АПИ откри, че фирми, които строят "Хемус", ремонтират "Тракия" некачествено

АПИ откри, че фирми, които строят "Хемус", ремонтират "Тракия" некачествено

Новият шеф на АПИ Апостол Минчев констатирал проблеми в проектите и материалите, които се използват за ремонтите на "Тракия" и "Марица"

Мила Чернева
6453 прочитания

© Надежда Чипева


Новият шеф на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Апостол Минчев е констатирал нередности при ремонта на магистрала "Тракия" между Чирпан и Стара Загора, става ясно от съобщение на ведомството.

Официалният изпълнител е държавната компания "Автомагистрали" - същата, която получи договори за строителство на "Хемус" и други пътни обекти за цели 4.6 млрд. лв. без търг и без каквато и да е подготовка. Компанията трябва да построи (поне на хартия) над 200 км от "Хемус", над 60 км от пътя Видин - Ботевград и да се справи с над 80 свлачища. Именно тя носи отговорност пред възложителя в лицето на пътната агенция за некачествения ремонт на "Тракия", уточниха от АПИ на въпрос на "Капитал".

Иначе официалните подизпълнители на "Автомагистрали" по ремонта Чирпан - Стара Загора, които на практика работят по магистралата, са компании, които са получили стотици милиони левове от "Автомагистрали" и работят по "Хемус". На практика излиза, че фирмите, на които се доверяват значителен размер работа и държавни пари, всъщност действат непрофесионално по ремонти.

От прессъобщението на АПИ става, ясно, че на 3 юни председателят на управителния съвет е извършил инспекция и на ремонта на магистрала "Марица" край Свиленград.

Засега от пътната агенция не дават информация дали и как ще бъде санкционирани фирмите изпълнители.

На вълните на асфалта

Нередностите по ремонта на "Тракия", които шефът на АПИ е констатирал, са следните:

  • влагане на некачествени и несъгласувани от Института за пътища и мостове строителни материали;
  • неизпълнение на техническите указания от страна на строителя;
  • липса на компетентен технически ръководител по асфалтополагане; липса на компетентен технически надзор;
  • липса на удачен проектантски и авторски контрол.

Отговорни за това са фирмата строител, строителният надзор и проектантът", пише в съобщението, като засега няма конкретна информация кои точно са те.

Компаниите, които работят по този ремонт иначе, са официални подизпълнители на "Автомагистрали", но именно държавната фирма носи отговорност за качеството на пътя, казаха от АПИ за "Капитал".

По информация на "Капитал" там са работили "Европейски пътища" и "Автомагистрали Черно море", като не е ясно коя точно е била проблем вчера.

"Европейски пътища" е бившето "Пътища Пловдив", като е получила 145 млн. лв. по договори с "Автомагистрали" според одит на Сметната палата, публикуван по-рано през седмицата.

"Автомагистали Черно море" не фигурира сред контрагентите на "Автомагистрали", но пък е част от консорциума, който строи 16-километрова отсечка от "Хемус" между Търговище и Шумен.

Впрочем магистрала "Тракия" няма да бъде изцяло пусната за движение най-вероятно до началото на активния летен сезон.

Ремонтът е на общо общо 52 км от "Тракия", позната разговорно като "вълнистата" магистрала. Засега не се знае колко точно ще струва той, но едва 16 км от него прогнозно са 70 млн. лв., казаха от АПИ, което значи, че е възможно общата стойност да е около 200 млн. лв.

Неучтивата "Марица"

"При инспекция на ремонтните дейности на участъка от АМ "Марица" в района на Свиленград е установено неточно, некачествено и технически неудачно проектантско решение на преходите насип - мост, повреди по конструктивни елементи и откосите на мост, на който се извършват строителни работи. Проектантът на обекта се е държал неуважително. АПИ като възложител на строително-монтажните работи ще поиска извършването на независима техническа експертиза и ще бъде търсена отговорност от проектанта, включително финансова и спиране на авторските права", пишат от АПИ. Проектантът не е посочен, но пък компанията, която отговаря за ремонта, е АБ. Koмпанията има договори за над 150 млн. лв., получени без търг, с "Автомагистрали" във връзка с изграждането на "Хемус", като от тях до момента са й изплатени 69 млн. лв.

Ремонтът на "Марица" е спорен и преди проверката на Апостол Минчев. Първо, през декември 2020 г. АПИ съобщи, че обявената сума за ремонт на 16 км (дължина само за едно платно, или 8 км, ако се броят двете платна) е общо 30 млн. лв. Сметка на mediapool.bg посочи, че ремонтът излиза доста скъп - над 3.5 млн. лв. на километър цяла магистрала (с две платна). За сравнение - ремонтът на "Тракия" между Чирпан и Стара Загора струва около два пъти по-малко, или 1.9 млн. лв., въпреки че този на "Марица" е само превантивен. Попитани за коментар, от АПИ тогава просто казаха, че ремонтът се отлага. Проверка на "Капитал" през март показа, че ремонтът все пак си върви.

Компанията АБ доскоро се свързваше с депутата от ДПС Делян Пеевски, а в началото на 2020 г. беше продадена на "Валирион", която не е известна фирма. Освен това някои косвени знаци сочат за връзка със собственика на една от най-големите строителни фирми "Хидрострой" Велико Желев, но той я отрича.

Новият шеф на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Апостол Минчев е констатирал нередности при ремонта на магистрала "Тракия" между Чирпан и Стара Загора, става ясно от съобщение на ведомството.

Официалният изпълнител е държавната компания "Автомагистрали" - същата, която получи договори за строителство на "Хемус" и други пътни обекти за цели 4.6 млрд. лв. без търг и без каквато и да е подготовка. Компанията трябва да построи (поне на хартия) над 200 км от "Хемус", над 60 км от пътя Видин - Ботевград и да се справи с над 80 свлачища. Именно тя носи отговорност пред възложителя в лицето на пътната агенция за некачествения ремонт на "Тракия", уточниха от АПИ на въпрос на "Капитал".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


1 коментар
  • 1
    knb avatar :-|
    knb

    Та както правилно забелязваха в края на ерата на така нареченият социализъм на запад: не може да има качество без количество. И без толкова много, че да има повече от един играч на терена. Та не може да има никакво качество, ако няма достатъчно магистрали и ако има монополен договор за поддръжка на магистралите. Вместо да се маха тази и онази фирма, защото е на този и онзи и не е от наше село, ще е по-добре да се конкурира тази с онази на една и съща магистрала. И е ясно че без достатъчно магистрали няма достатъчно фирми.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал