По 200 лв. на метър за мантинелите по "Тракия"

По 200 лв. на метър за мантинелите по "Тракия"

Общите разходи за ремонта на 40 километровия участък от Чирпан до Стара Загора се оказват 199 милиона лева

Ивайло Станчев
8708 прочитания

© Надежда Чипева


Ремонтът на магистрала "Тракия" в 40-километровия участък от Чирпан до Стара Загора тази пролет е струвал общо 199 млн. лв. Сметката само за мантинелите е 32 млн. лв. А пари за този проект в бюджет на пътната агенция не са били предвидени. Това каза пред "Капитал" министърът на регионалното развитие и благоустройствотo Виолета Комитова.

Цялото интервю с нея за строителството на магистрала "Хемус", какво става с договорите на "Автомагистрали" и парите за пътища четете утре на capital.bg

През последните седмици един от изпълнителните на този ремонт, заради който в продължение на месеци трафикът се отклоняват по третокласни пътища - "Автомагистрали Черно море", протестира и иска МРРБ да му плати дължимите суми. От ведомството обаче казват, че пари за тези дейности не са предвидени, а бюджетът на АПИ за цялата 2021 г. от 382 млн. лв. е бил похарчен още преди изборите на 4 април. Освен това договорът не е сключен директно от АПИ, а от държавната компания "Автомагистрали", която обаче не е разполагала с нужните средства. Също така няма проведен търг за избора на конкретните изпълнители.

Цени на око

За смяна на асфалта и основата на пътя между Чирпан и Стара Загора са фактурирани 164 млн. лв., или по 4 млн. лв. на километър. Дейности по обекта са извършвали общо 4 компании, като освен "Автомагистрали Черно море" това са още "Европейски пътища", "ИСА 2000" и "ОРС-Инфраструктура". Как и на каква конкурентна база са определени цените, по които фирмите са работили, обаче не е ясно, тъй като държавната "Автомагистрали" ги е избрала непрозрачно.

За въпросния участък на друга фирма трябва да се платят 32 млн. лв. за поставените мантинели. От МРРБ не посочват кое точно е дружеството, но справка в договорите на АПИ показва, че за Южния централен и за Югоизточния регион през 2019 г. има избран доставчик на мантинели за срок от 48 месеца. Това е "Юпитер 05", която и преди това е извършвала същата услуга за пътната агенция. Собственик и управител на дружеството е Николай Иванов, който за кратко беше в ръководството на футболния клуб "Левски", когато отборът се ръководеше от адвоката на Делян Пеевски Александър Ангелов.

Настоящите договори за всеки регион са с бюджет малко над 8 млн. лв. Което значи, че само с мантинелите за този участък на "Тракия" сумата е надвишена 4 пъти. Още по-интересното в случая е, че според МРРБ разходът за мантинели между Чирпан и Стара Загора е прекомерно висок - при 40 км трасе има 160 км ограничителни съоръжения (по 40 км от всяка страна на двете пътни платна). Или на километър мантинелите струват 200 хил. лв. Това прави 200 лв. на метър, което е три-четири пъти над пазарните цени. За сравнение - в нашумелия напоследък случай с 3.4-километровото трасе между Владая и Драгичево на изхода на София към магистрала "Струма" стана ясно, че за общо 6.8 км мантинели са нужни 600 хил. лв. А това прави по 88 лв. на метър.

"При четиригодишни договори за доставка в мащабите на цял регион би трябвало да се постигнат много по-добри цени. Тук не говорим за единични поръчки от малки фирми, а за регулярна дейност в огромен мащаб", смята още министър Комитова.

Изчезналите милиони

"На 17 юли 2020 г. бившият регионален министър Петя Аврамова е казала, че са осигурени 89 млн. лв. за ремонта на "Тракия" между Чирпан и Стара Загора. Тогава е обявено, че дейностите ще започнат на 15 септември, след края на летния сезон. Тези пари наистина са дадени на АПИ, но ремонтът не започва според плана", обяснява Комитова и казва, че всъщност е намерила договора на държавната "Автомагистрали" с "Автомагистрали Черно море" за този обект и той е с дата 11 януари 2021 г.

Междувременно обаче отпуснатите 89 млн. лв. през 2020 г. са били похарчени за друго и през 2021 г. вече няма пари за този ремонт в бюджета.

"По план участъкът трябваше да е готов на 15 май, но реално движението беше пуснато на 17 юли. И веднага след това започнаха да стачкуват и да си иска парите. А договорът е реално необезпечен, парите за обекта са похарчени през миналата година. И забележете - фирмата е получила аванс от 25 млн. лв. и е завършила обекта буквално със собствени средства до сумата 65 млн. По време на ремонта не беше казано нищо за парите, а след него изведнъж нямало 1.3. млн. лв. за заплати, защото не сме били платили. Нещо не ми се връзва", казва още пред "Капитал" регионалният министър.

И продължава: "Ако платим, ще извърша нарушение на бюджета и може да ни подведат под отговорност. А и договорът е сключен от "Автомагистрали", от бившия директор Стоян Беличев, не от МРРБ и от служебното правителство."

Ремонтът на магистрала "Тракия" в 40-километровия участък от Чирпан до Стара Загора тази пролет е струвал общо 199 млн. лв. Сметката само за мантинелите е 32 млн. лв. А пари за този проект в бюджет на пътната агенция не са били предвидени. Това каза пред "Капитал" министърът на регионалното развитие и благоустройствотo Виолета Комитова.

Цялото интервю с нея за строителството на магистрала "Хемус", какво става с договорите на "Автомагистрали" и парите за пътища четете утре на capital.bg

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


5 коментара
  • Петър Рударски

    Работа, работа, работа... Или по-точно:
    Крадене, крадене, крадене...

  • 2
    suhi avatar :-|
    suhi

    До коментар [#] от "":

    Е, работлив народ сме

  • 3
    m17 avatar :-|
    m17

    "Това прави 200 лв. на метър, което е три-четири пъти над пазарните цени. За сравнение - в нашумелия напоследък случай с 3.4-километровото трасе между Владая и Драгичево на изхода на София към магистрала "Струма" стана ясно, че за общо 6.8 км мантинели са нужни 600 хил. лв. А това прави по 88 лв. на метър."
    Е това са пълни глупости - едното е магистрала с мантинели и от двете страни, другото е първокласен път с мантинели само в средата. Отделно на магистралата проектната скорост е 140км/ч и мантинелите са по-здрави, на много места са двойни. А на тоя път скоростта е 90км и са по-слаби. Подозирам че цената не е само за мантинели а и за всичката маркировка и знаци.

  • 4
    nova2001 avatar :-|
    nova2001

    До коментар [#] от "":

    Не знам какво подозирате, но аз подозирам тенденциозност в коментара Ви. В статията ясно е обяснено, че са пресметнати мантинели по 4 линии на км. За 40 км магистрала са 160 км мантинели.

  • 5
    volvo_1965 avatar :-|
    volvo_1965

    До коментар [#] от "":

    Абе пич ли си пу... Ли си.мислиш ли че тази жена в проста.там е падало кражба яко.4 милиона за километър.басси и лъжата.остана да ми кажеш че отбивките за почивка имат и тоалетни че и джакузи.но по документи сигорно там е рай и джакузи има .


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход