Пътят към Шумен

Отсечката от магистралата между Търговище и Шумен трябва да бъде готова през ноември 2021 г., твърдят от пътната агенция

Пътят към Шумен

Магистрала "Хемус" вероятно ще порасне в посока Варна още през 2021 г., но на запад към София истинският краен срок все още е мистерия

Мила Чернева
11570 прочитания

Отсечката от магистралата между Търговище и Шумен трябва да бъде готова през ноември 2021 г., твърдят от пътната агенция

© Надежда Чипева


Статията е част от специалното издание от поредицата "Капитал Градове", посветено на Варна и Шумен. То излезе в печатен вариант през юни 2021 г.

Икономическото развитие на регионите е неизменно свързано с наличието на бързи и качествени пътища и удобни транспортно-търговски връзки. Разбира се, има и такива прецеденти като област Шумен, където подобрението на икономическите показатели върви преди изграждането на стратегическата инфраструктура, каквато се явява и най-чаканата магистрала на Севера - "Хемус". Шумен е отдавана свързан с Варна на изток, но трасе на запад към София все още липсва.

Добрите новини са, че съвсем скоро ще бъде завършена 16-километровата отсечка между Шумен и Търговище, или по-конкретно - между пътните възли "Буховци" и "Белокопитово", чиято стойност е над 140 млн. лв. с ДДС. А лошите, че за голямата отсечка от Боаза до Търговище, която е малко над 200 км, хоризонтът е доста по-далечен.

(Без)краен срок

През 2024 г. се навършат 50 години от първата копка на магистрала "Хемус" и по всичко личи, че важният инфраструктурен обект ще посрещне и този свой юбилей в незавършен вид. Най-новата история на строителството на "Хемус" е белязана от постоянни забавяния по проекта, а ето как изглежда и хронологията.

През 2015 г. строителната "Автомагистрали - Черно море" финализира изграждането на 5-километровата отсечка от "Хемус" от Шумен до "Белокопитово". След това, през 2017 г., АПИ сключи договор за 16.3 км с обединението ДЗЗД "Хемус 16320", в който влизат отново "Автомагистрали - Черно море", "Инфра експерт", "Пътинженерингстрой-Т", "Трансконсулт-22". Тогава започна и голямото чакане. Първото разрешение за строеж на магистралата беше издадено чак на 10 август 2018 г., но то беше само за 1.5 км, сочи справка в сайта на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). За останалите близо 15 км разрешението беше издадено през октомври 2019 г. Официалният срок по договор за завършването на новия лот беше 910 дни, или две години и половина. През октомври 2020 г. срокът беше удължен с още 120 дни, като посочената причина беше COVID пандемията, която забавила работата. Ситуацията с пандемията всъщност беше дежурен мотив за удължаване на редица договори по големи пътни обекти.

В средата на 2020 г. в отговори на въпроси на "Капитал" от АПИ посочиха, че завършването на отсечката по договор е 2021 г., но строителите работят много мобилизирано и в случай че не възникнат допълнителни затруднения, е възможно строителството да приключи по-рано от предвиденото и участъкът да е готов през 2020 г. Това обаче така и не се случи.

След това, в края на 2020 г., от АПИ твърдяха, че пътят ще е готов в първото шестмесечие на 2021 г. На прага на този краен срок ведомството излезе с нова позиция и най-актуалният срок вече е ноември 2021 г. "Към момента са изпълнени над 90% от предвидените строително-монтажни работи", написаха от агенцията в отговори до "Капитал" в края на май 2021 г.

Защо се забави

Причините за забавянето на строителството на 16-километровия участък от "Хемус" между Шумен и Търговище са няколко. Първо, отчуждението на земите, през които минава трасето, не се беше случило преди подписването на договора, а процедурите и делата за размера на обезщетенията на собственици на земи стандартно се проточиха.

Второ, през 2020 г. стана ясно, че гравитачен водопровод е бил грешно обозначен, което наложило разместване на трасето. Междувременно се изпълняват и археологически проучвания, които по правило блокират всякакво строителство. От АПИ отбелязват, че проучванията продължават още.

"В отсечката се изпълняват земни работи, в т.ч. и охумусяване на скатовете на насипите, пътни и асфалтови работи, дейности по големите мостови съоръжения - доставка и монтаж на главни греди, армировъчни работи и бетонови работи по пътните плочи", твърдят от АПИ. На участъка има общо седем виадукта, като те са близо 1.3 км от общо 16-те километра.

A на запад

Източната част на "Хемус" наистина може да порасне още тази година, но вместо магистралата между Шумен и София продължава да има само голяма дупка. Магистралата между Боаза и Търговище, дълга общо 230 км, трябва да се строи от държавната компания "Автомагистрали". Правителството на ГЕРБ лансираше 2024 г. като срок за построяването на цялата отсечка, но той е напълно нереалистичен, особено след проблемите, които се оформят около изпълнителя "Автомагистрали". Тя трябваше да строи трасето сама, тъй като работата й е възложена по специален механизъм без търг, но фирмата все пак превъзлага значителна част от дейностите на компании от частния сектор. Спорната in-house процедура, за чието спазване Сметната палата констатира заобикаляне на Закона за обществените поръчки, създава трудности и за сегашното служебно правителство.

От една страна, е добре, че няколко компании строят успоредно различни отсечки. От друга обаче, това се случва напълно непрозрачно, на практика незаконно и без адекватна конкуренция на пазара.

И докато всяка досегашна отсечка на "Хемус" живее със собствените си проблеми, започва и ранният етап за изграждането на 90-те километра след Велико Търново в посока Шумен. Там вървят отчуждения на терени и тепърва се изготвят и одобряват проекти. Надеждите на жителите в областите, през които трябва да мине магистралата, са, че поне този лот ще бъде осъществен в бързи срокове.

Статията е част от специалното издание от поредицата "Капитал Градове", посветено на Варна и Шумен. То излезе в печатен вариант през юни 2021 г.

Икономическото развитие на регионите е неизменно свързано с наличието на бързи и качествени пътища и удобни транспортно-търговски връзки. Разбира се, има и такива прецеденти като област Шумен, където подобрението на икономическите показатели върви преди изграждането на стратегическата инфраструктура, каквато се явява и най-чаканата магистрала на Севера - "Хемус". Шумен е отдавана свързан с Варна на изток, но трасе на запад към София все още липсва.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход