Няма да има нито един нов мост над Дунав в следващите 6-7 години

Управляващите нямат нито изпълним в близко бъдеще план, нито реална идея за финансирането на подобен проект

Трети мост на Дунав никога не е бил приоритет нито на българските, нито на румънските управляващи. Това стана ясно след срещата на българските министри на транспорта Николай Събев и на регионалното развитие Гроздан Караджов с румънския им колега Сорин Гриндяну, министър на транспорта и инфраструктурата, в петък. На нея бяха договорени съвместни усилия в различни области - за осигуряване на целогодишен плавателен път по река Дунав, пускане на фериботна линия Русе - Гюргево до юни, облекчаване на движението на пътниците и това между граничните ни преходи още за летния сезон.

Били са обсъдени и плановете на българското правителство да изгради 4 моста между двете страни по Дунав, което е важно предвид отчаянието на русенци, че са инфраструктурно изолирани от България и света, макар да се намират на цели два коридора от европейската трансгранични транспортна мрежа. Но министърът на транспорта Николай Събев заяви, че заради слабия напредък по Меморандума между България и Румъния от 2019 г. тепърва ще бъдат изследвани пет точки, където могат да бъдат построени мостове. Защо това е нужно не стана съвсем ясно, след като идейни проекти за съоръжения отдавна съществуват при Силистра, Оряхово, Никопол и втори мост край Русе.

Новото правителство поде темата с мостовете непосредствено след встъпването си в длъжност, като преди 2 седмици вицепремиерът и министър на финансите Асен Василев заяви, че в рамките на 4-годишния мандат ще бъдат построени "4-5 моста" на Дунав и 3 тунела под Стара планина. Дни по-късно регионалният министър Гроздан Караджов го контрира с думите, че за 4-годишен мандат може най-много да започне строителството на един или повече мостове, а 6 години е минималният срок, без обжалвания, за построяване. Но сега се разбира, че тепърва ще се правят анализи и проучвания.

Иначе възможностите за реализиране и финансиране на подобни съоръжения не са никак малки. Чрез Механизма за свързаност на Европа трансграничния коридор, който преминава през Букурещ, Русе, през Стара планина до Маказа, може да бъде съфинансиран в голяма степен от ЕС в "обозримо бъдеще", каза Гроздан Караджов. Това донякъде е истина, стига държавата да е го е заложила като приоритет за новия програмен период по този или някои от другите възможни варианти за финансиране. След въпрос на в. "Капитал" се разбра, че към момента не е направено.

Впрочем за втори мост между Русе и Гюргево се говори от години. Съоръжението между двата града, което дълго време бе и единствено за държавите, е толкова технически остаряло, че не може да поеме интензивния трафик в момента. "Има заявени китайски намерения не само за втори мост край Русе, но за магистралата Русе - Велико Търново и свързването й с тунела под Шипка в автомагистрален габарит", коментира през далечната 2018 г. тогавашният министър на регионалното развитие Николай Нанков. Близо пет години след тези обещания, инвестициите липсват напълно.

Министър Караджов все пак успокои гражданите на Русе, че се прави техническо проектиране за основен ремонт на Дунав мост от българска страна (Румъния ремонтира своята част още през 2018 година), което също бе отлагано с години.