Съдът: "Автомагистрали" не трябва да се крие зад частни компании, общественият интерес надделява

Компанията "Автомагистрали" упорито крие от кого наема техника и служители, колко плаща и за какво точно

Съдът: "Автомагистрали" не трябва да се крие зад частни компании, общественият интерес надделява

В. "Сега" спечели дело срещу държавното дружество във връзка с договорите, по които плаща на частни компании като прикрити подизпълнители

Мила Чернева
9517 прочитания

Компанията "Автомагистрали" упорито крие от кого наема техника и служители, колко плаща и за какво точно

© Цветелина Белутова


Държавната компания "Автомагистрали" не може повече да крие на кои фирми плаща стотици милиони левове по непрозрачен и неясен начин. Това накратко гласи окончателно съдебно решение по дело, което вестник "Сега" заедно с адв. Стефан Ангелов от Програма "Достъп до информация" (ПДИ) заведе по Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ) и спечели.

"Сега" са поискали сключените договори между "Автомагистрали" и частни компании във връзка с in-house поръчките, възложени от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) - за услуги, строителство и доставки. Компанията твърдо отказваше да дава информация на кои частни компании плаща и за какво.

Държавната фирма сключи четири договора за внушителните 4.6 млрд. лв. с пътната агенция. "Автомагистрали" получи договорите на принципа на in-house възлагането - т.е. директно и без състезание, но според регламента няма право и да използва подизпълнители, защото идеята на механизма е държавно или общинско предприятие да се справя само без външен ресурс и това да излиза по-евтино, а и да е по-бързо за държавата. Първата копка на "Хемус" от държавната фирма беше направена през април 2019 г., като все още няма завършена отсечка.

Разследване на "Капитал" показа, че за периода 2019-2020 г. над 1 млрд. лв. са изплатени по непрозрачен начин на компании, за които не е ясно на какъв принцип са избрани. Сумата е почти равна на авансите, които "Автомагистрали" получи от АПИ по in-house договорите си. Tози подход нарушава някои от основните принципи на законодателството за обществени поръчки като прозрачност и свободна конкуренция.

Решението на съда, че "Автомагистрали" трябва да отчита обществения интерес в случая е ценно, защото може да вдигне завесата за това как се харчат милиарди левове държавни пари.

Четирите in-house договора на "Автомагистрали" с Агенция "Пътна инфраструктура" са следните:

Изграждане на 134 км от"Хемус" за 1.34 млрд. лв.

Изграждане на 89 км от "Хемус" за 1.38 млрд. лв.

Укрепване на 76 обекта (свлачища и срутища) 570 млн. лв.

Модернизация на 65 км от пътя Видин - Ботевград - 1.083 млрд. лв.

Съдът: Не може да мълчите

Пред съда от "Автомагистрали" твърдяха, че изобщо не са задължен субект по ЗДОИ, и се позоваха на отказ на 26 фирми (въпреки че по думите на бившия регионален министър Петя Аврамова и ръководството на "Автомагистрали" компанията има договори с над 400 дружества, но вероятно много малко от тях се занимават със същинското изграждане на "Хемус" ), чийто интерес би бил засегнат, ако информацията бъде разкрита.

Съдия Миглена Николова от Административен съд - София-град (АССГ), обаче не приема тези аргументи. Според нея компанията категорично е задължен субект по ЗДОИ, тъй като капиталът й е изцяло собственост на държавата. В решението се посочва, че изобщо не са дадени правни основания за отказ да се предостави информацията - не е ясно какво точно "Автомагистрали" е попитала тези 26 фирми, явяват ли се те страни по договори и дали все пак са всички контрагенти или има такива, от които не са изискани или предоставени отговори.

Съдът отбелязва, че исканата информация категорично е обществена такава и може да бъде отказана само ако е класифицирана. Ако пък касае трети лица, което е второто обстоятелство, при което по закон е налична причина за отказ, следва да се направи мотивирана и обоснована преценка.

В закона обаче изрично се посочва, че достъп може да се откаже, ако засяга интерес на трети страни, "освен в случаите на надделяващ обществен интерес". В случая става въпрос за изразходването на огромни суми от държавния бюджет - над 4.5 млрд. лв., както и изграждането на пътна инфраструктура от национално значение.

Несъгласието на трети лица не е основание за отказ именно заради интереса на обществото, посочва съдия Николова в решението си. Ако все пак има конкретни доказателства за защитена по закон информация, то достъпът до документите трябва да е поне частичен.

"Автомагистрали" има 14-дневен срок, за да изпълни съдебното решение.

Достъп: затруднен

Държавната компания вече две години и половина трупа особено големи като стойност договори, но не става по-прозрачна. "Капитал" също води дело по ЗДОИ със съдействието на ПДИ срещу "Автомагистрали". Последния път, когато получихме достъп до договорите на "Автомагистрали", беше през 2019 г., но тогава бяха скрити цените, на които работят частните фирми. В тях се виждаше, че под евфемизма "наем на машини" е скрит договор за строителство. В документите пише, че наемодателите трябва да осигурят за своя сметка правоспособни оператори, да заплащат всички разходи за използване (гориво, резервни части), да контролират работниците, да осигуряват охрана за машините и да отстранят за своя сметка евентуални дефекти в строителството, изпълнени от наетата техника. Няколко източника коментираха, че това са си прикрити договори за подизпълнители. Това е незаконно.

Работата на дружеството стана обект и на дискусии в т.нар. парламентарна комисия по ревизия в миналото Народно събрание. Стана ясно обаче, че нито "Автомагистрали", нито АПИ, нито регионалното министерство са предоставили подробна информация на депутатите.

Ръководството на "Автомагистрали", на възложителя на договорите АПИ и на принципала МРРБ години наред отказват интервюта на "Капитал".

Държавната компания "Автомагистрали" не може повече да крие на кои фирми плаща стотици милиони левове по непрозрачен и неясен начин. Това накратко гласи окончателно съдебно решение по дело, което вестник "Сега" заедно с адв. Стефан Ангелов от Програма "Достъп до информация" (ПДИ) заведе по Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ) и спечели.

"Сега" са поискали сключените договори между "Автомагистрали" и частни компании във връзка с in-house поръчките, възложени от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) - за услуги, строителство и доставки. Компанията твърдо отказваше да дава информация на кои частни компании плаща и за какво.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Легал Компас

Научавайте най-важното от правния свят и съдебната система всяка седмица на мейла си


4 коментара
  • 1
    shc1553406179603969 avatar :-?
    Georgi Kirilov

    Поздравления за завеждането на дела срещу непрозрачната държава.

  • 2
    b.davidkov avatar :-?
    masay

    До коментар [#] от "":

    Делата ги завежда в. Сега. Какво общо има Капитал, който просто информира?

  • 3
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Бойко Рашков да вземе и МРРБ!

  • 4
    shc1553406179603969 avatar :-P
    Georgi Kirilov

    До коментар [#] от "":

    То си пише ама "чукча не читател, чукча писател"

    "Капитал" също води дело по ЗДОИ със съдействието на ПДИ срещу "Автомагистрали".


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход