Приходите от винетки падат през първото тримесечие на 2021 г.

Приходите от винетки падат през първото тримесечие на 2021 г.

Пътната агенция е събрала чисто 127 млн. лв. от пътни такси (винетки и тол), а комисионите, останали за търговците, са около 8 млн. лв.

Мила Чернева
2432 прочитания

© Цветелина Белутова


Приходите от винетки са паднали за първото тримесечие на 2021 г. спрямо 2020 г. Това става ясно от справка, получена от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) по реда на Закона за достъп до обществена информация.

Същевременно приходите от тол такси, които се плащат от тежкотоварните автомобили, през март 2021 г. са малко по-високи отколкото дебютния за тол системата март 2020 г. От АПИ обясниха, че 32% от приходите от тол за периода 1 март 2020 г. - 1 март 2021 г. са от тежкотоварни автомобили с чужда регистрация. Засега тежестта остава у българските превозвачи, като обяснението на АПИ е корона кризата.

Разходите за тол системата междувременно набъбнаха силно, защото на практика Kapsch, която я изгради срещу 150 млн. лв., ще помага за поддържането срещу 28 млн. лв. на година. Засега не е ясно кога реално държавата ще може да постигне повече приходи, за да инвестира в големи пътни проекти или поддържане на пътища.

Как започна годината

Продадените винетки за периода януари - март 2021 г. са на обща стойност 101.4 млн. лв. Продадените винетки януари - март миналата година пък бяха общо 124.1 млн. лв., като само през януари 2020 г. бяха малко над 58 млн. лв. През януари и февруари тази година има силен спад на приходите, като само през март има лек ръст спрямо 2020 г., но тогава държавата влезе в карантина.

Тези суми обаче включват и комисионите на двата търговски посредника, т.нар. национални доставчици на услуги (НДУ) - "Интелигентни трафик системи" и "Диджитол смарт инфраструктура" (бившето "Конкорд смарт инфраструктура").

Според справката, когато се приспаднат въпросните 7%, които фирмите удържат, чисто държавата е събрала 95.4 млн. лв. от винетки, а 6 млн. лв. остават в посредниците.

Oсвен това, видно от данните, държавата вече има най-нисък пазарен дял от продажбите на винетки. За всеки от трите месеца тя е реализирала три пъти по-малко приходи от "Интелигентни трафик системи" и "Конкорд смарт инфраструктура". Досега събираше повече средства поне от втория доставчик, "Конкорд".

Тежкотоварният трафик му тежи

Що се отнася до тол таксите, приходите от тях растат леко. Информация има само за март, тъй като тол системата заработи официално на 1 март 2020 г. Тогава бяха събрани 10.5 млн. лв., като това бе сочено като провал и последствие от локдауна, а сега са 13.5 млн. лв. За тримесечието тази година са събрани общо 33.6 млн. лв. приходи, но това включва и въпросните комисиони. Чистият приход е с 2 млн. лв. по-малко - 31.6 млн. лв.

За 2020 г. бяха събрани общо 110 млн. лв.

"В периода от 1 март 2020 г. до 1 март 2021 г. вследствие на епидемията от COVID-19 тежкотоварният трафик в страната - вътрешен и транзитен, е намалял с 25% в сравнение с 2019 г.", написаха от Националното тол управлението в отговори до "Капитал". Приходите от тол такси за въпросния период са били 91 млн. лв. от български МПС и 42.5 млн. лв. от чуждестранни МПС. Така 32% от приходите от тол са от чужди автомобили.

Темата е болна за българските превозвачи. "Интересно ще е да видим от тези такси, които досега са събрани, каква част е от български превозвачи и каква от чуждестранни. Защото на нас ни се твърдеше, че тол системата ще се пълни основно от транзитния трафик. Но дали е така", коментира Димитър Димитров от Камарата на автомобилните превозвачи в България пред в. "Сега" през есента на 2020 г.. От Националното тол управление първоначално в отговори по реда на ЗДОИ казаха, че не знаят колко е платил транзитният трафик. генция "Пътна инфраструктура" (АПИ) не знае колко процента от събраните тол такси през 2020 г. са от транзитен трафик. Националното тoл управление (НТУ) при АПИ не обработва такава информация", написаха от ведомството тогава в писмото си. След това уточниха, че знаят прихода от чужди камиони. След като два месеца не изпращаха данните, накрая все пак го направиха.

Ниски приходи

Информацията, която "Капитал" е получавала по ЗДОИ или от разговори с ресорния член на управителния съвет на АПИ проф. Олег Асенов, леко се разминава. Според справките приходите за 2020 г. от пътни такси са 372 млн. лв. В същото време в разговор с "Капитал" проф. Олег Асенов, член на управителния съвет на АПИ, каза, че приходите всъщност са 390 млн. лв.

И в двата случая обаче събраните пътни такси са по-малко от амбициите да се събира над 500 млн. лв. годишно.

Като основна причина за малкото събрани пътни такси през 2020г . бе посочена корона кризата. Тя безспорно е изиграла роля, но не трябва да се пренебрегват и зелените коридори, които улесняват движението на тежкотоварните автомобили.

Без конкуренция

В момента само две компании са получили привилегията да продават пътни такси - гореспоменатите "Интелигентни трафик системи" и "Диджитол смарт инфраструктура".

Първите сключиха договор за продажба на винетки, преди дори да са публикувани условията (цялата история тук). Редица източници, а и от самата компания потвърдиха, че ИТС има връзки с Kapsch, които изградиха системата за е-винетки и тол.

"Диджитол смарт инфраструктура" пък започна да продава винетки около девет месеца след ИТС, през лятото на 2019 г. Компанията е собственост на двама американци, Джефри Нортръп и Флорин Ибрани.

Същевременно Лиляна Деянова- илана и съдружникът й Мартин Димитров се оплакаха публично през 2019 г., че АПИ умишлено не им позволява да се регистрират и да могат също да продават пътни такси. Миналата година пък прекараха няколко месеца в ареста заради обвинения от Специализираната прокуратура за злоупотреба с евросредства. Двамата подадоха и сигнал в прокуратурата срещу ръководството на АПИ, но няма информация то изобщо да е задвижено в някаква посока.

Според сайта на Националното тол управление има още два регистрирани доставчици на услуги - "Иком" и "Тол България". Все още нито един от тях няма право да влезе в бизнеса с пътните такси.

Приходите от винетки са паднали за първото тримесечие на 2021 г. спрямо 2020 г. Това става ясно от справка, получена от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) по реда на Закона за достъп до обществена информация.

Същевременно приходите от тол такси, които се плащат от тежкотоварните автомобили, през март 2021 г. са малко по-високи отколкото дебютния за тол системата март 2020 г. От АПИ обясниха, че 32% от приходите от тол за периода 1 март 2020 г. - 1 март 2021 г. са от тежкотоварни автомобили с чужда регистрация. Засега тежестта остава у българските превозвачи, като обяснението на АПИ е корона кризата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход