Големите три за Велико Търново и Габрово: "Хемус", "Шипка" и Русе - Велико Търново

Топ проектите на държавата в Северна България продължават да се бавят, а общините в Търново и Габрово движат своите

На 24 юни 2022 г. (петък) заедно със седмичния брой на "Капитал" ще бъде разпространено и специалното издание от поредицата "Капитал Градове", посветено на областите Велико Търново и Габрово.

На 30 юни 2022 г. (четвъртък) ще се проведе събитието Среща на бизнеса във Велико Търново и Габрово. Може да се регистрирате за присъствие или гледане онлайн на сайта на конференцията, където може да откриете програмата, темата и участниците. Един от акцентите в дискусията ще е инфраструктурата и транспортните връзки в региона.
Темата накратко
  • Държавата продължава да се бави с изпълнението на трите важни за Северна България проекта като магистралите "Хемус" и Русе - Велико Търново и тунела под връх Шипка.
  • Търново подобрява градската си транспортна инфраструктура по проект за 11 млн. лв.
  • Габрово разрешава проблема на селата в общината с питейната вода.

От десетилетия се говори за различни скорости на развитие на Южна и Северна България. За икономическото развитие на една област от значителна важност е свързаността ѝ със съседите ѝ и с останалия свят. В Северна България развитието на инфраструктурата е от изключителна важност, за да се опитат областите там да догонят или поне да наближат области като Пловдив, София, Бургас и Стара Загора, които освен човешки капитал привличат милионни инвестиции.

Трите големи проекта, които биха дали тласък на Северна България и специално на Северен Централен регион, са недовършената автомагистрала "Хемус", тунелът под връх Шипка и бъдещата магистрала между Русе и Велико Търново.

На този фон община Велико Търново подобрява транспортната си инфраструктура с проект за интегриран градски транспорт, а Габрово залага на подобряване на водоснабдяването на малките населени места в общината.

По протежението на "Хемус"

Докато на юг от Стара планина има построени или в строеж вече четири автомагистрали, на север вече почти половин век няма завършена такава, след като през есента на далечната 1974 г. е започнато строителството на "Хемус". Тя трябваше да свърже София с морската ни столица Варна. В момента в експлоатация са по-малко от 200 км от предвидените над 420 км.

В началото на януари тази година след среща на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) с АПИ и държавната "Автомагистрали" стана ясно, че автомагистрала "Хемус" може да бъде напълно изградена чак през 2027 г. До 2024 г. е реалистично да бъдат завършени първите три участъка с обща дължина малко над 50 км, т.е. да се стигне до пътния възел, който ще свързва магистралата с Плевен.

Следващите лотове 4, 5 и 6, които са най-важни за области Габрово и Велико Търново, почти не са мръднали в сравнение със ситуацията в края на 2020 г., когато бе мистерия кога ще бъдат изградени. Разликата в момента е, че ако последното правителство на Бойко Борисов обещаваше тогава до 2024 г. цялата магистрала да е готова, в началото на годината инж. Бисер Йорданов от АПИ сподели, че реалистично според него тези лотове може да се завършат в началото на 2026 г. Към момента лот 4 (между Плевен и Летница) и 5 (между Летница и Павликени) имат разрешение за строеж, като 6 (между Павликени и Велико Търново) все още го очаква.

Според специализирания сайт за автомагистралата участъци 7 и 8 след Велико Търново в посока Варна все още са на етап изготвяне на технически проект, а 9 (между Лозница и Буховци) са преди стартирането на отчуждителните процедури.

През април Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) препотвърди ориентировъчните срокове 2025-2026 г. за завършване на "Хемус" чрез обявяването на интерактивна карта на големите инфраструктурни проекти на национално ниво.

Опълченците под Шипка

Един от най-важните проекти за област Габрово и следващият по-важност, а за някои и най-важният проект за Северна България е тунелът под връх Шипка, който е замислен още през XIX век. През последните над 10 години бившият премиер Борисов на няколко пъти обещаваше този тунел да се случи, но договорът с избрания изпълнител е подписан едва на 8 юни тази година.

Сагата около тунела от началото на годината беше в стил "обича ме, не ме обича" поради смяната на мнението на регионалния министър Гроздан Караджов няколко пъти. Първо през януари той отсече, че в този вид тунелът не е достатъчен, тъй като е предвиден да бъде с по една лента в посока. В началото на април от вече споменатата интерактивната карта на МРРБ се препотвърди да не очакваме този тунел по-рано от 2026 - 2030 г. Само няколко дни по-късно министър Караджов обяви, че все пак тунел под "Шипка" в този габарит ще се строи.

През април се очакваше да бъде подписан договорът с избрания изпълнител "Консорциум ПСВТ", в който участват "Пътни строежи - Велико Търново", "Хидрострой" и "Пътинжеренигстрой-Т". Това се случи в началото на юни и сега изпълнителят има 240 дни за проектиране и още 1280 дни за строителните работи, или общо четири години и половина. Това означава, че тунелът най-рано може да бъде готов до края на 2026 г.

От Русе до Търново совалката палим

Предвиденият скоростен път, свързващ Велико Търново с Русе, е от голямо значение за областта, тъй като ще свърже старопрестолния град с Дунав мост и ще разреши проблемите на пътуващите и властите с непрестанните пътнотранспортни произшествия (ПТП) на пътя край град Бяла. Той трябва да бъде дълъг 133 км и обявената през лятото на 2020 г. прогнозна цена е 1.5 млрд. лв.

От интерактивната карта на МРРБ се разбира, че очакванията са пътят да бъде построен до 2028 г. През тази година е предвидено да се обяви обществена поръчка за изготвяне на технически проект и Подробен устройствен план - Парцеларен план (ПУП-ПП) и да се подпише договор с бъдещия изпълнител, а до края на 2023 г. се очаква да бъдат изготвени двата проекта. Самото строителство не се очаква да започне по-рано от 2025 г.

Последно на 25 май тази година от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) са обявили, че са отворени ценовите оферти на допуснатите кандидати в обществената поръчка за изготвяне на технически проекти и строителство на първите 75.6 км от автомагистралата. Тя е обособена в две позиции - за 40 км от Русе до Бяла и 35 км за обхода на град Бяла.

Проектите на местната власт

Велико Търново

Заместник-кметът по строителство и устройство на територията проф. Георги Камарашев и Мариела Цонева, която е директор на дирекция "Проекти и програми" в общината на старопрестолната столица, идентифицираха за "Капитал" няколко проекта като най-важни за местното управление. Като най-значим изтъкват този за "Интегриран градски транспорт на град Велико Търново", при който за малко над 11.1 млн. лв. градът ще се сдобие с няколко важни придобивки.

Сред тях е изграждането на два буферни паркинга - един в подножието на Балдуиновата кула и друг близо до старата локация на военното училище в града, като между тях трябва да се движат и три електрически автобуса, като по пътя ще преминават през основните туристически обекти в града. За тях са предвидени около 1.6 млн. лв от общата сума по проекта.

Един от обектите по проекта е основният ремонт на булевард "България", който в момента в голямата си част е затворен, което затруднява движението из града като една от основните пътни артерии. "Паралелно с реновацията на булеварда се извършва и подмяна на подземната ВиК инфраструктура, финансирането за която е по отделно перо и е в размер на около 5 млн. лв.", споделя зам.-кметът по строителство и устройство на територията.

По проекта ще се изграждат две нови кръгови кръстовища - на кръстовището на бул. "България" с улиците "Краков", "Полтава", "Освобождение" и "Беляковско шосе", както и до Летния театър (между улиците "Христо Ботев", "7 юли" и "Цар Тодор Светослав"). Изграждането им ще започне през лятото на тази година и според Цонева и проф. Камарашев това ще създаде допълнителни неудобства на гражданите и гостите на града именно в разгара на туристическия сезон, когато Велико Търново е пълен с туристи по думите им.

Друг важен обект от големия транспортен проект е почти изградената пасарелка, преминаваща над ул. "Магистрална" в района на "Ритейл парк Велико Търново". Според Георги Камарашев на ден от там преминават над 11 хил. автомобила, а тъй като няма изградена пешеходна пътека на мястото, пешеходците преминават нерегламентирано, като прескачат мантинелата и създават предпоставки за произшествия.

Не на последно място, по големия проект ще се изграждат електронни информационни табла по натоварените спирки из града, табели за свободните места на паркингите, както и контролен център за организацията на транспорта и паркирането на Велико Търново.

Според Мариела Цонева изпълнението по проекта е на около 50%, като крайният срок за него е април 2023 г., но при необходимост ще се опитат да го предоговорят с управляващия орган на Оперативна програма "Региони в растеж 2014 - 2020 г.". Изплатените суми по него до този момент са в размер на около 5 млн. лв. според зам.-кмета Камарашев.

Габрово

От екипа на кмета на община Габрово Таня Христова определиха като най-стратегически инфраструктурен проект този за решаването на проблема с питейната вода на общо 18 малки населени места в общината, разположени на север от пътя Габрово - Севлиево. По него ще се осигури водоснабдяване от габровския язовир "Христо Смирненски". "Към момента са изпълнени целият довеждащ водопровод, напорният водопровод и над 50% от магистралния водопровод и прилежащите му хранителните водопроводи към селата. Строителните дейности включват изграждане на 20,7 км нови водопроводи, 2 нови помпени станции и ремонт на общо 13 съществуващи", разкрива главен експерт връзки с обществеността в община Габрово Десислава Сутева. Стойността на проекта е малко под 4 млн. лв. без ДДС и се извършва от избрания изпълнител "Кота-2001", като представителят на общината допълва: "Тази инвестиция продължава предходната от 2019 г., когато други 15 габровски села и 10 фирми, разположени от южната страна на пътя Габрово - Севлиево, също бяха водоснабдени от вътрешната водопроводна мрежа на града."

Друг важен проект за администрацията на кмета Христова е подмяната на уличното осветление в града с енергийно ефикасно такова в размер на малко над 3.9 млн. лв. без ДДС. Изпълнител по него е "Енерджи Ефект Енерпром", като изпълнението е започнало през май 2021 г. и се очаква да приключи през настоящата. "Прилагаме модел, в който инвестицията ще се изплаща от икономията, постигната в резултат на експлоатацията на новото енергийно ефективно осветление. Освен подмяна на съществуващите осветителни тела в града се изгражда система за енергиен мениджмънт, която ще извършва управление, мониторинг и контрол на уличното осветление", споделят от общината относно проекта.

Бъдещ проект, който от община Габрово изтъкват като важен, е този за облагородяването на крайречните зони около река Янтра по ул. "Аврам Гачев" и ул. "Дунав" в центъра на града. Допълват: "Конкретната цел е да се надгради вече започнатото благоустрояване от двете страни на река Янтра със зоната в близост до Спортна зала "Орловец" и Дома на хумора и сатирата." Проектът е на етап техническо проектиране, за което са предвидени 195 хил. лв. без ДДС, а в момента се разглеждат подадените оферти и ще се пристъпи към избор на изпълнител.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар

Още от Капитал