Най-голямата строителна фирма предложи най-ниска цена за пътя до Сърбия - 222 млн. лв.

"ГБС - инфраструктурно строителство" си партнира с фирма, свързана с "Джи Пи груп", в търга за последните 16 км от София до граничен пункт Калотина

Най-големият строител по приходи за 2020 г. - "ГБС - Инфраструктурно строителство", в обединение с друга компания от групата и "Обонато билд" е предложил най-ниската цена в търга за строителство на последните 16 км от магистрала "Европа" към Сърбия. Става въпрос за участъка до София.

Все още не е категорично ясно дали този консорциум ще е победител в обществената поръчка, тъй като не са отворени техническите оферти, а те също имат значение в крайното класиране. В няколко състезания - като например за 13 км от пътя Ботевград - Мездра или Видин - Ружинци, не спечели най-ниското ценово предложение, а напротив - понякога дори най-скъпото.

Странното в случая е, че три от четирите ценови оферти, които са били отворени, са над прогнозната стойност от 224.3 млн. лв. без ДДС, посочена в обявлението. В него не е отбелязано, че предложената от пътната агенция цена на проекта не е пределна, т.е. дали кандидатите могат да предложат по-висока стойност и пак да останат в състезанието. "Капитал" изпрати въпроси на АПИ дали високите цени са основание за отстраняване на кандидатите или все пак прогнозата на ведомството е само за ориентир.

Изграждането на трасето на магистрала "Европа" между ГКПП Калотина и Софийския околовръстен път е разделено на три части. Строителството на първите два участъка - от ГКПП Калотина до Драгоман и от Драгоман до Сливница, включва модернизация на съществуващия първокласен път I-8 Калотина - София. В момента се изгражда 14.5-километровата отсечка от ГКПП Калотина до Драгоман, а 17 км участък от Драгоман до Сливница е готов.

Потенциалните шампиони

"ГБС - Инфраструктурно строителство" и "Главболгарстрой интернешънъл" са двете фирми от групата с най-ниска предложена цена. Първата е най-голямата строителна фирма в страната по приходи за 2020 г. със своите 285 млн. лв. Миналата година дружеството приключи изграждането на лота от "Европа" между Драгоман и Сливница на обща стойност 117 млн. лв. с ДДС, както и ремонта на част от виадуктите и тунел "Витиня" на "Хемус" като подизпълнител на държавното "Автомагистрали". Други два обекта на компанията са 6-километровото разширение на Софийския околовръстен път от "Младост" до връзката с магистрала "Тракия" и строителството на малка отсечка преди тунел "Железница" на "Струма".

Второто дружество от групата извършва енергийни проекти - поръчки на държавната "Булгартрансгаз" като част от проекта "Турски поток" и подмяната на газопровод в Североизточна България.

Техният партньор - "Обонато билд", е по-малко позната фирма, но пък според източници от бранша има връзки с "Джи Пи груп", която от своя страна беше част от редица публични скандали през последните години.

"Обонато билд" е собственост на Димитър Пантелеев, но до края на 2018 г. фирмата се е казвала "Интегрирани строителни системи". Тогава Панталеев я е купил от бившия собственик Владимир Пилчев за 90 хил. лв., сочат документи в Търговския регистър. През лятото на 2019 г. друго дружество на Панталеев, "Билд инвест - Н", се влива в "Обонато билд".

Във фирмата "Вип-стил 2005" Панталеев е бил съдружник с тримата акционери в "Джи Пи груп" - Георги Василев, Владимир Владимиров- Житенски и Стефан Тотев, като всеки е с 25% дял. Дружеството е регистрирано на адреса на "Джи Пи" - бул. "Черни връх" 59А. Вече бившият собственик на "Обонато билд" Пилчев пък е съдружник в "Агрохолд инвест" с единия от съсобствениците на "Джи Пи груп" - Владимир Владимиров-Житенски. Освен това е управител на дружеството Пи Ай, което притежава централата на строителната група. Приходите за 2020 г. на "Обонато билд" са над 23 млн. лв.

В обединение с компаниите "Инфра експерт" и ЗМБГ, фирмата отговаря за поддържането на пътища в област София и за последните три години е получила 20.3 млн. лв. по този договор, сочи справка от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), предоставена на "Капитал" през лятото.

Този договор е един от апетитните за строители, защото се подписва за срок от пет години и през него се предоставят за работа основни ремонти за десетки или дори стотици милиони над прогнозната цена. Например обединението на "Обонато билд" ремонтира част от Северната дъга на столичното околовръстно за 36.5 млн. лв. с ДДС.

Състезание без много конкуренция

Офертата на обединението между ГБС и "Обонато билд" е единствената под прогнозната стойност - 222.47 млн. лв. без ДДС.

Например обединение между испанската Levantina и "Глобал кънстръкшън", която е част от консорциума, строящ тунел "Железница" на "Струма" с "Джи Пи груп", подава оферта за 249 млн. лв. - или над 20 млн. лв. над прогнозното. Предложението на "Джи Пи груп" и "Инжстройинженеринг" е за 230 млн. лв.

Офертата на "Грома холд", бившето "Агромах", е за 238 млн. лв.

Отстранени са шест от 10-те участници в търга. Това са обединение между фирмите от групата "Геотехмин" - "Геострой" и "Пътстрой - 92", с "Каро трейдинг", както и още три компании, участвали самостоятелно - "Трейс груп холд", "Ер Кънстракшънс" и ВДХ на Велико Желев. Още две обединения на познати и големи строителни фирми не са допуснати до отваряне на ценовите оферти. Едното е между "Автомагистрали Черно море", която работеше по ремонта на магистрала "Тракия" като подизпълнител на държавната "Автомагистрали", и "Иса 2000" на Юлиян Инджов. Другото е консорциум между дружества на "Щрабаг".

Проектът - след около две години

Срокът за изпълнение на отсечката е около 22 месеца, т.е. пътят може да е готов до края на 2023 г. или началото 2024 г., ако тази година се подпише договор с избран изпълнител. Финансирането ще е по европейската оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" в предстоящия (или вече настоящ) програмен период 2021-2027 г.

Новата отсечка ще започва при с. Храбърско - при 32-ри км, ще преминава по нов терен на север от Божурище, между селата Волуяк и Мрамор и ще се влива в Северната скоростна тангента при пътния възел със Софийския околовръстен път.

Трасето ще бъде с габарит 27 м, т.е. ще има две ленти за движение в посока и аварийна лента. В участъка ще има 10 големи съоръжения, от които 7 подлеза, включително подлез на жп линията София - Драгоман, два моста и един виадукт.