Тайният и опасен ремонт на един път

Сигнализацията за ремонта на повечето места изглежда така

Тайният и опасен ремонт на един път

Отсечката Кърджали - Асеновград, която се поправя за 51 млн. лв., е илюстрация как се планират, възлагат и контролират пътните ремонти в България

Огнян Георгиев
6983 прочитания

Сигнализацията за ремонта на повечето места изглежда така

© Капитал


Не е необходимо да сте жител на Айтос, за да знаете, че българските пътища са адски опасни. Хората от черноморския град протестират срещу тежкотоварния трафик и пълното игнориране от страна на Агенция "Пътна инфраструктура" на всичките им дългогодишни искания, но потенциални такива скандали дебнат на много други места по чудото, наречено българска пътна мрежа.

Ако имате път през прохода Маказа например, когато се връщате от Гърция, и имате малшанса да решите да завиете по пътя Кърджали - Асеновград, внимавайте. Защото това, което се случва там, е добра илюстрация на всичко, което е сбъркано в пътните ремонти, поддръжка и планиране в България. От начина, по който е даден този ремонт, през цената му до начина, по който се изпълнява.

Този текст първо беше замислен като предупреждение. После се превърна по-скоро във възмущение. А накрая - в удивление.

По мрачните завои на Родопите

Пътят от Кърджали до Асеновград, или както е известен на АПИ - път II-58, е второстепенен, дълъг е 76 километра и според "Гугъл" ще го вземете за около 50 минути. Когато завиете по него, излизайки от Кърджали, нищо не подсказва, че това не е така. Няма табели, няма сигнализация, нито някаква друга форма на оповестяване, че този път може би не изглежда точно по начина, по който е на картата.

Ако, както авторът на този текст направи, карате по него след залез слънце, първите проблеми ще ви връхлетят съвсем неочаквано. Те започват малко след село Комунига, при влизането в най-усойната част на пътя и някъде преди излизането от област Кърджали. И започват с изкопи край пътя.

Това са сериозни, дълбоки изкопи, които не са маркирани добре. Постепенно самият път също започва да се накъсва - периодично асфалтът спира за лента чакъл. Накрая идва и логичното - части от самия път са затворени. Тук вече започва да се появява някаква сигнализация.

Ако, разбира се, можем да я наречем така - вижте снимката. Става дума за стари, почти неотразяващи знаци, без никакви светлини по тях, които на път с такива завои виждаш в последния момент.

И когато най-накрая излезете от завоите и се озовете близо до Асеновград, внезапно откривате, че пътят окончателно е затворен преди Тополово и ви чакат 30 минути заобикаляне. Това става ясно отново не когато влизате на пътя, а буквално на входа на самото Тополово, когато нямате особен избор.

Това е фактическата ситуация. Всеки български шофьор се е сблъсквал с подобна и вероятно е имал доста неща да сподели с АПИ след това. "Капитал" обаче реши да пита. И да се опита в името на всички изгубени нерви по пътищата да провери какво точно се е случило на този път.

Един скъпо отлаган ремонт

Идеята за ремонт на пътя Кърджали - Асеновград явно не е от вчера. Още през юли 2017 г. има обявена поръчка, в която този ремонт присъства. Тогава цената за него заедно с още три пътни ремонта е 77 млн. лв. Тази поръчка пропада и ремонтът на пътя е отложен.

Две години по-късно - май 2019 г., Бойко Борисов е на поредната си джип обиколка из страната. Спира в Асеновград, където обявява, че започва ремонт на пътя към Кърджали на стойност 33 милиона лева.

Ремонтът обаче отново не започва. Следващите почти две години там отново нищо не се случва.

В интернет информация за започване на ремонта има едва от февруари 2021 г. Обявена поръчка обаче няма, нито става ясно на каква стойност е ремонтът или кой го изпълнява. Запитване до АПИ дава отговор на мистерията. От агенцията уточняват, че ремонтът е възложен по рамковите договори, които има във всяка област на страната за пътно поддържане и текущи ремонти. В област Пловдив този договор е с "Европейски пътища" АД и е сключен през ноември 2019 г. за пет години - няколко месеца след обещанието на Борисов.

Цената на ремонта видимо е нараснала: вече е 51 млн. лв. с ДДС само за 32.8 км. Това прави малко над 1.5 млн. лв. на километър за двупосочен път с по една лента в посока.

Така заедно с другите ремонти, възложени по този договор на "Европейски пътища" (в една група с "Грома холд", преди известна като "Агромах") общата сума само за тази компания, само за тази област, само за една година надхвърля 150 млн. лв. Това е, при положение че рамковият договор при сключването му беше за прогнозна стойност 28 млн. лв. за пет години.

Какво не е наред

Но да се върнем от финансовата част към асфалта и знаците. Или по-скоро липсата им.

Принципно организацията на ремонтни дейности е регулирана от Наредба 3 от 2010 г. на МРРБ. В нея пише: "Сигнализацията за въвеждане в пътен или уличен участък, в който се извършват СМР, има за цел:

  • 1. да информира участниците в пътното движение за особеностите и опасностите, възникнали в пътния (уличния) участък, и за изменените пътни условия;
  • 2. да указва границите на пътния (уличния) участък с изменени пътни условия;
  • 3. да въвежда режим на движение, който осигурява безопасно преминаване през пътния (уличния) участък."

Тази сигнализация също така, трябва "да е ясно видима и разбираема от участниците в движението по всяко време на денонощието и при всякакви метеорологични условия и да дава навременна и достатъчна информация за изменените пътни условия". Посочено е, че трябва да има светещи елементи при дълготрайни пътни работи върху платното.

В самия проект на АПИ от 2017 г., в приложенията, е посочено как точно трябва да изглежда сигнализацията на пътя (виж графиката).

Смело може да се каже, че или тези условия на горния път не бяха изпълнени, или са били така направени, че движещите се по него вечер не биха могли да го разберат. Задача на пътната компания е да сигнализира за ремонтните дейности - тези разходи са толкова минимални, че обикновено дори не се включват в поръчките, камо ли в такава за 51 млн. лв.

От АПИ уточниха, че е въведена "временна организация на движението" и от село Тополово до границата с Кърджали има светофарна уредба - нещо, което със сигурност не беше налице седмицата преди 15 септември. Обясниха и че отклоняването от село Тополово е било въведено на 14 септември, докато със сигурност трафикът вече беше отбит още на 11 без никакво предупреждение освен на входа на самото село. Другото, което се случва, е че общините са използвали ремонта, за да поправя канализацията под пътя, което обяснява напречните разрези.

От агенцията също така отказаха да поемат отговорност за липсата на сигнализация и устно обясниха, че принципно е задача на районните пътни управления да надзирават работата по пътя, а самата компания трябва да е организирала ремонтните дейности така, че да съответстват на правилата и да имат отговорник за това.

"Капитал" потърси "Европейски пътища" и им отправи въпроси. От компанията също отказаха коментар. Първо прехвърлиха към АПИ, после уточниха, че те не могат да отговорят на тези въпроси, а накрая обещаха връзка със строителния инженер - нещо, което не се случи.

Така изводът от тази история е тъжен: държавата дава ужасно много пари на определени компании без конкуренция, за да ремонтират пътища, а в резултат дори не ги надзирава как изпълняват дадената дейност в най-елементарните ѝ аспекти. В крайна сметка сигнализацията на пътя не е маловажна, защото от нея зависят човешки животи. Както и от качеството на самия път накрая.

За него остава да стискаме палци, АПИ поне проверява?

Не е необходимо да сте жител на Айтос, за да знаете, че българските пътища са адски опасни. Хората от черноморския град протестират срещу тежкотоварния трафик и пълното игнориране от страна на Агенция "Пътна инфраструктура" на всичките им дългогодишни искания, но потенциални такива скандали дебнат на много други места по чудото, наречено българска пътна мрежа.

Ако имате път през прохода Маказа например, когато се връщате от Гърция, и имате малшанса да решите да завиете по пътя Кърджали - Асеновград, внимавайте. Защото това, което се случва там, е добра илюстрация на всичко, което е сбъркано в пътните ремонти, поддръжка и планиране в България. От начина, по който е даден този ремонт, през цената му до начина, по който се изпълнява.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


4 коментара
  • 1
    western_ avatar :-|
    western_

    Айтос е колкото черноморски, толкова и адриатически град

  • 2
    oggigeorgiev avatar :-|
    Огнян Георгиев

    До коментар [#] от "":

    Все пак принадлежащ към черноморската област Бургас, но приемам забележката, другият път ще го наречем югоизточен :)

  • 3
    geordgeo avatar :-(
    geordgeo

    То т'ва със съобщението в статията е хубаво, ама не разбрах кой каква отговорност носи и кой ще бъде наказан за тази анархия? И това АПИ, което прави безотчетни и безкрайни ремонти с нашите пари, ДОКОГА ще съществува в досегашния си безполезн формат? Какви са тези закони, по които се правят поръчките и как така цените са наблъскани на случаен признак (ако мине номера), играенето с милиони трябва да се прекрати. Защото нито пътища имаме, нито парите са на лице, разбойници...

  • 4
    xba1496037641523567 avatar :-|
    Наблюдател

    До колегата геордгео, отговорност не търси. Път по ,който не искаш да поемаш. Като гледам снимките ми прилича на обиколния път по време на ремонта на Магистрала "Тракия" , като заобиколиш през Димитровград, и си мислиш, че всичко е наред , точно на изхода на Димитровград посока Ст. Загора, разбираш , че пътя е затворен - отново за ремонт, и те чакат нови 40км обикаляне. Поздравления на всички. (поне обиколния път беше хубав) Като изключим разбирасе едни 1-2 км където ако влезеш в дупката там си оставаш.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал