Трите големи проекта за 200 млн. лв., които ще блокират Пловдив

Пробивът под гарата, реконструкция на канализационната и водопроводната мрежа и южният воден колектор започват едновременно и ще направят движението в града кошмар

Пробивът под гарата е единият от мащабните проекти, който е свързан с редица ремонтни дейности
Пробивът под гарата е единият от мащабните проекти, който е свързан с редица ремонтни дейности
Пробивът под гарата е единият от мащабните проекти, който е свързан с редица ремонтни дейности    ©  Цветелина Белутова
Пробивът под гарата е единият от мащабните проекти, който е свързан с редица ремонтни дейности    ©  Цветелина Белутова

Трафикът във втория по големина град в България е ужасен в час пик. Поради разпокъсаността на градския транспорт и липсата на свързаност с много места огромна част от хората ползват автомобилен транспорт. Също така, транспортната система на Пловдив се задръства лесно заради факта, че градът живее на юг и работи на север, което движение в натоварените часове кара няколко точки на картата да светят в червено.

Сега обаче, тези проблеми ще се влошат многократно. Поради забавяне, неясноти, разправии и всякакви други обстоятелства, три големи инфраструктурни проекта от периода 2014-2021 останаха за довършване накуп, в края на сроковете.

Така трите проекта, на обща стойност от около 204 млн. лв. имат съвпадащи по време основни дейности, предимно под земята. Ключови улици и булеварди в централната и други части на града ще бъдат разкопани и частично или изцяло затворени в следващите няколко години. Това не включва съпътстващи ремонти по пътната инфраструктура, каквито също са неизбежни.

Преведено, това значи че движението в Пловдив ще е истинско изпитание, а общината ще понесе недоволството, което вече изпитваха жителите на Враца и Габрово, по време на техните огромни проекти, разкопали улиците за години наред.

Пробивът под гарата:

до края на 2023 г.

Най-мащабен изглежда проектът за пробива под Централната гара на Пловдив. Неговата цел е да се прокопае път под коловозите на линията София-Бургас, за да се позволи на влаковете да минават с по-бърза скорост. Той трябва да замени досегашната връзка между двете части на града - бетонния мост, който пречи на бързите влакове.

Пробивът е част от реконструкцията на влаковата линия и като такъв е под шапката на държавната Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Тя възложи поръчката през 2019 г. Единствен кандидат по процедурата и съответно печеливш е "Трейс груп холд" в консорциум с "Балкантел" в ДЗЗД "Проект Пловдив". Стойността на договора е 89 млн. лв.. Финансирането на проекта е по Механизма за свързване на Европа (МСЕ).

Строителството е предвидено да се извърши на три етапа. Същинската част от Етап II, която вече е в действие от края на месец ноември 2021, е де факто пробивът който започва от бул "Васил Априлов" и трябва да излиза 850 метра по на юг - при улиците "Димитър Талев" и бул. "Македония".

За "Капитал" от фирмата изпълнител потвърдиха, че крайният срок за приключване на всички дейности е краят на 2023 г.

"Трейс" споделиха и за "предизвикателства, които предстоят". От северната страна на жп ареала под земята има основни комуникации (ВиК, кабелни връзки, газопровод и топлопровод). "На проведените срещи с представителите на експлоатационните дружества, същите са ограничили времевите периоди за изпълнение на дейностите по изместване на комуникациите, което ще бъде предизвикателство за изпълнителя", посочи инж. Васил Шилов, който е отговорен ръководител на проекта.

Тъй като проектът е огромен, по време на ремонтните дейности ще бъдат засегнати ключови за връзките в града улици: бул. "Васил Априлов", бул. "Христо Ботев", кръговото кръстовище на гарата, улиците "Димитър Талев", "Д-р Никола Ковачев" и "Кавала".

Това обаче не е всичко. Тъй като съдбата на бетонния мост развълнува пловдивчани и общината така и не успя да реши кое предпочита - нов мост или пробив под коловозите, явно се мисли за двоен вариант. Според "Трейс" мостът, който е собственост на НКЖИ, ще бъде демонтиран, но ще има нов. "НКЖИ съгласувано с Община Пловдив ни е възложило да разработим проект за ново съоръжение, на същото място със запазване на съществуващите подходи. Скоро проекта ще бъде предаден за преглед и одобрение от ДП НКЖИ и Община Пловдив", казват от компанията.

Кой и как ще плати за този мост, остава неясно, както и дали той влиза в първоначалната сума за проекта.

Интегриран проект за водите на Пловдив

до края на 2023, но под въпрос

Другият мащабен проект е на стойност 114.6 млн. лв. Финансирането е по ОП "Околна среда" и включва с себе си изграждането и реконструкцията на канализационната мрежа, реконструкция и доизграждане на пречиствателна станция (ПСОВ) и рехабилитация на Главен колектор VII и изграждане на нов с дължина почти 3 км.

Най-скъпият етап от цялата процедура е дейността по ПСОВ, която е на стойност 52 млн. лв. според сключения с ДЗЗД "ПСОВ Пловдив 2018" договор за изпълнение. Участниците в този консорциум са "ГБС Пловдив", "Главболгарстрой" и "Еко-проект 2000", с подизпълнител "Кристална вода".

Основният проблем пред този проект е, че не е ясно какво се случва с него. Преди няколко дни общината съобщи, че кметът на града е извършил инспекция на обекта на пречиствателната станция в село Ягодово и там "всичко върви в срок". "Разплатени са близо 21 млн. лева за строителството на станцията, което е около 40% от стойността й", се се казва в съобщението. В него още се посочва, че проектът за Водния цикъл на община Пловдив ще бъде завършен до края на 2023 година.

На друго мнение обаче е министърът на околната среда и водите. "Проектът за Водния цикъл на Пловдив, който се финансира по ОП "Околна среда", е с много сериозно забавяне и много сериозни проблеми", каза Борислав Сандов в изявление в Пловдив, където беше по покана на областния управител на града. На срещата още той обяви, че ще се направи опит за фазиране на проекта, за да може дейностите по него да приключат успешно, макар и в следващия програмен период. Това на практика означава, че и ремонтните дейности ще бъдат удължени в годините напред - следващият период ще иска ново планиране и евентуално ново възлагане.

Но ако станцията е най-скъпото перо, най-обезпокоителното за пловдивчани е реконструкцията на тръбите. Проектът включва разкопаване и подмяна на 2.8 км тръби от бул. "Дунав" до пресечката с бул. "Васил Априлов" и "Брезовско шосе", на стойност по обявената поръчка и сключен договор от почти 17 млн. лв.

Победител в тази надпревара е "ДЗЗД Дунав - Брезовско" с главни играчи в него "Пимк" и "Нивел строй". Всички дейности по този договор следва да приключат до края на 2023 г. За този проект, в своето съобщение, Община Пловдив заявява, че "няма да прави компромис с качеството и ще изисква всички дейности да бъдат изпълнени, както са заложени в процедурата".

Южен обходен колектор

до средата на 2025 г.

Третият гигантски проект, свързан с ремонтни дейности и разкопани улици е този за Южен обходен колектор, чиито дейности трябва да стартират през пролетта на тази година.

Проектът е на стойност 81.4 млн. лв., и също се финансира по ОПОС. Печеливши тук са ДЗЗД "Еко проект - Пловдив", в което главни действащи лица са "Интерхолд", "Тес кънстръкшън груп" и "ВиК Инфраструктурно проектиране".

Южният обходен колектор е огромно съоръжение, дълго 11 км. То тръгва от Пещерско шосе, продължава по улица "Царевец", оттам минава под жп линията Модър, стига до "Александър Стамболийски" и "Нестор Абаджиев". Краят му е в "Тракия" и се зауства в пречиствателна станция Пловдив.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар