Кога ще заобиколим Кърджали

Преди 11 години държавата започва проектирането на обход на града, но до момента отчуждаването пречи проектът да се задвижи напред

След откриването на граничния пункт Маказа, през който автомобилите влизат в Гърция, трафикът в града се увеличава, съответно и се засилва нуждата от обход
След откриването на граничния пункт Маказа, през който автомобилите влизат в Гърция, трафикът в града се увеличава, съответно и се засилва нуждата от обход    ©  Цветелина Белутова
След откриването на граничния пункт Маказа, през който автомобилите влизат в Гърция, трафикът в града се увеличава, съответно и се засилва нуждата от обход
След откриването на граничния пункт Маказа, през който автомобилите влизат в Гърция, трафикът в града се увеличава, съответно и се засилва нуждата от обход    ©  Цветелина Белутова

През април 2019 г. вече бившият зам.-министър Николай Нанков е на посещение в Кърджали. Тогава, в навечерието на изборите за Европейски парламент, той казва, че на следващата година - през 2020 г., обходът на Кърджали ще започне да се строи. Проектът е важен, тъй като ще изведе трафика от града, който вече се задъхва от автомобилите, пътуващи през граничния пункт Маказа.

Към есента на 2021 г. обаче проектът е далеч от първа копка въпреки предизборните обещания. Пътят, който по проект ще е дълъг 15 км, е разделен на три отсечки, но нито една от тях не е започната. Не е обявена обществена поръчка, трасето не е отчуждено, а споровете за терените, през които минава, продължават.

Една доста стара идея

Според думите на един от бившите областни управители на Кърджали, Никола Чанев, пред БНР вече 60 години проблемът с нуждата от обход не се решава. Трафикът през града към южната ни съседка Гърция започва да се засилва с откриването на Маказа през 2013 г. През пункта са преминали 805 хил. автомобила за лятото на 2019 г. по данни на МВР, цитирани от bTV.

Градът се задъхва, пешеходните пътеки стават опасни, но обходът остава мечта години наред.

Всъщност по проекта се работи отдавна, но бавно. Преди близо 11 години, през ноември 2010 г., Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обявява обществена поръчка за проектиране на трасето. "Пътпроект" я печели и изпълнява за 360 хил. лв. без ДДС. През 2011 г. АПИ сключва договор с проектантите. Въз основа на разработените и приети варианти на трасе на етап идеен проект има и решение по оценката за въздействие по околна среда от април 2013 г. То е издадено от служебен кабинет - в случая на Марин Райков, като екоминистърът, подписал решението, е Юлиан Попов.

Проект за трасето има от 10 години, но има спорове за земите, през които трябва да мине.

"През октомври 2013 г. на заседание на Експертен технико-икономически съвет е приет окончателният вариант на трасето във фаза идеен проект, по която следа е разработен техническият проект за обекта, придружен с проект на подробен устройствен план", обясниха от пътната агенция в отговори до "Капитал".

Дотук добре. Само че проект има, но няма как пътят да мине откъдето трябва.

Драмата със земите

Трасето на обходния път засяга поземлени имоти в земеделски, горски и урбанизирани територии, пишат от АПИ. В началото на септември служебната регионална министърка Виолета Комитова отговаря на депутатски въпрос, че през 2018 г. Министерският съвет е отчуждил едва 200 м от 15-километровото трасе. За въпросната миниотсечка даже е издадено разрешение за строеж - става въпрос за малък лот край село Дъждино. Оттам нататък обаче отчуждителните процедури буксуват.

За останалата част от пътя има вариант на ПУП - парцеларен план, проверен от пътната агенция и уж съгласуван с институциите и търговските дружества. В момента проектантът отстранява поетапно забележките от съгласувателните писма, посочват от АПИ. Обходът на Кърджали обаче се спъва с проблем - на практика съгласуването не се случва. "Като причини за забавяне на процедирането на проекта се явяват и липсата на влязло в сила изменение на засегната от проектния път регулация, която се изработва по възлагане от община Кърджали; както и поради липсата на съгласувано проектно решение за пресичане на част от засегнатите имоти, собственост на "Хармони" ЕООД и "Горубсо - Кърджали" АД", казват от пътната агенция. Според публикации в местни медии трасето минава през хвостохранилище. Пътната агенция твърди, че предстоят работни срещи със заинтересованите страни, като такива са провеждани и през 2020 г. По-вероятно изглежда обаче да се наложи препроектиране, което пък значи, че строителство няма как да започне поне още една-две години, докато нов вариант премине през всички процедури отново.

Кой ще плати сметката

Освен че земите няма как да бъдат отчуждени засега, няма и финансиране. Прогнозната стойност на строителството на обходния път на Кърджали е около 140 млн. лв. без ДДС, като в нея не са включени средствата за отчуждителни процедури. От пътната агенция не уточниха колко прогнозно ще струва отчуждаването. От отговора на регионалната министърка Комитова пък става ясно, че няма предвиден източник на финансиране, при положение че проектът е на толкова ранен етап в развитието си.

Друг бивш областен управител, Илия Илиев (който през 2021 г. бе водач на листа в Кърджали на "Републиканци за България" на Цветан Цветанов), дори даде начало на подписка за построяването на обхода. Пред БНР през август 2021 г. той каза, че тепърва трябва да се търси европейско или национално финансиране. Предложението на Илиев е да се строи на етапи. Докато проектът достигне тази фаза обаче, изглежда, че има да измине дълъг процедурен път.

Параметри на проекта

Обходният път на Кърджали е разположен източно от града. Неговото начало е на около 6 км северно от града по съществуващото трасе на път I-5 Кърджали - Маказа, в близост до разклона за село Черна скала. Обходният път ще преминава в близост до индустриалната зона, а краят му ще е южно от Кърджали, където ще се включва в съществуващия път I-5, в близост до разклона за летището (да, там има летище, макар и от години да не се ползва). Проектът включва пет виадукта, естакада над третокласния път между Кърджали и Мост, 13 надлези и подлези, както и мост над река Арда, който е дълъг над 1 км.

Още от Капитал