Околовръстното на Пловдив отива при "Трейс", ако няма обжалване и те потвърдят офертата си

След две години АПИ най-накрая възложи поръчката за 41.4 млн. лв. Финансирането е заложено в бюджета на пътната агенция

Очаква се югоизточният обход на Пловдив да облекчи трафика в посока към двете магистрали
Очаква се югоизточният обход на Пловдив да облекчи трафика в посока към двете магистрали
Очаква се югоизточният обход на Пловдив да облекчи трафика в посока към двете магистрали    ©  Надежда Чипева
Очаква се югоизточният обход на Пловдив да облекчи трафика в посока към двете магистрали    ©  Надежда Чипева

Пловдивското околовръстно шосе беше един от проектите, за които ГЕРБ - на централно и на местно ниво, твърдяха, че е от съществено значение. Все пак вторият по големина град в България все още няма завършен околовръстен път, а това е от съществено значение за транзитното преминаване на стотиците камиони дневно до автомагистрала "Тракия" и "Марица", без да се изливат върху и без това натоварената градска мрежа.

Основните дейности, които трябва да се случат по този път, са две. Първата е Югоизточният обход, който трябваше да свърже "Скобелева майка" с Асеновградско шосе и така да заобиколи Пловдив от изток. Този път е с приблизителна дължина 5 км и е предвиден като скоростен с две платна. Другата част е ремонтът на старото околовръстно, за който дейностите по 14 км трасе се очаква да продължат, по следващите 6 км участък между кръстовищата с Коматевско и Пазарджишко шосе.

Този месец най-накрая беше избран изпълнител за първата част. Това е добре познатият в Пловдив "Трейс груп холд", който (ако няма обжалвания) ще строи срещу 41.4 млн. лв. с ДДС.

Избор след две години

Обходът има дълга история. За първи път през септември 2020 година бе обявена обществената поръчка на стойност 42 млн. лв. След първото обявление тогава Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) реши да прекрати процедурата, като се мотивира с пропуски в документациите на всички 12 кандидата, подали оферти. Решението за прекратяване излезе през януари 2021 г. Последва нова процедура от февруари 2021 г., по която кандидатстваха 7 фирми, но до отваряне на техните оферти не се стигна близо година след това.

На 10 март АПИ все пак реши да започне разглеждането на получените оферти за обхода. Без особена изненада кандидатите са познатите местни играчи - консорциуми с водещи партньори "Щрабаг", "ПСТ груп", "Геострой", "Парсек груп", "Европейски пътища", а самостоятелно са се явили "Трейс груп холд" и "Иса - 2000".

С решение на комисията от 16 март за изпълнител на строително-монтажните работи е избран местният фаворит "Трейс груп холд", който според класирането е получил 100 точки. Втори в надпреварата са останали "Щрабаг", а два от участниците - обединението "Пловдив 2021" и ДЗЗД "Виа Филипополис", са отстранени от процедурата поради неотговарящи на изискванията ценови предложения.

Договор, но на каква цена

"Трейс" е добре познат участник в поръчките за строителство на повечето големи обекти в страната. В Пловдив те са изпълнител на пробива под гарата, който е на стойност 89 млн. лв. Според подадената оферта ще трябва да построят обхода на града за 41 430 000 лв., от които 39 млн. същински разходи за СМР и 1.9 млн. допълнителни разходи.

Ако изборът не бъде обжалван от останалите участници в 10-дневен срок, ще се пристъпи към подписване на договор. Тук обаче големият въпрос е "Трейс груп холд" да потвърдят своята оферта, която е подадена преди повече от година на тогавашните цени на строителните материали. Както "Капитал" многократно вече описва, инфлацията удари особено силно строителния сектор и дори се наложи МРРБ да мисли за промени в ЗОП, с които да успее да отговори на опасността десетки подписани договори да пропаднат.

"Капитал" потърси "Трейс" за коментар относно ценовата оферта и от компанията обещаха реакция, но до момента все още нямаме техен отговор.

Депутати в действие

Интересното е, че въпросът със застоялия проект за околовръстното шосе получи подтик почти веднага след срещата на областния управител на Пловдив Йордан Иванов с народни представители от града, която се състоя на 7 март. На нея стана ясно, че няма финансиране за въпросния път от републиканския бюджет и средства ще се търсят директно от Министерския съвет. Тогава депутатите се организираха да потърсят отговори за хода на процедурите директно при министър Караджов и подчинената му АПИ. Три дни по-късно АПИ започна разглеждането на офертите.

"Обектът е предложен за изпълнение в инвестиционната програма на АПИ и в бюджета е предвиден финансов ресурс, който да обезпечи подписването на договорите за строителство и строителен надзор през 2022 г. След завършване на отчуждителните процедури се предвижда обектът да стартира през втората половина на 2022 г.", отговориха за "Капитал" от МРРБ и АПИ.

Ако пътят бъде завършен, се очаква значително облекчение на трафика в града и подобряване на достъпа до магистралите, а оттам и до ГКПП Капитан Андреево.

Що се отнася до другата част от околовръстното шосе - това от Асеновград до Пазарджишко шосе, което се намира в потресаващо състояние, за него също е намерено финансиране от бюджета на агенцията, потвърдиха оттам за "Капитал". Стойността на целия ремонт е 25 млн. лв. До момента са отремонтирани 8 км участък от кръстовището на Коматевско до Асеновградско шосе.

"По оставащите за ремонт 6 км участък от Коматевско шосе до Пазарджишко шосе ще стартират ремонтни дейности веднага след подобряване на метеорологичните условия", заявиха от пътната агенция.

Тече и разработването на технически проект за разширяването на този път. Реалистичният срок за завършването на проектните процедури е 2023 г. След това обаче около година още ще отнемат отчуждителните процедури.

Все още няма коментари
Нов коментар