Седемте пътни строителя, към които ГЕРБ насочиха 5 млрд. лв.

Топ получателите са групите на "Хидрострой" и "Грома холд", а в класацията са още "Автомагистрали Хемус", "ПСТ груп", "Нивел", "Пътинженерингстрой - Т" и ГБС

Велико Желев, Владимир Житенски, Виктор Велев, Велко Руйков, Калин Пешов, Камен Кичев и Лазар Лазаров са едни от лицата на строителните компании с най-големи договори.
Велико Желев, Владимир Житенски, Виктор Велев, Велко Руйков, Калин Пешов, Камен Кичев и Лазар Лазаров са едни от лицата на строителните компании с най-големи договори.
Велико Желев, Владимир Житенски, Виктор Велев, Велко Руйков, Калин Пешов, Камен Кичев и Лазар Лазаров са едни от лицата на строителните компании с най-големи договори.    ©  Capital
Велико Желев, Владимир Житенски, Виктор Велев, Велко Руйков, Калин Пешов, Камен Кичев и Лазар Лазаров са едни от лицата на строителните компании с най-големи договори.    ©  Capital
Темата накратко
  • "Капитал" сравни всичко, което Агенция "Пътна инфраструктура" е договорила непрозрачно в последната година и половина от управлението на Бойко Борисов.
  • Топ получателите са групите на "Хидрострой" и "Грома холд", които взимат близо 50% от всички пари за пътища, дадени "по втория начин".
  • Останалите 2.2 млрд. лв. си делят "Автомагистрали Хемус", "ПСТ груп", "Нивел", "Пътинженерингстрой - Т" и ГБС.

Парите за пътища са един от основните препъникамъни пред това правителство. Регионалният министър Гроздан Караджов обяви, че се оттегля заради липсата на милиарди в актуализацията на бюджета, които да бъдат дадени на пътните фирми. Кирил Петков и Асен Василев пък контрираха, че не може още пари да бъдат давани на същите няколко компании, които формират картел в строителството, хранен от ГЕРБ.

Но кои са тези компании?

"Капитал" сравни всички договори за инхаус по "Хемус", за свлачища и за пътя Ботевград - Видин, по които парите са давани абсолютно на тъмно и безконтролно. Както и прословутите "златни" договори за пътна поддръжка на 28-те области, които са спечелени с обществени поръчки, но бюджетите им са надвишени многократно. Така вместо ремонти е правено основно строителство на обекти, но по по-високите цени за поддръжка.

Това е на практика всичко, което Агенция "Пътна инфраструктура" е договорила в последната година и половина от управлението на Бойко Борисов. Това са, също така, последните големи договори, възлагани от държавата оттогава насам.

Общата сума на договореното по тези проекти само за най-големите 7 групи от фирми, е 4.9 млрд. лв. За всички останали фирми има още около 650 млн. лева.

Първите две строителни групи, около които гравитират много малки фирми, са тези на "Грома холд" и "Хидрострой". Това са и последните любими компании на бившата власт след падението на "Джи Пи груп". Те имат договори за над 2.7 млрд. лв., или близо 50% от всички пари за пътища, дадени "по втория начин". Следват пет други строителни компании, които обаче също са взели солиден дял от обещаните дейности - общо 2.2 милиарда.

Всички тези компании от 2019 г. до септември 2021 г. са получили общо 2.16 млрд. лв. През последния месец подалият оставка регионален министър от ИТН Гроздан Караджов им разплати още около 600 млн. лв. - 50% от дължимите пари по договорите за пътни поддръжка за вече изпълнените дейности. Те очакват до края на юни държавата да им даде и останалите 600 милиона, както и още над милиард за дейностите по пътя Видин - Ботевград и други договори, които продължават да действат въпреки всичките им недостатъци.

Ето и кои са строителите:

Великото избухване на "Хидрострой"

Компанията на бившия държавен пътен шеф Велико Желев - "Хидрострой", през последните години буквално избухна като приходи и размер. Заедно със старите си и нови неформални сателити групата му стана строител №1 в страната с общи приходи 450 млн. лв. за 2020 г. Все дошли през поръчки на държавата и общини.

Затова и лидерството сред строителите с най-много договорени пари за ремонти и през инхаус договори с държавната "Автомагистрали" е очаквано. Най-грубо през свързани дружество и консорциуми по тези две линии той има раздадени от ГЕРБ почти 1.2 млрд. лв. А като за десерт единствен получи и нов огромен договор - за строителството на тунел под Шипка за над 350 млн. лв. Той бе подписан на 8 юни след решение на напусналия вече министър Гроздан Караджов.

Официалните преки участия на Велико Желев са в "Пътстрой Бургас", "Пътни строежи Велико Търново" и ВДХ - наследника на свързваното с Делян Пеевски "Водстрой 98". Но заради концентрирането на много погледи в групата, в сектора и заради периферни връзки той е сочен като скрит собственик и на "Битумина Гмбх", хасковската АБ и "Инфра експерт". Желев отрича да има връзка с трите дружества.

Извън строителството през последните години Велико Желев купи от Весела Кюлева централата на ДЗИ в София за над 10 млн. евро, съдружник е в хотел "Астория" в Златни пясъци, а неотдавна международно разследване откри негови имоти в Дубай.

Групата около "Грома холд" - над милиард за три фирми

Това е една от най-явните строителни групи в България и със сигурност една от най-големите. Тя включва "Грома холд" (преди "Агромах"), "Европейски пътища" (преди "Пътища Пловдив") и "Водно строителство - Благоевград".

През годините тези фирми участваха в някои от най-знаковите пътни проекти и ремонти, но последните им успехи бяха рамковите договори за пътна поддръжка и споразуменията с държавната "Автомагистрали" за изграждането на "Хемус".

Собственик на "Грома холд" според официалните регистри е Христо Савев, а управител - Виктор Велев, който пък е собственик на "Водно строителство - Благоевград". Мажоритарен собственик на "Европейски пътища" е Анна Савева, майка на Христо Савев. В строителния сектор обаче от години се твърди, че дружеството е много близко до ГЕРБ и лидера Бойко Борисов, като връзката е през Иво Тонев, който обаче формално не присъства в компаниите на групата.

В края на миналата година групата бе в центъра на скандала с разкритията на МВР за източвани в чували пари от строителството на магистрала "Хемус". Тогава дори се твърдеше, че един от първоначално задържаните при акцията е бил и Виктор Велев. Става дума за 84 млн. лв. аванс за изграждането на лот 5 на магистралата, които по официални данни са отпуснати на "Водно строителство - Благоевград". От тях 60 млн. лева според МВР са изтеглени през други фирми и банкови сметки, изнесени в сакове и чували. Каквито и да било действия по строителството на магистралата липсват.

"Автомагистрали Хемус" с бронзов медал

От края на 2019 г. мажоритарен собственик на компанията е адвокатът Райчо Котов. Долу-горе от тогава започва и големият възход при строителните поръчки и договори с държавата - основно пътят Видин - Ботевград и участъците на магистрала 'Хемус".

Името на Котов се появи около разследването на "Биволъ" - "Джи Пи гейт". До 2018 г. Котов е вписвал документите в Търговския регистър, свързани с "Джи Пи груп", която се ръководи от Владимир Житенски.

Изпълнителен директор от октомври 2021 г. е Христин Цветолюбов Савов (преди това поста е заемал Котов), който е син на бившия кмет на Ботевград Цветолюб Савов. На последния местен вот през 2019 г. Христин Савов бе първи в листата на "Демократична България" за общински съветници, но не успя да влезе в местната власт.

Друг от директори на "Автомагистрали Хемус" от март 2021 г. е Асен Иванов Букарев - футболист, играл в Левски и ЦСКА, но също така до 2020 г. беше и треньор на клуба на Бойко Борисов "Витоша Бистрица".

Третият член на борда на директорите е Даниел Василев Цветанов.

От Търговище до върха: половин милиард за две години

От средна по големина компания "Пътинженерингстрой - Т" на Григор Иванов вече със сигурност е в топ 5 на сектора. От консолидирания отчет на дружеството за 2021 г. се виждат общо приходи 273 млн. лв., а заедно с предходната година групата има двегодишен оборот от половин милиард лева, с което вероятно е подгласник на другите инфраструктурни фаворити на ГЕРБ - "Хидрострой" и ГБС. В търговишката група влизат десет компании, сред които "Пътперфект-Т", "Пътни строежи - Велико Търново", "Виастрой", "Пътинженеринг" (която купи преди шест години).

Печалбата за миналата година е над 35 млн. лв. По-любопитна обаче е бележката в отчета, според която в разбивката на разходите за персонал е посочено, че възнагражденията на съвета на директорите са 36.7 млн. лв., а предходната година - цели 45 млн. лв. За сравнение - разходите за възнаграждение на производствения персонал са съответно 30 млн. лв. и 28 млн. лв. В групата са работили общо 1776 души през миналата година. От индивидуалния отчет на "Пътинженерингстрой - Т" се вижда, че платеното на седмината членове на съвета на директорите е 9.9 млн. лв., а година по-рано е 12.6 млн. лв.

В първите години "Пътинженерингстрой - Т", когато собственици са търговишките бизнесмени Григор и Иван Иванови, са приемани в сектора като по-близки до ДПС. От Регистъра на обществените поръчки се вижда, че те са "абонирани" за пътни търгове в Североизточна България, по които възложители са общини от региона на Търговище. След идването на власт на ГЕРБ те започват да получават поръчки и на национално ниво.

Апогеят като договори и разширяване на територията идва през последните години. Ключово е, че от януари 2018 г. в ръководството на компанията влезе Лазар Лазаров, който с едно прекъсване бе начело на Агенция "Пътна инфраструктура" от 2011 до 2016 г. След публикации за конфликт на интереси, защото АПИ по негово време е възлагала поръчки на Григор Иванов, той излиза от ръководството след няколко месеца. Но остава в ръководството на ловешкото дружество от групата на Иванов - "Виастрой".

Често в консорциуми групата на Григор Иванов играе с "Хидрострой" на Велико Желев. Двамата имат общо дружество "Пътни строежи - Велико Търново", в което Иванов държи 66%, а Желев 34%.

"ПСТ груп": офшорките са ни скъпи

Собственик на фирмата е кипърска офшорка - "Колвик сървисиз лимитид", като в декларацията за действителен собственик и крайно контролиращ дружеството е посочен бившият зам. транспортен министър от първия кабинет на ГЕРБ - Камен Кичев. Той е и един от тримата директори заедно с Петко Хитров и Николай Арабаджиев. В строителните среди като реален собственик се сочи ПИБ.

През годините дружеството няколко пъти смени собственика си. В началото бе част от "Холдинг Пътища" на Васил Божков. През 2014 г. премина към офшорни компании, свързани според "Досиетата Пандора" с Първа инвестиционна банка - "Ди Ви Ти Джи България" (собственост на офшорка от Британските Вирджински острови) и "Галиано уърлдуайд лимитед" (също от Вирджинските острови). Тогава в борда на "ПСТ груп" влязоха Иван Шарланджиев и Петко Хитров, които бяха и в управата на свързаната с банката пловдивска фабрика "Юрий Гагарин". Година по-късно последва нова сделка и всички акции бяха прехвърлени на кипърското "Колвик сървисиз лимитид". Петко Хитров обаче продължава да бъде в ръководството.

Един от не толкова големи, но знакови проекти, за които беше избрана ПСТ през последните години, е проваленият ремонт на площад "Ал. Невски" и зоната около него.

"Нивел": от Брезник към големите милиони

През далечната 2006 г. 25-годишният Велко Руйков основава компанията "Нивел строй" в Брезник, (после с адреси в Перник и София), шест години дружеството "крета" с приходи под 1 млн. лв. и десетина служители. После договорите с държава и общини набират скорост, като за последните три години само по линия на пътното поддържане в Ямбол и Кюстендил и 30 км от Видин към Руженци (заедно с ПСТ) са получени задачи за 335 млн. лв. През целия период Руйков се води собственик. В строителния сектор обаче като краен собственик се сочи Христофорос Аманатидис-Таки. Единствената видима връзка е по линия на дружество, което поддържа малки квартални улици в София - "Нивел строй" в консорциум с "Констрол", в което Руйков в миналото е имал участие, а сега е на "Конлат София". В управлението на последното е Мартин Манолов, който е в борда на свързваното с Аманатидис-Таки дружество "Новита холдинг". Последният е участвал пряко в бизнеса с пътно поддържане в далечното минало - с обща компания с братя Галеви и Васил Божков, а периферни връзки водят и към "Джи Пи груп".

"Нивел строй", самостоятелно и в консорциуми, печели и много общински поръчки, особено в Югозападна България, а сред топ проектите са ВиК договори в Сливен за над 80 млн. лв. Към март тази година дружеството има 260 служители.

Отделно премиерът Кирил Петков, давайки папка с имена за разследване на прокуратурата, попита публично има ли връзка между строителни компании, част от които са взели доста от договорите за строителство на незаконните язовири, с известния под прякора Таки (Христофор Аманатидис). Предисторията е, че през 2018 г. ГЕРБ изляха 500 млн. лв. за ремонт на малки язовири. При служебния кабинет стана известно, че огромната част от договорите за ремонтите за язовирите са възложени на едва две фирми "Ковел-про" (367 млн. лв.) и "Абак ДС" (125 млн. лв.). И за двете досега няма публични данни да са свързани с Аманатидис.

Многогодишният №1

Групата на ГБС, която се състои от няколко компании, сред които "ГБС инфраструктурно строителство", "Главболгарстрой интернешънъл" и "Главболгарстрой", е най-голямата по обем на приходите от строителство в страната за 2020 г. Тя е и най-старата строителна група сред седемте, както и принципно в сектора. Групата се занимава с всичко - от пътна и водна инфраструктура, през енергийна, до жилищно строителство.

В годините назад, когато различни строителни компании изгряваха и залязваха на небосклона на държавните поръчки, ГБС винаги е била устойчиво в предните редици на най-големите.

Компанията е на последно място по инхаус договори от АПИ, тъй като повечето проекти, по които работи, са спечелени с обществени поръчки. Тя получи големи договори от "Булгартрансгаз" за компресорни станции и газопроводи, а според председателя на управителния съвет Калин Пешов над 60% от приходите в "Главболгарстрой" са от частни инвеститори - нещо, което със сигурност повечето от другите компании в този топ 7 не могат да кажат.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • - 1
    • + 9

    Ето така се създава клиентела! А клиентите ти, разбира се, ти се отблагодаряват като ти оставят бакшиши - някое друго кюлче или чекмедже с пачки. Киро и Асен решиха да сложат край на това, и сега ще бъдат наказани от задружно обединилите се креатури на мафията в парламента.

    Нередност?
  • 2
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 9

    До коментар [#1] от "Любопитната Съседка":

    Киро ти и Асан не могат да изкарат 2 лева за инфраструктура и за това спряха дори и поддръжката на пътищата. И продължават да ви лъжат, че спрели парите на "крадливите фирми", защото крадяли. Вие мислите, че има много фирми, които имат техниката и могат да се справят със сложни и големи проекти? Аз дори се учдувам, че има цели 7. Как толкова не може да разберете, че ви манипулират с тези пари за пътища всеки път когато трябва кризисен ПР.

    Нередност?
  • 3
    linderoth avatar :-|
    linderoth
    • + 7

    До коментар [#2] от "scuby":

    Тъпунгер тролски герберастки, защо се учудваш че са общо 7 след като мафиотската клика на гроб и истинските кукловоди на банкянската мърша от сараите монополизираха целия бранш и не само него, а всички сектори. Така че не се прави на интересен, защото такива човешки отпадъци като теб заслужават само и единствено бой

    Нередност?
  • 4
    evpetra avatar :-(
    evpetra
    • - 1
    • + 6

    Внимателно разгледах физиономиите на снимката - интелект и почтеност. Това е нашият "елит".

    Нередност?
Нов коментар