Концесия на гребната база в Пловдив - много шум за нищо или реална възможност

Планът за втори гребен канал за сметка на 150 дка зелени площи и даването на съществуващата спортна база на концесия предизвика вълнения в града

Поддръжката на такова голямо съоръжение е трудна и скъпа
Поддръжката на такова голямо съоръжение е трудна и скъпа
Поддръжката на такова голямо съоръжение е трудна и скъпа    ©  Цветелина Белутова
Поддръжката на такова голямо съоръжение е трудна и скъпа    ©  Цветелина Белутова

В предварителния проект за изменение на Общия устройствен план на Пловдив е предвидено изграждането на втори гребен канал, екопарк и зона за активна почивка. Това обаче ще е за сметка на 150 дка зелени площи и срещу даването на съществуващата спортна база на концесия. Последното е записано в Годишната програма за управление на общинска собственост за 2022 г.

От кметството отричат подобна възможност, но вече има внесено инвестиционно предложение за проекта. При общественото му обсъждане, което продължава до 7 февруари, идеята срещна остра реакция, протест и петиция, подписана от над 4 хил. души. Срещу подобна инициатива се обявиха и представителите на "Демократична България" в града, и областният управител Йордан Иванов.

Недоволството е насочено предимно към възможността за концесионирането на съществуващия канал и евентуалните рестрикции, до които подобен тип стопанисване може да доведе. Нееднократно бе повдигнат въпросът и за екологичното въздействие от обезлесяването на терена, нужен за новото водно корито, както и промяната на статута на териториите около канала, което би създало благоприятни предпоставки за строителство на мястото на зелените площи в бъдеще.

Изглежда обаче, че до реализация на проекта няма да се стигне. "Вторият гребен канал не е "на дневен ред" за община Пловдив", бе категоричен кметът Здравко Димитров, а концесия на цялата гребна база е немислима.

Кой стой зад частната инициатива

Като причина за включването на имота за концесиониране се посочва постъпилото инвеститорско предложение от инициативен комитет още през януари 2021 г. Сред участниците в него са клубовете по гребане и кану-каяк - "Академик", "Черпоков", "Чипилски", "Хеброс", както и Българската федерация по гребане. В Инициативния комитет е още и сдружение "Бизнесът за Пловдив", част от което са познатите на местния бизнес фирми "Хъс", "Атаро клима", "Максом", ПИМК, "Профилинк" и др. Сред вносителите на предложението е и дружеството "Марбро турс", което има личен интерес за развитие на зоната, тъй като там се намира и хотелът му "Ландмарк".

Проектът предвижда изграждането на водното съоръжение, екопарк и зона за активна почивка, както и обособяването на паркинг с близо 700 места по продължението на канала в северната му част. Включени са още редица водни атракции, екоресторант край река Марица и малък хотел на мястото на хотел "Стара гребна база", които ще са и основен източник на приходи.

От инициативния комитет коментираха за "Капитал", че техният интерес е изцяло насочен към зоните, обособени за екопарк "Марица", но не и към съществуващия гребен канал - съоръжение с подобни размери изисква огромни разходи за поддръжка всяка година.

Екопарк в зародиш

Визията за екопарк "Марица" е плод на две обществени поръчки на обща стойност около 160 хил. лв. (без ДДС) - една за изготвяне на проекта (с победител "Ригел 99" ООД) и друга за екологична оценка (с изпълнител СД "ХидроЕкоСтрой-Грозев и с-ие").

Проектът включва 105 дка водна площ, като по думите на зам.-кмета на Пловдив по спорта, младежките дейности и социалната политика Георги Титюков коритото на втория канал е предвидено да е с естествени брегове, не с бетон. Каналът следва да е 2100 м дълъг, 45 м широк в по-голямата си част, като има уширяване до 90 м за развитие на всякакви водни спортове. Предвидени са няколко входно-изходни артерии със сега съществуващия канал.

Освен това се планира изграждане 37 дка езеро за гнездене на редки птици, както и 656 дка "компенсаторно залесяване", или нови 14 000 дървета. По думите на Титюков тази част от проекта може да се стартира във всеки момент, стига да има средства за нея.

"Рано е обаче да се говори за екопарк "Марица", каза Титюков.

Стара история

Идеята за изграждането на т.нар. дублиращ гребен канал с прилежащи към него паркови пространства между съществуващия такъв и река Марица датира още от далечната 2012 г. Вече близо десетилетие проектът се блъска между тежката общинска бюрокрация, екологичните и финансови дефицити на общината и няколко съдебни дела, всички спечелени от общината.

Изграждането на дублиращ гребен канал е заложено и в общинския план за развитие за 2014 - 2020 г. Тогава е била определена индикативна стойност 14 млн. лв., които е следвало да се осигурят чрез публично-частно партньорство. През 2018 г. дори е направена символична първа копка от тогавашния кмет Иван Тотев. А през 2019 г. проектът е поставен сред такива от първостепенно значение, за които е необходимо отчуждаване на частни имоти, наред с "Модър - Царевец", Водния цикъл и др. Но напредък няма.

Предпоставките за изграждането на парка все още не са налице. Като съществена пречка стои частен терен от 11 дка, собственост на "Пловдив Рийч". За откупуването му общинският съвет взе решение още през 2019 г., като договорената сума е 1.35 млн. лв. (въпреки направената данъчна оценка 425 хил. лв.). Но до сделка така и не се стига, тъй като средства не са заложени в общинския бюджет. По думите на Титюков и през 2022 г. едва ли ще се отдели нужната сума.

Съвсем наскоро обаче имотът 11 дка бе обявен за продажба за сумата 720 хил. евро. Това създава благоприятна възможност за сделка между настоящия му собственик и хората с инвестиционното намерение. При което пречка пред изграждането на втория гребен канал ще остане само концесионната процедура.

Защо изобщо говорим за втори гребен канал

Ако има нещо, с което Пловдив безспорно може да се похвали, то това е гребането. През годините градът е бил домакин на редица световни и европейски първенства и със своята отлична инфраструктура е дал тласък на не един и двама шампиони.

Нерядко се говори за ползите на общината и местната икономика от провеждането на подобен тип спортни мероприятия. През 2019 г. за "Капитал" Иван Попов (председател на Организационния комитет на Световното първенство по гребане) цитира икономическо изследване на FISA за Световното първенство по гребане 2018 г., което показва, че в резултат от състезанието оборотите в Пловдив са нараснали с около 20 млн. евро.

"Ако искаме обаче спортните перспективи пред града да се разширяват, второ водно съоръжение е необходимо", категоричен е заместник-кметът по спорта Георги Титюков. Той добавя, че първенствата за мъже и жени, както и състезанията 2 в 1 се дават единствено на бази, в които има прилежащо водно огледало.

Но за да се изгради един такъв обект, е нужен баланс между икономическата и екологичната страна, какъвто в момента изглежда невъзможен в така или иначе разединените общество и местна власт.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    grayeagle avatar :-|
    grayeagle
    • - 1
    • + 1

    Супер. Капитал подкрепят Мафията. Значи, с парите на държавата/понеже Пловдив няма пари/, тоест с нашите пари да правим супер скъпа инфраструктура, която е в зеленото сърце на града и която не би получила разрешение, ако не е за някаква велика кауза, а после , като построим с наши пари едно супер скъпо съоръжение, да го дадем на някой, който е чакал наоколо и се е облизвал. Защото той ще плаща концесионните си вноски с минимална наема, който ще получава от хората на които ще го ПРЕОТДАДЕ под наем.
    И после, забележете, да започнем да правим с наши пари , пак нещо , което няма да ползваме- втора гребна база, която сигурна с един договор , ще преотстъпим на пак някой скрит човек.
    Страхотно.
    Ние купуваме Ферари на безимотен, което той ще изплаща, като ни го дава под наем.
    Браво на Автора, да ходи да си вземе парите за поръчковия материал от ония с хотела /хотелите.

    Нередност?
Нов коментар