Властта е наляла над 8 млрд. лв. на тъмно, без търг, контрол и пълно финансиране

Властта е наляла над 8 млрд. лв. на тъмно, без търг, контрол и пълно финансиране

Парите са раздадени за по-малко от две години и половина и са по модела инхаус, топ сумата е за "Автомагистрали", показва анализ на финансовото министерство.

Вера Денизова
6404 прочитания

© Надежда Чипева


Само през последните две години и половина са похарчени милиарди на данъкоплатците без контрол и без прозрачност. Голяма част от тези средства са насочени към шепа строителни фирми без конкурс, а за част от поръчките дори няма предвидено финансиране. Най-големите разпределители на пари по този модел са вече известни - "Автомагистрали" и Държавна консолидационна компания, но сега стана ясно, че по него е работело и още една държавно предприятие - ДП "Пристанищна инфраструктура". То е насочило почти 400 млн. лв. с т. нар. инхаус възлагане към една компания, за да извърши удълбочаването на Варненския залив към ТЕЦ Варна, собственост на Ахмед Доган.

Това стана ясно по време на втората публична дискусия в Министерството на финансите (видеото може да се гледа тук) за управлението на държавните приходи и разходи. По време на дискусията служебният финансов министър Асен Василев направи презентация как и какви капиталови проекти са започнати по сектори с акцент именно инхаус поръчки (директно възлагане на държавна фирма, която после тайно наема подизпълнители) и такива със само един явил се кандидат в обществена поръчка. "До вчера Министерството на финансите нямаше тази информация", заяви Василев.

Над 8.4 млрд. лв. без контрол и отчет

Само от началото на 2019 г. до април 2021 г. са възложени проекти за общо 31.4 млрд. лв., като 19.3 млрд. лв. от тях са от публични предприятия. Без обществена поръчка (чрез инхаус поръчки) са възложени над 8.4 млрд. лв., а по обществени поръчки с един участник - още поне 4 млрд. лв., става ясно от данните на Министерството на финансите. Тоест почти 40% от парите са похарчени без добър контрол, обобщи Василев.

Най-големият възложител на проекти е Агенция пътна инфраструктира (АПИ), която за разглеждания период е сключила договори за 5.5 млрд. лв. От тях 3.1 млрд. лв. са за държавната "Автомагистрали", а останалите 2.4 за пътна поддръжка към различни частни компании.

Василев отново посочи, че само за първите четири месеца на тази година са направени възлагания за 2.9 млрд. лв., при годишен бюджет на АПИ от едва 382 млн. лв., т.е. сключените договори са 4 пъти над одобрените бюджетни средства. "Това не е просто пример за липса на контрол, това е престъпление. Говорили сме с ръководството на МРРБ тази практика да бъде дадена на прокуратурата", заяви Василев.

"Как се случва това? Има доклад до УС на АПИ в който се посочва, че спешно трябва да се поправи даден участък на даден път. Това се прави без оглед дали бюджетът има заделени тези финансови средства, дали законът за бюджета за годината позволява тези разходи, обоснован ли е този разход. По този начин АПИ задължава държавата непрекъснато през последните години", твърди Василев.

Вероятно тук възлагането е към фирми, които са сключили договори за зимно поддържане, а после без търг и конкурс получават задача да ремонтират част от тези отсечки за десетки милиони.

Държавното дружество, което през последните години е разпределило най-много средства на тъмно (само с инхаус поръчки) е "Автомагистрали" - общо 5.5 млрд. лв. Най-голямата поръчка, дадена на една частна компания (частната "Автомагистрали Хемус", свързана с "Джи Пи") по този начин е за почти един милиард лева, а най-малката - за 79 млн. лв.

По модела на "Автомагистрали", но с по-скромен ресурс са работели още две държавни предприятия - "Монтажи", което е част от Държавната консолидационна компания, и "Транспортно строителство и възстановяване", през ДП Пристанищна инфраструктура (и двете от структурата на транспортното министерство).

Днес за първи път стана ясно и кои са топ дружествата - получатели на средства от ДКК, в която бяха налети 500 млн. лв. от бюджета и още около 200 млн. лв. като заем от ББР. Предприятието, което е към Министерството на икономиката, години наред отказваше да дава каквато и да е публична информация, въпреки че реално харчи пари на данъкоплатците.

Новост е, че по тази схема е работело и "Транспортно строителство и възстановяване", което е към транспортното ведомство. То е насочило почти 400 млн. лв. с т. нар. инхаус възлагане към едно сдружение - ДЗЗ Билд, което да извърши удълбочаването на Варненския залив, а реално там копаят руски дружества. Случайно или не,проектът стига до "ТЕЦ Варна", собственост на почетния председател на ДПС Ахмед Доган.

Тези разпределени милиарди през годините дори не са били предвидени в бюджета на държавата за съответната година. Обикновено парите се раздаваха впоследствие - с постановления на Министерския съвет - без дебат и без обосновка защо се насочват точно към тези дружества и проекти.

Допълнителните пари за общините - "който слушка, папка"

Порочната практика по усмотрение на правителството да се насочва определен ресурс без санкцията на парламента от години се прилага и за общините. И това е един от начините да се оказва политически натиск - преценката кой да получи допълнителен ресурс не се прави по някаква ясна система за приоритизиране, а според това кой е лоялен или близък на централната власт: спомнете си фейсбук видеата на Бойко Борисов от пътуванията му в провинцията, в които различни хора му благодарят и молят за нови пари, които той благосклонно обещава.

"Порочната практика да се управлява държавата с правителствени постановление (ПМС) не е от вчера. Характерно е за последните 20 години, независимо кой е на власт. Това се прави, за да бъдат държани кметове и общини в подчинение. Ако слушаш, ще папкаш, ако не слушаш - няма", каза днес кметът на Плевен Георг Спартански.

От данните на финансовото министерство се вижда, че от 2019 до април 2021 г. към общините са разпределени допълнителни близо 740 млн. лв.

"Има един друг проблем, който се появи в последните години - след 2015 г. се бюджетираха много пари за капиталови разходи, но в нито една от тях те не се усвояват. Затова в края на годината с ПМС-та се раздават такива големи суми. Проблемът е, че дори когато има пари, няма проекти", казва икономистът Георги Ангелов. Според него трябва да има по-дългосрочно капиталово планиране, след дебат да бъде съставен списък от приоритети проекти, одобрен от парламента, които да се изпълняват в продължение на няколко години.

Василев допълни, че е започнал и преглед на одитните органи, които в голяма част от държавата и общините или не функционират, или половината щат стои незает.

Само през последните две години и половина са похарчени милиарди на данъкоплатците без контрол и без прозрачност. Голяма част от тези средства са насочени към шепа строителни фирми без конкурс, а за част от поръчките дори няма предвидено финансиране. Най-големите разпределители на пари по този модел са вече известни - "Автомагистрали" и Държавна консолидационна компания, но сега стана ясно, че по него е работело и още една държавно предприятие - ДП "Пристанищна инфраструктура". То е насочило почти 400 млн. лв. с т. нар. инхаус възлагане към една компания, за да извърши удълбочаването на Варненския залив към ТЕЦ Варна, собственост на Ахмед Доган.

Това стана ясно по време на втората публична дискусия в Министерството на финансите (видеото може да се гледа тук) за управлението на държавните приходи и разходи. По време на дискусията служебният финансов министър Асен Василев направи презентация как и какви капиталови проекти са започнати по сектори с акцент именно инхаус поръчки (директно възлагане на държавна фирма, която после тайно наема подизпълнители) и такива със само един явил се кандидат в обществена поръчка. "До вчера Министерството на финансите нямаше тази информация", заяви Василев.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


6 коментара
  • 1
    event_horizon avatar :-|
    event_horizon

    8 млрд. е само върха на айсбега. Реално големият бизнес в България е бил напълно превзет от шепа свързани фирми. Всичките милиарди са се изливали в няколко джоба. Процентът печалба на избраните фирми се е превръщал на златни кюлчета. Таксата спокойствие на останалите фирми допуснати да правят бизнес се е превръщала на пачки от 500 евро в чекмеджето. Хора ако сте бедни - не гласувайте за герб в неделя - ще станете по богати. Ако сте богати - не гласувайте за герб в неделя - ще станете още по-богати. Но най-важното - ще бъдете оставени да дишате на свобода без иституции бухалки.

  • 2
    katia_1 avatar :-|
    Rational

    Грозна картина от феодализъм, корупция и чуждестранни интереси се разкриват. ГНУС!

  • 3
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател

    "ЕС БИЛД" ДЗЗД сдружение на "СЕМ РЕМОНТ" ЕООД и "ЕИС - СТРОИТЕЛНА КОМПАНИЯ" ООД - Заличен търговец (заличаване 02.12.2019 г) получава без обществена поръчка 393 млн. лв. за удълбочаване на залива към пристанището на Доган
    https://www.facebook.com/birdreporting/posts/10160110884056189

  • 4
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател

    Вижте подизпълнителите на Автомагистрали, получили 5,5 милиарда без обществени поръчки. Информация за 17-те фирми:
    https://www.facebook.com/birdreporting/posts/10160110790191189

  • 5
    nabludatel_en avatar :-?
    Наблюдател

    Подизпълнителите на ДКК и държавната “Монтажи”, получили 754 милиона без обществени поръчки:
    https://www.facebook.com/birdreporting/posts/10160110794311189

  • 6
    rjs571064821 avatar :-|
    rjs571064821

    Vote bravely, without fear, in July for your real choice.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход