Тунел "Ечемишка" на "Хемус" ще е наполовина затворен до края на годината

Тунел "Ечемишка" на "Хемус" ще е наполовина затворен до края на годината

Ремонтът на съоръжението за близо 19 млн. лв. в посока София трябваше да приключи до края на септември, но се е забавил заради забавени доставки

4914 прочитания

© Надежда Чипева


Доскоро опасният за пътуващите магистрала "Хемус" тунел "Ечемишка" в момента се ремонтира основно. На 27 май 2021 г. Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви, че затваря тръбата в посока София за ремонт, който ще приключи до края на септември 2021 г. Проверка на "Капитал" обаче показа, че на 30 септември техниката е стоварена в изхода на тръбата, а работата не е завършена.

На въпрос на "Капитал" кога ще е отворен напълно тунелът и защо се бави ремонта, от АПИ обясниха, че срокът за изпълнението му е удължен до края на 2021 г. Причината са "забавени доставки на материали вследствие на обявената в редица европейски държави епидемиологична обстановка заради COVID-19".

Именно в тръбата посока София се случи инцидент през февруари 2017 г., когато лампа падна върху движещ се автомобил и отне живота на пътуваща жена. Иначе в периода 2016 г. - 2017 г. се ремонтираше тръбата в посока Варна. Досега за ремонта на двете тръби на тунела са изхарчени или предвидени общо около 30 млн. лв.

Ремонти от години

Изпълнител на ремонта на "Ечемишка" е държавната компания "Автомагистрали", която има договори с пътната агенция по Закона за обществени поръчки за текущ ремонт и поддържане на магистрала "Хемус" на територията на областите София и Ловеч. От АПИ не споменаха по този ремонт да има подизпълнител, както е например при ремонта на виадуктите по "Хемус" или на тунел "Витиня", където работеше ГБС.

"Прогнозната стойност на възложените дейности е 18.9 млн. лв., като се очаква сумата да бъде по-малка", пишат от АПИ в отговорите до "Капитал". "В рамките на ремонта ще се усили конструкцията с нов хидроизолационен пакет и полагане на пръскан армиран бетон. Ще бъде изградена нова дренажна система, асфалтова настилка, пожароизвестяване, вентилация, видеонаблюдение, светофарна уредба, осветление и система за светлинно водене, с които се осигуряват безопасност на пътуването и възможност за бърза реакция при инцидент. Изграждат се две напречни пешеходни връзки между тръбите на съоръжението, които в случай на авария в някоя от тръбите, ще се ползват за евакуация на хора. Съоръжението ще е със система за отвеждане на запалими и токсични течности от пътното платно", казаха от агенцията.

В тръбата за Варна ремонт се изпълни между август 2016 г. и юни 2017 г., като допреди това такъв не е имало от 1984 г., когато е пуснато в експлоатация съоръжението. Този ремонт е струвал близо 13 млн. лв. и включва нова хидроизолация, отводнителна система, вентилационна и електрическа инсталация, осветление, системи за видеонаблюдение и пожароизвестяване.

През есента на 2019 г. Европейската комисия изпрати уведомителни писма до няколко държави, сред които и България, които не спазват директивата за минимални мерки за безопасност в тунелите, дълги над 500 м.

Със завършването на ремонта на тръбата за София тунел "Ечемишка" ще съответства на европейските стандарти и изисквания за безопасност.

Тунели с проблеми

През пролетта на 2021 г. приключи и големият ремонт на "Витиня", като той струваше общо 70 млн. лв. за двете тръби. От няколко години експерти и източници от строителния бранш коментираха, че състоянието му е опасно и може да рухне, но чак в края на работата, и от регионалното министерство потвърдиха официално това - чак в началото на 2021 г.

След инцидента със загиналата жена в "Ечемишка" през 2017 г. беше направена проверка за състоянието на тунелите. Тогава служебният кабинет на Огнян Герджиков констатира, че всички тунели по "Хемус" и "Тракия" имат нужда от основен ремонт.

Сега "Капитал" попита пътната агенция дали има планирани ремонти в други тунели по "Хемус". Оттам отговориха лаконично, че има проектна готовност и при осигурено финансиране ще се предприемат действия по възлагането на необходимите ремонтни дейности в останалите тунели на автомагистрала "Хемус".

На северната магистрала се намират още тунелите "Топли дол" и "Правешки ханове". Те са изградени съответно през 1985 г. и 1999 г. и не са ремонтирани. Чак през септември 2021 г. са избрани проектантски фирми, които да изготвят т.нар. "комплексен доклад за оценка на съответствието с основните изисквания към строежите и технически контрол по част "Конструктивна" за извършване на ремонтно - възстановителни работи", който е ключов за строителството после. Двата доклада ще струват около 5500 лв. без ДДС.

Иначе поръчката за това е обявена през юни 2020 г., но е отнело повече от година да се възложи. Не се знае кога ще се стигне до ремонти и тези тунели също ще покрият изискванията за безопасност на ЕС.

Доскоро опасният за пътуващите магистрала "Хемус" тунел "Ечемишка" в момента се ремонтира основно. На 27 май 2021 г. Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви, че затваря тръбата в посока София за ремонт, който ще приключи до края на септември 2021 г. Проверка на "Капитал" обаче показа, че на 30 септември техниката е стоварена в изхода на тръбата, а работата не е завършена.

На въпрос на "Капитал" кога ще е отворен напълно тунелът и защо се бави ремонта, от АПИ обясниха, че срокът за изпълнението му е удължен до края на 2021 г. Причината са "забавени доставки на материали вследствие на обявената в редица европейски държави епидемиологична обстановка заради COVID-19".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


1 коментар
  • 1
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    Тунелите имат нужда от ремонт - нека да ги ремонтират колкото трябва, но да е КАЧЕСТВЕНО!

    На вече ремонтираните отсечки лампичките гаснат една след друга. Поддръжката къде е? Докога ще ремонтираме и изоставяме? Всяка година договорите за поддръжка се раздуват с нови милиони! Тези пари не са само за мантинели и снегорини, господа. Мрежите около пътя на изход от София вече са накъсани на парчета, например.

    Поддръжката е витрина за всяка власт, а народът си припомня положението при всяко пътуване по Хемус!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал