Новият брой:
Първият опит за ротационен кабинет в България

Какво трябва да знаят българските градове за велоалеите

Направено правилно, това не е само най-евтиното и бързо решение за увеличение на мобилността, но и подпомага местната икономика, казва датският урбанист Микаел Колвил-Андерсен

По велотрасетата на Пловдив често пешеходци и велосипедисти си делят пространството
По велотрасетата на Пловдив често пешеходци и велосипедисти си делят пространството
По велотрасетата на Пловдив често пешеходци и велосипедисти си делят пространството    ©  Надежда Чипева
По велотрасетата на Пловдив често пешеходци и велосипедисти си делят пространството    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В последното десетилетие Община Пловдив е изградила около 60 км велоалеи в града, които свързват всичките му краища. Това е сравнимо като количество и с други два от големите български градове - София и Бургас, които също разполагат с приблизително 60 км велоалеи, като разбира се, разликата в площта и населението вади на първо място Бургас, следван от Пловдив, и далеч назад столицата.

Но всички те, взети заедно, не се и доближават до 1/3 като разстояние с големите европейски столици - Копенхаген - 400 км; Амстердам - 515 км; Виена - 1200 км.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    radost.petrova avatar :-|
    Radost Marinova
    • + 4

    Майкъл Колвил е страхотен! Компании като Copenhagenize трябва да бъдат привлечени като консултанти и в България. Но има друг проблем - политици си поръчват такива консултации, плащат и не правят нищо от ценните им съвети. Какво направи София след работата на друг датчанин - Ян Геел?

    Нередност?
  • 2
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba

    В БГ кметовете пари направиха с тези алеи.
    Много пари.
    Келепир има в тях :)

    Нередност?
  • 3
    rso38392858 avatar :-P
    Boyko Botev
    • + 1

    Велоалеите в Пловдив промениха облика на града и това е нещо видимо за всички жители. Тази статия е малко по-критична към Пловдив, при полужение, че градът е лидер. Надявам се тази критика да е стимул за общината да не спира да работи в тази насока.
    ОСНОВНИЯ ПРОБЛЕМ е прекосяването на центъра на града в оста изток/запад. Освен през булевард Марица-Юг, няма откъде да се мине нормално, а дори и там се минава през подлез и стълби и старите релси на винкели. Би било добре да се проектират още две трасета - около пощата и около гарата (бул Христо Ботев).
    ИНАЧЕ доста лесен и евтин проект би била алея до бул. Свобода, където има парк паралелен на булеварда, без да има дори пешеходни алеи в него - само за гледане отстрани. (в частта между бул. Копривщица и В. Априлов).

    Нередност?
  • 4
    sutura avatar :-(
    Sutura
    • + 1

    Бих казал, че маршрутизирането е по-малкият проблем. Това рано или късно ще бъде решено от хората, които приемат вело-транспорта като алтернатива на автомобилният. Да ще има грешки, но крайната цел ще бъде достигната. По-големите проблеми според мен са парко местата и функционирането на велоалеите през всички сезони. Какво имам предвид: в Дания пред общини/ гари/ училища има огромни вело-паркинги за стотици велосипеди. Тук стандартото решени е стойка за пет колела за стотина лева с ДДС и толкова. Ако примем, че 50 граждани отидат днес пред НАП с колела, къде ще ги оставят? Вързани за знаците наоколо? И вторият проблем, зимата в Дания като падне снега минава едно мини-снегоринче и велоалеите са прерфектно чисти от пет сутринта, ставаш за работа и тръгваш. Тук стандартната ни практика е минава снегорина, който чисти основният път и нарива всичко върху тротоара или велоалеята. Питайте колко хора карат колело през зимата в снега ?? И не студа не е това, което толкова много ги спира. Не виждам да се говори за тези два проблема и не виждам и решения до момента на масово ниво.

    Нередност?
  • 5
    guentchovelev avatar :-P
    guentchovelev
    • - 2

    Бил съм в Амстердам, там всички са на колелета наистина.
    ОБАЧЕ! Амстедам е НАВСЯКЪДЕ равен, а температурите са по-ниско от София. Хайде сега си представете, отиваш на работа при 30 градуса с колело по баир ... Ако си строителен работник ОК, ама в офис НЕ СТАВА, ще миришеш ...
    Друго - в амстердам улиците са широки, колелетата там са отпреди 200 години и всички улици имам място за всички - за коли, пешеходци и велосипедисти. А в БГ такова МЯСТО НЯМА _ взема се я от колите, я от тротоарите .. мъртво родена е тази идея! Тя е основно - кметовете лесно да крадът едни пари ...

    Нередност?
Нов коментар