Завръщането на пътния картел и някои изненади

Основните строителни групи в България отново ще поддържат пътищата през зимата срещу 280 млн. лв. и наддават за нови договори за ремонти за 2.4 милиарда

Договори могат бъдат сключени в началото на 2023 г., особено ако се сформира правителство, което е склонно да продължи старите практики
Договори могат бъдат сключени в началото на 2023 г., особено ако се сформира правителство, което е склонно да продължи старите практики
Договори могат бъдат сключени в началото на 2023 г., особено ако се сформира правителство, което е склонно да продължи старите практики    ©  Надежда Чипева
Договори могат бъдат сключени в началото на 2023 г., особено ако се сформира правителство, което е склонно да продължи старите практики    ©  Надежда Чипева
Темата накратко
  • По поръчките за зимно поддържане вече има класирани кандидати.
  • Това са познатите строители с безотчетните договори, но има две изключения.
  • Големите поръчки за ремонт и поддръжка в следващите три години се обжалват.

Огромният проблем с българските пътища се усеща по много начини. В битов план - когато например научите за поредната катастрофа или пътувате където и да е из страната. В политически - именно пътищата са една от причините за разпада на четворната коалиция, след като през юни ИТН и "Продължаваме промяната" се сблъскаха челно по въпроса трябва ли да се плащат пари по договорите с пътните строители. Но най-вече се усеща като изтичане на средства, без да се виждат резултати.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • По поръчките за зимно поддържане вече има класирани кандидати.
  • Това са познатите строители с безотчетните договори, но има две изключения.
  • Големите поръчки за ремонт и поддръжка в следващите три години се обжалват.

Огромният проблем с българските пътища се усеща по много начини. В битов план - когато например научите за поредната катастрофа или пътувате където и да е из страната. В политически - именно пътищата са една от причините за разпада на четворната коалиция, след като през юни ИТН и "Продължаваме промяната" се сблъскаха челно по въпроса трябва ли да се плащат пари по договорите с пътните строители. Но най-вече се усеща като изтичане на средства, без да се виждат резултати.

Въпреки рокадите във властта така ще бъде и в следващите няколко години. Резултатите от последните обществени поръчки на Агенцията за пътна инфраструктура (АПИ) пък говорят, че вместо да бъде "заличен", пътният картел ще продължи да се подхранва.

Заявките на служебните правителства на Румен Радев бяха, че порочната практика от времето на ГЕРБ да се раздават стотици милиони левове по непрозрачен начин на избрани ще се промени. Но малко след смяната на властта през август и обещанието на новия регионален министър Шишков, че този път ще е различно, АПИ тихо пусна мегапоръчките за поддържане на пътища за 2.4 млрд. лв. без ДДС. Кандидати по тях вече са известни и в голямата си част това са същите фирми, които и досега имаха договори с празни чекове, по които получават без състезание проекти за стотици милиони. Най-големи суми за пътна поддръжка от периода 2019-2021 г. бяха получили компании от орбитите на "Грома холд", "Хидрострой", ПСТ, "Пътинженерингстрой-Т" и "Нивел строй".

Сблъсъкът на големите интереси обаче води до множество жалби и пълно блокиране на тези търгове поне за момента. Което пък поставя под риск почистването на пътищата тази зима - договорите със старите фирми бяха прекратени от парламента и изтичат на 1 октомври. Точно затова министър Шишков поиска спешно да бъдат подготвени и пуснати поръчки само за поддръжка през идващия сезон. Това се случи на 22 август, като търговете са с бюджет малко над 280 млн. лв. Очакванията бяха за по-голяма конкурентност и възможности повече и по-малки фирми да се явят като кандидати по тези поръчки. Но условията реално свиха кръга на потенциални участници до старите любимци на ГЕРБ, които имат техника и опит.

Кой ще чисти през зимата

Спешните поръчки за зимно почистване бяха обявени в края на август със спешен кратък срок за кандидатстване (до 1 септември) предвид наближаващата зима. Едно от изискванията обаче беше кандидатите да са изпълнявали зимно поддържане през последните 3 години на 150 км зимно поддържане на автомагистрали и/или на пътища, както и за последните 5 години да са правили текущ ремонт или поддръжка на същите по размери обекти. Това до голяма степен стесни кръга на кандидатите само до тези, които и преди са печелили поръчките на АПИ.

По повечето позиции вече са обявени ценовите оферти на кандидатите, но не са сключени договори. В Североизточния район две от общо четирите позиции - за Варна и Добрич, е спечелил консорциум между "Пътища и мостове" и "Пътно строителство". Първата фирма е собственост на "Пътища и пътни съоръжения", чийто представител е Росен Колелиев. Тя е участвала и в консорциума, поддържал пътищата на Добрич през последните години, който е свързан с Валентин Зеленченко. Зеленченко е и действителен собственик на втората фирма - "Пътно строителство".

Област Търговище пък отива при "Пътинженерингстрой-Т", която е собственост на "ИГ холдинг" на Григор Иванов. Консорциум с нейно участие държи и предишния договор за тази област. Същата фирма - "Инфра експерт" на Велико Желев, ще продължи да поддържа през зимата пътищата на Шумен в консорциум с "Пътстрой ВДХ", която е собственост на "Хидрострой", а в борда отново е Желев.

За две от четирите позиции в Югозападния район (за София и Перник) все още не са обявени резултати от класирането, а третата, за Кюстендил, е прекратена. Избран изпълнител има само за четвъртата и последна позиция - за Благоевград. Това, както и преди, е "Грома холд" на Христо Савев, която е в консорциум с "Водно строителство Благоевград" и БКС.

Свързваната с бизнесмена Румен Гайтански-Вълка "Пътстройинженеринг" в обединение с "ПСП строй" на Петър Пешев и Станислава Стоянова печели Кърджали в поръчката за Южен Централен район, като предишният договор е бил само с "Пътстройинженеринг". Пловдив отново отива при "Европейски пътища" на Христо Савев, която преди е печелила и Пазарджик, но засега все още няма класиране за позицията. "Инфра ескперт" на Велико Желев печели Хасково, който и преди се е обслужвал от негова фирма - АБ. "Инфра експерт" има изтичащ договор и за София, за която още не са излезли резултатите от класирането. Класирането за Смолян също не е обявено.

Три от четирите позиции в пакета за Северен Централен район са спечелени от фирми на Григор Иванов. "Пътни строежи - Велико Търново" на Иванов (с 66% дял) и Велико Желев взима Велико Търново и Габрово, а за Русе отново се е класирала "Пътинженеринг" на Иванов. Друга фирма на Иванов - "Пътперфект-Т", отново печели Силистра. Единствено за Разград процедурата е прекратена, като преди областта е обслужвана от "Пътперфект-Т".

Има и изненади

В класирането за Югоизточния район обаче има неочаквани имена. За поддръжката в Бургас например на първо място е "нов играч" - "БГ нова", чийто действителен собственик е Веселин Господинов. Тя е единствената, подала оферта за тази област, и по всяка вероятност ще получи договора.

"Пътно поддържане - Сливен", "Берко-90 - Берковски и сие СД" от орбитата на "Биндер" на Веселин Георгиев (известен като Батко) ще продължат да поддържат Сливен. Фирмата обаче обжалва в Комисията за защита на конкуренцията класирането. Вероятно става дума за област Ямбол, за която имаше договор и преди, но този път там е спечелила "Трейс груп холд". Последната е избрана и за другата позиция - за Стара Загора, която обслужва и сега, като там не са подадени други оферти.

Известно разместване има и в Северозападния район. Фирмата "Стефстрой 2010" е спечелила Монтана, която досега се държеше от обединение, свързано с ПСТ. От 2020 г. собственик на "Стефстрой" е Зинаида Герасимова, която е получила дела от Ангел Стефанов. "Стефстрой" обаче обжалва поръчката в КЗК, което е странно, тъй като това е единствената позиция, за която кандидатства.

При останалите позиции няма изненади - "ПСТ груп" и "ПСТ Видин" от орбитата на ПИБ ще продължат да обслужват Видин и Враца, а фирмите, свързани с Григор Иванов - "Виастрой" и "Новако строй" - респективно Ловеч и Плевен.

Със сигурност включването на нови кандидати е добра новина, но резултатите ще са по-ясни след решенията на КЗК. За зимната поддръжка на магистралите има класирането за четири от обявените пет позиции. Държавната "Автомагистрали", е единствена, поискала частта на "Хемус" (на територията на София и Ловеч), както и за "Тракия" и се е класирала за двете позиции. Дружеството се конкурира с две компании от кръга компании на Велико Желев и за автомагистрала "Марица", но за там все още няма обявени резултати от класирането. За "Хемус" между Варна и Шумен са избрани "Пътища и мостове" и "Пътно строителство", които са се класирали за зимната поддръжка в областта по другата поръчка.

За почистването на "Струма" "Мегаинвест-холд" е избрана с преднина пред "Автомагистрали". Фирмата е собственост на "Мегаинвест" на Цветан Славейков Цветанов, който притежава и регистрираната в Пловдив "Пътно поддържане".

Голямата игра

Докато договорите за тази зима по всичко личи, че ще бъдат подписани в идните седмици, новообявените обществени поръчки за нови рамкови споразумения за пътна поддръжка след това продължават да буксуват. Всъщност се получава един порочен кръг - фирмите със старите договори за пътна поддръжка, които бяха прекратени от парламента и изтичат на 30 септември, сега обжалват новите търгове, заради което няма как да се изберат изпълнители, които да поемат дейностите от 1 октомври. И държавата може да се окаже принудена да удължи старите контракти.

"Търсим законов вариант относно действащите договори за текущ ремонт и поддържане, които изтичат на 30 септември, не можем да вървим срещу решението на Народното събрание", заяви в ефира на "Нова нюз" председателят на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Иво Иванов.

Първи опит за нови обществени поръчки за пътна поддръжка за период от 3 години беше направен в началото на април, когато АПИ обяви поръчките за 2.4 млрд. лв. Това се случи при управлението на Гроздан Караджов като министър на регионалното развитие и Тодор Василев като шеф на АПИ. Поръчките обаче бяха обжалвани в КЗК, която на свой ред ги отмени заради неизрядна документация.

Новите обществени поръчки за ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа бяха публикувани почти без никой да разбере в началото на август пак от същото ръководство на агенцията, което беше сменено от служебния министър Иван Шишков само няколко дни по-късно.

Съдържанието на документацията обаче е без промяна. Те обхващат 8-те областни центъра и четирите магистрали ("Хемус", "Тракия", "Марица" и "Струма"). В сравнение с поръчките за периода 2019-2023 г. обаче стойността на сегашните е средно с 300% по-висока. За поддръжка и ремонт за предходния период АПИ бе отделила общо 475.9 млн. лв. за 4 години, докато сега сумата е с два милиарда повече, при това за по-кратък срок - три години (виж таблицата). Основното обяснение за това е, че сега всички потенциални дейности са включени в бюджета, докато преди се залагаха ниски стойности, които след това се раздуваха с извънредни проекти и плащания по постановления на Министерския съвет.

Въпреки надеждите, които министър Шишков изрази за добре подготвени изисквания, търговете отново се обжалват в КЗК и по всички вече има образувани производства. Но преди дни станаха ясни и кандидатите.

Кой играе за милиардите

Групата около Григор Иванов и "Пътинженерингстрой-Т" например е заявила интерес да продължи да поддържа старите си райони. "Пътни строежи - Велико Търново" е подала оферти за Габрово и за Велико Търново, където конкуренти са й новата за този бранш "Кота-2001" на Георги Димов и Александър Асенов и "Нелсен - чистота" на "Титан интернешънъл холдинг" и Иво Иванов. Самата "Пътинженерингстрой-Т" пък отново иска да си вземе Разград, а "Пътперфект-Т", която и сега поддържа Силистра, е единствен кандидат по новата поръчка за областта.

Няма изненади още за Пловдив, Пазарджик, Кърджали и Смолян, където кандидати са основно сегашните изпълнители - "Иса", "Грома холд" и "Европейски пътища". "Грома холд" е основен кандидат и за област Благоевград.

Фирмите около Велико Желев и "Хидрострой" ("Инфра експерт", "Битумина", АБ и ВДХ) очаквано играят за Бургас и областите в Североизточна България - Варна, Добрич, Шумен и Търговище. За последните две обаче оферти има и от "Автомагистрали Черно море", които са кандидати в консорциум още за Варна, Русе и Разград заедно с новата "Винс Ин Хок". Последното дружеството е притежание на Ярослав Христов и участва още за областите Варна и Разград.

"Инфра експерт" в консорциум с "Обонато билд" и "Нелсен - чистота" искат да продължат да работят в София, както и досега, но тук оферти са подали още два кандидата - "Нивел строй" на Велико Руйков и консорциум с водещ "Геострой" от групата на Цолов Вутов.

Изненадващо, след като изобщо не участваха в пътните ремонти и поддръжка предишния път, "Трейс груп холд", които сега пренаредиха жълтите павета в София, са подали оферта за участие в консорциум с "Инфра експерт", "ПСТ Бургас", и "Пътстрой ВДХ" за Бургас. Освен това "Трейс" са подали документи още за Монтана, Плевен, Стара Загора и Ямбол. "ПСТ груп" пък са се съсредоточили върху Видин и Враца.

Всички са недоволни

Как ще се класират кандидатите обаче няма да разберем скоро, тъй като всички поръчки се обжалват. По искане на "Пътинженеринг" е спряна процедурата за Северен Централен район, а тази за Южен Централен и за Югоизточен се обжалва от "Евро строй кънстръкшън". Същата е ситуацията и с поръчката за Югозападен район, където недоволни от заданието на АПИ са "Регионални пътни мрежи", "Нивел" и "Бул строй груп ИГ". Последната атакува и поръчката за Югоизточен район, където жалба има и от "Пътно поддържане Сливен".

"ПСТ груп" пък, които са изпълнител по договор за Бургас, са подали жалба срещу поръчката за Северозападен район. "Пътинженерингстрой-Т, който извършва сега поддръжката в Силистра и Търговище, е подал жалба за Североизточен район.

Без движение са и поръчките за поддържане и ремонт на четирите автомагистрали. По тях има образувани две производства в КЗК, които са по жалби на "Нивел строй" и "Бул строй груп". Въпреки всичко договори може да има в началото на следващата година, особено ако се сформира и правителство, което е склонно да продължи практиките от времето на ГЕРБ.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 6
    • + 2

    Добра новина, да се връщат колкото може по-бързо и да се възстанови всичко спрало последните 2 години. Тези измамници от така наречената промяна излъгаха полезните идиоти, че ще строят пътища и мостове, а първото нещо което направиха е да вземат 700 милиона заделени за магистрала Хемус с което осъдиха най-бедната област в държавата на по-голяма бедност след рекордната инфлацията, която докараха с некадърността си. Да не говорим за провала в плана за възстановяване с който лишиха бизнеса от свежи пари, да не говорим за корупционите сделки в енергетиката, завишените цени на бензина и дизела, миграционната криза, 2-3 пъти по-голямата инфлация от средната в ЕС, масовото разпростарнение на дрога и жертвите по пътищата последната година, изпуснатата престъпност, които данни все още се прикриват и т.н. Но най-големият парадокс е как младите полезни идиоти подкрепят доказаните измамници Киро и Асан, а последните вкараха държавата в дългова спирала от която няма да има излизане следващите години и осъдиха точно тези млади полезни идиоти да плащат цял живот лихви и дългове!

    Нередност?
Нов коментар