Пътят към Шумен

Магистрала "Хемус" вероятно ще порасне в посока Варна още през 2021 г., но на запад към София истинският краен срок все още е мистерия

Отсечката от магистралата между Търговище и Шумен трябва да бъде готова през ноември 2021 г., твърдят от пътната агенция
Отсечката от магистралата между Търговище и Шумен трябва да бъде готова през ноември 2021 г., твърдят от пътната агенция    ©  Надежда Чипева
Отсечката от магистралата между Търговище и Шумен трябва да бъде готова през ноември 2021 г., твърдят от пътната агенция
Отсечката от магистралата между Търговище и Шумен трябва да бъде готова през ноември 2021 г., твърдят от пътната агенция    ©  Надежда Чипева
Статията е част от специалното издание от поредицата "Капитал Градове", посветено на Варна и Шумен. То излезе в печатен вариант през юни 2021 г.

Икономическото развитие на регионите е неизменно свързано с наличието на бързи и качествени пътища и удобни транспортно-търговски връзки. Разбира се, има и такива прецеденти като област Шумен, където подобрението на икономическите показатели върви преди изграждането на стратегическата инфраструктура, каквато се явява и най-чаканата магистрала на Севера - "Хемус". Шумен е отдавана свързан с Варна на изток, но трасе на запад към София все още липсва.

Добрите новини са, че съвсем скоро ще бъде завършена 16-километровата отсечка между Шумен и Търговище, или по-конкретно - между пътните възли "Буховци" и "Белокопитово", чиято стойност е над 140 млн. лв. с ДДС. А лошите, че за голямата отсечка от Боаза до Търговище, която е малко над 200 км, хоризонтът е доста по-далечен.

(Без)краен срок

През 2024 г. се навършат 50 години от първата копка на магистрала "Хемус" и по всичко личи, че важният инфраструктурен обект ще посрещне и този свой юбилей в незавършен вид. Най-новата история на строителството на "Хемус" е белязана от постоянни забавяния по проекта, а ето как изглежда и хронологията.

През 2015 г. строителната "Автомагистрали - Черно море" финализира изграждането на 5-километровата отсечка от "Хемус" от Шумен до "Белокопитово". След това, през 2017 г., АПИ сключи договор за 16.3 км с обединението ДЗЗД "Хемус 16320", в който влизат отново "Автомагистрали - Черно море", "Инфра експерт", "Пътинженерингстрой-Т", "Трансконсулт-22". Тогава започна и голямото чакане. Първото разрешение за строеж на магистралата беше издадено чак на 10 август 2018 г., но то беше само за 1.5 км, сочи справка в сайта на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). За останалите близо 15 км разрешението беше издадено през октомври 2019 г. Официалният срок по договор за завършването на новия лот беше 910 дни, или две години и половина. През октомври 2020 г. срокът беше удължен с още 120 дни, като посочената причина беше COVID пандемията, която забавила работата. Ситуацията с пандемията всъщност беше дежурен мотив за удължаване на редица договори по големи пътни обекти.

В средата на 2020 г. в отговори на въпроси на "Капитал" от АПИ посочиха, че завършването на отсечката по договор е 2021 г., но строителите работят много мобилизирано и в случай че не възникнат допълнителни затруднения, е възможно строителството да приключи по-рано от предвиденото и участъкът да е готов през 2020 г. Това обаче така и не се случи.

След това, в края на 2020 г., от АПИ твърдяха, че пътят ще е готов в първото шестмесечие на 2021 г. На прага на този краен срок ведомството излезе с нова позиция и най-актуалният срок вече е ноември 2021 г. "Към момента са изпълнени над 90% от предвидените строително-монтажни работи", написаха от агенцията в отговори до "Капитал" в края на май 2021 г.

Защо се забави

Причините за забавянето на строителството на 16-километровия участък от "Хемус" между Шумен и Търговище са няколко. Първо, отчуждението на земите, през които минава трасето, не се беше случило преди подписването на договора, а процедурите и делата за размера на обезщетенията на собственици на земи стандартно се проточиха.

Второ, през 2020 г. стана ясно, че гравитачен водопровод е бил грешно обозначен, което наложило разместване на трасето. Междувременно се изпълняват и археологически проучвания, които по правило блокират всякакво строителство. От АПИ отбелязват, че проучванията продължават още.

"В отсечката се изпълняват земни работи, в т.ч. и охумусяване на скатовете на насипите, пътни и асфалтови работи, дейности по големите мостови съоръжения - доставка и монтаж на главни греди, армировъчни работи и бетонови работи по пътните плочи", твърдят от АПИ. На участъка има общо седем виадукта, като те са близо 1.3 км от общо 16-те километра.

A на запад

Източната част на "Хемус" наистина може да порасне още тази година, но вместо магистралата между Шумен и София продължава да има само голяма дупка. Магистралата между Боаза и Търговище, дълга общо 230 км, трябва да се строи от държавната компания "Автомагистрали". Правителството на ГЕРБ лансираше 2024 г. като срок за построяването на цялата отсечка, но той е напълно нереалистичен, особено след проблемите, които се оформят около изпълнителя "Автомагистрали". Тя трябваше да строи трасето сама, тъй като работата й е възложена по специален механизъм без търг, но фирмата все пак превъзлага значителна част от дейностите на компании от частния сектор. Спорната in-house процедура, за чието спазване Сметната палата констатира заобикаляне на Закона за обществените поръчки, създава трудности и за сегашното служебно правителство.

От една страна, е добре, че няколко компании строят успоредно различни отсечки. От друга обаче, това се случва напълно непрозрачно, на практика незаконно и без адекватна конкуренция на пазара.

И докато всяка досегашна отсечка на "Хемус" живее със собствените си проблеми, започва и ранният етап за изграждането на 90-те километра след Велико Търново в посока Шумен. Там вървят отчуждения на терени и тепърва се изготвят и одобряват проекти. Надеждите на жителите в областите, през които трябва да мине магистралата, са, че поне този лот ще бъде осъществен в бързи срокове.