Удълбочаването на пристанище Варна: Широко затворени очи

Служебният министър Георги Тодоров даде незадоволителни отговори на депутатите

Удълбочаването на пристанище Варна: Широко затворени очи

Транспортният министър пак не даде обяснение как стотици милиони са преминали през две държавни структури без търг

Калина Горанова
3640 прочитания

Служебният министър Георги Тодоров даде незадоволителни отговори на депутатите

© Велко Ангелов


"Транспортно строителство и възстановяване" (ТСВ) са си избрали подизпълнителите за удълбочаването на Варненското и Белославското езеро на база одитирани системи за управление на околната среда, както и на здравето и безопасността при работа.

Това е обяснението за договорени близо 400 млн. лв. държавни средства от държавната компания без търг и конкурс - към обединението "ЕС Билд" и стигайки до дълбачки на фирмата "Гидрострой", регистрирана в Калининград.

То беше дадено от служебния транспортен министър Георги Тодоров по време на изслушването му в парламента. Преди да стане служебен министър, Тодоров е председател на управителния съвет на Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" (ДППИ), като по негово време е сключен и договорът между ДППИ и ТСВ.

Още от самото си начало проектът предизвика внимание в медиите, най-малкото защото е в услуга на ТЕЦ-а на Доган, но явно въпреки интереса и мащаба си се е оказал недостоен за вниманието на ръководството на самото ДППИ. Тодоров заяви, че нищо не е минавало на управителен съвет на ДППИ, той не е участвал и подписът е на тогавашния генерален директор на ДППИ (бел. ред. - по това време такъв е Ангел Забуртов) и съответно на изпълнителния директор на ТСВ.

Ни лук яли...

За пореден път изслушването на министър Тодоров не даде обяснение на повечетo въпроси на депутатите, като най-важният е защо най-големият проект от години за подобряване на пристанищната инфраструктура се случва по in-house вместо чрез голям публичен търг и конкуренция на цени и опит. На база какви критерии парите са преминали през точно тези компании по веригата. Защо документите не са публични. Колко е оскъпяването на проекта. Кои са техническите трудности за осъществяването му.

Основната линия на защита от страна на ГЕРБ и ДПС беше, че това е един нужен закъснял проект, което така или иначе не се оспорва.

В обсъждането се включи и бившият транспортен министър Росен Желязков, сега депутат от ГЕРБ. Той заемаше поста по време на сключването на въпросните договорите без търг и конкурс от страна на държавно предприятие и държавна компания под шапката на управляваното от него министерство. Той направи опит да разграничи отговорностите на министъра, на "Морска администрация" и на ДППИ и заяви, че задачата на министрите е държавната политика, а на ДППИ да изгражда и управлява. Или отговорността явно не е и в министерството.

Ценна информация

През есента на 2019 г. Министерски съвет взема решение да се отпуснат средства на ДППИ за удълбочаване на фарватера във Варненското и Белославското езеро.

Изпълнител по проекта по неясни причини става ТСВ, което се занимава с жп строителство, често е на загуба, а проходите му за всяка от трите последни години са между 20 и 23 млн. лв. Или в пъти по-ниски от финансовия размер на възложената задача.

Първоначалният проект за издълбаването на каналите е на стойност 220 млн. лв., но после тайно пораства до близо 393 млн. лв. В изнесената от финансовия министър Асен Василев през юли тази година информация за договорите на държавни дружества стана ясно, че впоследствие изпълнителят ТСВ е сключило договор с обединение "ЕС билд" на стойност 393 млн. лв.

Обяснението за преминалите безконтролно държавни средства било в разработени вътрешни правила и системи за управление на околната среда и здравето и безопасността при работа. ТСВ имала 59 дружества по тези правила и на база този списък, изпратила оферти до четири компании и така се спряла на подизпълнител. По закон ако държавно дружество вземе задача без поръчка, то няма право да ползва подизпълнители. Това явно не е спазено.

По напредъка Тодоров заяви, че са извършени 65% от строително монтажните работи и 65% от масата за драгиране е била отстранена и че "със сигурност има и договор за строителен надзор", но не даде повече детайли по него.

И към прокуратурата

Удълбочаването на пътя на корабите във Варна, след като закъсня поне с десетилетие, започна да се случва малко след като почетният председател на ДПС Ахмед Доган взе контрола над ТЕЦ Варна и беше регистрирано и дружеството "Пристанище ТЕЦ Езерово", което да управлява търговското пристанище.

"От отговорите на Георги Тодоров не се разбра защо кейовата стена, която по закон не може да се ползва от ТЕЦ "Варна" без концесия или отдаване под наем, е отдадена с документ, наречен "рамков договор", заяви Антоанета Цонева от "Демократична България". "Няма как да има рамков договор за партньорство по отношение на стената. Не отговорихте как така е прехвърлена към ТЕЦ "Езерово", заяви още тя и допълни, че е подаден сигнал по този въпрос и Софийска градска прокуратура го разглежда.

"Транспортно строителство и възстановяване" (ТСВ) са си избрали подизпълнителите за удълбочаването на Варненското и Белославското езеро на база одитирани системи за управление на околната среда, както и на здравето и безопасността при работа.

Това е обяснението за договорени близо 400 млн. лв. държавни средства от държавната компания без търг и конкурс - към обединението "ЕС Билд" и стигайки до дълбачки на фирмата "Гидрострой", регистрирана в Калининград.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Шанжмон, драга ми Дунав

Шанжмон, драга ми Дунав

Пътят към Шумен

Пътят към Шумен