Нов милиард от бюджета ще трябва за "Хемус" и пътя към Видин

Двата проекта могат да бъдат завършени най-рано през 2027., магистралата Русе-Велико Търново остава за 2030 г.

Големият проблем е, че за много обекти няма готови работни проекти и изпълнението им не може да започне, дори да има осигурени средства.
Големият проблем е, че за много обекти няма готови работни проекти и изпълнението им не може да започне, дори да има осигурени средства.    ©  Надежда Чипева
Големият проблем е, че за много обекти няма готови работни проекти и изпълнението им не може да започне, дори да има осигурени средства.
Големият проблем е, че за много обекти няма готови работни проекти и изпълнението им не може да започне, дори да има осигурени средства.    ©  Надежда Чипева

Близо 1 млрд. лв. ще трябва да се предвидят в бюджета за 2022 г. за продължаване на работата по магистрала "Хемус" и пътя Видин-Ботевград. Причината е, че въпреки отпуснатите в предишните години от ГЕРБ милиарди към държавното дружество "Автомагистрали", в момента сметките му са празни.

Отделно ще са нужни и още средства за другите инфраструктурни проекти, които са или започнати, или предстои да тръгнат през тази година.

Това стана ясно на продължила повече от три часа, работна среща с министъра на регионалното развитие Гроздан Караджов, АПИ и държавната "Автомагистрали" за ситуацията с пътищата в страната.

"Хемус" през 2027 г.

Основен приоритет на срещата бяха магистралите и най-вече скандалната "Хемус". За нея стана ясно, че строителството й може да бъде завършено най-рано през 2027 година. Със срок за завършване до края на 2024 година са първите три участъка с дължина 52 км., които са с готова техническа документация, издадено разрешение за строеж и осигурено финансиране. Реалистичните прогнози за завършване на участък 1 от Боаза до Дерманци са до края на април месец тази година. Участък 2 - Дерманци-Каленик няма да стане преди ноември 2024. Участък 3 Каленик - Плевен е предвиден за юни 2023 година.

Проектна готовност и одобрени технически проекти има за участъци 4, 5, 6 и 9, където се очаква през март - април тази година да приключат дейностите по отчуждаването. "Тези участъци са по-лесни за изпълнение с по-малко съоръжения и по-малка сложност от първите", каза инж. Бисер Йорданов от АПИ. Реалистично според него те може да се завършат в началото на 2026 г.

За останалите 7 и 8 участък с обща дължина 76 км. има само проучвателно проектантски работи, заради налични свлачища, което налага търсенето на ново трасе. 2024 биха могли да започнат строителни дейност, които да бъдат завършени през 2027 г.

Участък 10 е в етап изпълнение и на 31 май тази година може да бъде завършен.

За осъществяването на тези дейности обаче в сметката на "Автомагистрали" има налични само 2 млн. лв. - през миналата година служебното правителство изтегли обратно 500 млн. лв. от дружеството, след като стана ясно, че то е раздала 1.5 млрд. лв. аванси на различни фирми във връзка с изграждането на "Хемус". За да се подсигури наново работата по проекта в държавния бюджет за 2022 г. трябва да бъдат заложени 330 млн. лв.. "Ако не влязат по сметката, няма как да продължи строителството на "Хемус", каза Караджов.

Той отново заяви, че ще е нужен специален зaĸoн, ĸoйтo дa paзплeтe възeлa c нeзaĸoннoтo cтpoитeлcтвo нa мaгиcтpaлa Хемус. Като "магия" определи дoгoвopитe зa строителство, ĸoитo ca мacĸиpaни ĸaтo ĸoнтpaĸти зa дocтaвĸa нa материали и наем нa тexниĸa и разпореди дa бъдaт пpeфopмyлиpaни, тaĸa чe пoдизпълнитeлитe нa "Aвтoмaгиcтpaли" дa cтaнaт peaлнитe cтpoитeли нa мaгиcтpaлaтa.

За другия проект, който правителството на Бойко Борисов започна по схемата на инхаус поръчките - скоростния път Видин-Ботевград, също ще се нуждае от ново финансиране. Общата сума за завършването на проекта е 642 млн. лв., а сроковете - 2027 година

Другите магистрали

Магистрала "Европа" се оказа с най-много въпроси и оплаквания за начина, по който се стори. За нея Лиляна Петрова, която ръководи ДНСК заяви, че незабавно ще образува административни и наказателни производства заради неналожени санкции по договорите с изпълнителите за временната организация на движението там.

За "Струма" през Кресненското дефиле през другата седмица се очаква да се сформират три комисии от МРРБ и МОСВ, които едновременно ще работят по това кой от вариантите екоминистерството ще съгласува за изпълнение с минимални вреди за природата, като не може да се дадат прогнозни срокове за изграждането на обекта.

За магистралата Русе - Велико Търново планът е да бъде завършена до 2030 г., а през 2028 г. да е готов участъка Русе - Бяла, където има регистрирани най-много ПТП.

Магистрала "Черно море" пък е без реален срок. Там се очаква едва в края на 2027 година да се сключи договор за изпълнение, който е поне още пет години.

За завършването в цялост на магистралата Русе - Велико Търново, обходния път на Габрово с тунела под Шипка и за участъка от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле ще са нужни общо около 3 млрд. лева. "По новата оперативна програма "Транспортна свързаност" се очаква да получим 1.1 млрд. лева и за оставащите 1,9 млрд. лева ще трябва да се търси финансиране", каза министърът. Интересно е, че на днешната среща инж. Златка Петева от АПИ увери министъра, че подходът към тунела под Шипка и предвиденото трасе с двулентов път е напълно достатъчно, за да поеме трафика от тежкотоварни автомобили. Миналата седмица Караджов реши да върне процедурата за тунела, тъй като бил прекалено тесен.

И нови мостове над Дунав

Реалистичният срок за изграждането на нови мостове над река Дунав е 6 години, като това може да стане след подписването на споразумението с Румъния. Става дума за съоръженията Оряхово - Бекет, Никопол - Турну Мъгуреле, Русе - Гюргево и Силистра - Кълъраш. В най-напреднала фаза са разговорите с румънската страна за моста при Русе, който ще е и начало на магистралата Русе - Търново, но по него не се е стигнало до възлагане на инвестиционно проучване.

Изключително забавени са и проектите за Коридор VIII - от Гюешево на македонската граница, през Дупница - автомагистрала "Рила" и оттам към магистрала "Тракия. Става дума за общо 170 км, за които обаче нито има проект, нито пари. Последно за това направление се говореше по-активно преди 2008 г.

Още от Капитал