А1 вероятно ще поддържа умната система на магистрала "Струма"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

А1 вероятно ще поддържа умната система на магистрала "Струма"

А1 вероятно ще поддържа умната система на магистрала "Струма"

Мобилният оператор е предложил 1 лв. под прогнозната цена от 5 млн. лв. без ДДС за пет години работа, но неговата ценова оферта е единствената отворена

Мила Чернева
3490 прочитания

© Цветелина Белутова


Мобилният оператор "А1 България" най-вероятно ще поддържа интелигентната транспортна система на магистрала "Струма" през следващите пет години. В търга на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) са участвали общ четири кандидати, но е отворена само една ценова оферта, а всички други са отстранени преди това.

А1 са предложили цена от 4 999 999 млн. лв. без ДДС при прогнозна цена 5 млн. лв., т.е. 1 лв. под лимита на пътната агенция. Цената беше единственият критерий за оценка, но имаше изискване изпълнителят да е направил през последните три години поне една система за мониторинг и обработване на данни от сензори, състояща се от център за данни (data center), софтуер и комуникационна свързаност за пренос на данни (VPN).

Целта на въпросната интелигентна система в участъка между Кресна и Сандански е в реално време да се следи трафикът и пътната обстановка, за да се регулира своевременно движението при нужда. Например при катастрофа или мъгла може да се въвежда ограничение на скоростта, да се забрани шофирането в дадена лента и т.н. Освен това системата позволява да се измерва теглото на преминаващите превозни средства, за да може да се санкционират претоварените тежкотоварни машини.

Без конкуренция в цените

Обществената поръчка беше обявена на 5 март 2021г. Оферти подадоха "Контракс", БТК и обединение между "Енопта" и "Новател".

"Контракс" е изградила системата в отсечката на "Струма", която сега ще се поддържа. Фирмата беше част от обединението, което изгради система за автоматизирано събиране и анализ на данни за пътния трафик по автомагистралите и първокласните пътища по поръчка на пътната агенция по оперативна програма "Транспорт" в миналия програмен период. Компанията беше и сред участниците в търга за изграждане на тол системата.

БТК също се състезаваше в него с партньор "Нованор", компанията на Лиляна Деянова, позната като Лилана.

БТК работи с различни общини в страната по системи за т.нар. "умни градове" чрез "интернет на нещата".

"Новател" е част от групата на Deutsche Telekom Group. "Енопта" е собственост на строителната "Фармвил", Станимир Механджийски и Йордан Велчев. Последният е бил ръководител бизнес направление в голямата българска ИТ фирма "Телелинк бизнес сървисиз" преди 10 години, а сега е в съвета на директорите на ново дружество "Телелинк сити груп".

Нито един от тях обаче не е стигнал до втория етап с отварянето на ценовите предложение, което значи че не са покрили някой от изискванията. За момента не са публикувани никакви протоколи, затова и не е ясно защо са отстранени.

Така на практика цената от 1 млн. лв. на година за поддръжка на системата пада с едва 25 стотини на година.

От сайта на "А1 България" става ясно, че например предлага решения за измерване на водни количества във ВЕЦ-ове чрез мобилна мрежа.

През септември мобилният оператор сключи договор с АПИ за 3.22 млн. лв. без ДДС за изграждане на комуникационна система.

Иначе А1 е един от партньорите на "Интелигентни трафик системи" - най-големия търговец на пътни такси (винетки и тол такси за тежкотоварните автомобили), с по-голям пазарен дял дори от самата АПИ. Дружеството успя да получи зелена светлина от АПИ да продава винетки още преди да са публикувани официални документи за кандидатстване. Фирмата се управлява от Станислава Арнаудова.

Задача за умен път

Поддръжката на системата включва център за управление на трафика, както и специализиран софтуер, метални рамки с пътни станции за видеонаблюдение (подобни на тези за тол системата), засичане на пътен трафик, , измерване на тегло в движение, метеорологично наблюдение,, управление на трафика с ограничено съдържание, управление на трафика с разширено съдържание, комуникационно оборудване и виртуална "частна" мрежа /VPN/ за управление на системата, както и оптичен кабел за пренос на данни, положен в тръбна инфраструктура и шахти за свързване.

Избраният кандидат ще трябва да поддържа устройствата според препоръките на производителя (например веднъж в годината да чисти камерите, посочва се в заданието), да се следи статуса им и дали работят, както и да се отстраняват проблеми в определените за това срокове. Ще трябва да се изпълняват ежемесечни профилактични наблюдения на софтуера.

"Участъкът между Кресна и Сандански от автомагистрала "Струма" има изградена техническа инфраструктура за интелигентна транспортна система. Тя ще продължи да се надгражда, тъй като е част от цялостния проект за интелигентна транспортна система за лотове - 3.1, 3.2 и 3.3 от "Струма". Системата ще има общ център за управление на трафика и той ще започне работа със завършването на лот 3.1 между Благоевград и Крупник, тъй като изграждането на центъра за управление е включено в лот 3.1 на "Струма", казаха тогава от АПИ. Сега в участъка при Сандански се използва временен контролен център.

В момента "Сиском Инженеринг" АД и "Алтимате" С.А.изграждат интелигентна транспортна система и на магистрала "Тракия" отново с еврофинансиране.

Мобилният оператор "А1 България" най-вероятно ще поддържа интелигентната транспортна система на магистрала "Струма" през следващите пет години. В търга на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) са участвали общ четири кандидати, но е отворена само една ценова оферта, а всички други са отстранени преди това.

А1 са предложили цена от 4 999 999 млн. лв. без ДДС при прогнозна цена 5 млн. лв., т.е. 1 лв. под лимита на пътната агенция. Цената беше единственият критерий за оценка, но имаше изискване изпълнителят да е направил през последните три години поне една система за мониторинг и обработване на данни от сензори, състояща се от център за данни (data center), софтуер и комуникационна свързаност за пренос на данни (VPN).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Мечтата под Петрохан

Мечтата под Петрохан

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.