хората в управлението й имат стари връзки с фирмите на Велико Желев. Той самият отрича свързаност, а в бранша се говори, че именно той стои зад миналогодишната сделка. Иначе допреди няколко години АБ също се свързваше с бившия депутат от ДПС Делян Пеевски.



"Автомагистрали Черно море" е с мажоритарен собственик Димо Димов. Компанията строи 16 км от Шумен и Търговище, чието завършване закъсня спрямо предвиденото, заедно с фирмите "Пътинженерингстрой-Т" , "Автомагистрали - Черно море", "Инфра експерт" и "Трансконсулт - 22. Впрочем "Инфра експерт" също е свързана с Велико Желев

"Автомагистрали Черно море" изпълнява и ремонт на 25 км от пътя Русе - Кубрат за 18.6 млн. лв. без ДДС, заедно с "Автомагистрали Хемус" (свързана с "Джи Пи груп").

Пак със същият партньор шуменската компания спечели ВиК търг в Смолян за 22.7 млн. лв. без ДДС.

Също прави ремонт на пътя Дупница - Клисура за близо 9 млн. лв. без ДДС, този път в обединение с "Растер Юг".

Цената винаги е ключов фактор, когато човек взима решение. В процедурите по обществени поръчки е същото - има малко други критерии, които могат да бъдат обективни и по тях да се избере най-подходящата оферта.

Някои участници в строителни търгове обаче могат да предложат най-високите ценови оферти, но пак да излязат победители. Именно това се случва в поръчка на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за ремонти по три лота за над 34 млн. лв. от оперативна програма "Региони в растеж" (ОПРР).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Мечтата под Петрохан

Мечтата под Петрохан

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.