Нова връзка на метрото с влаковете за Драгоман, Божурище, Кюстендил срещу 47 млн. лв.

Метростанцията между "Сливница" и "Обеля" ще има пряка връзка с жп гара Обеля и ще обслужва предимно междуградските пътници

Районът около предвидената нова метростанция вече привлича строителен интерес и инвестиции
Районът около предвидената нова метростанция вече привлича строителен интерес и инвестиции
Районът около предвидената нова метростанция вече привлича строителен интерес и инвестиции    ©  Надежда Чипева
Районът около предвидената нова метростанция вече привлича строителен интерес и инвестиции    ©  Надежда Чипева
Темата накратко
  • Поръчката за метростанцията е на стойност 47 млн. лв., а срокът за изпълнение е три години.
  • Връзката с жп мрежата ще улесни пътуващите от региона.
  • Идеята е на близо 20 години, но сега има осигурено финансиране по нова оперативна програма.

Нова метростанция ще се строи между съществуващите вече станции "Сливница" и "Обеля" от първата линия на градската железница. Тя ще е част от интермодален транспортен възел, замислен още преди двадесет години. Целта е да бъде свързана с гарата, където спират влаковете за Кюстендил, Драгоман, Божурище, Банкя.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Поръчката за метростанцията е на стойност 47 млн. лв., а срокът за изпълнение е три години.
  • Връзката с жп мрежата ще улесни пътуващите от региона.
  • Идеята е на близо 20 години, но сега има осигурено финансиране по нова оперативна програма.

Нова метростанция ще се строи между съществуващите вече станции "Сливница" и "Обеля" от първата линия на градската железница. Тя ще е част от интермодален транспортен възел, замислен още преди двадесет години. Целта е да бъде свързана с гарата, където спират влаковете за Кюстендил, Драгоман, Божурище, Банкя.

Очакванията са новата станция да превозва между 8 и 12 хиляди души на ден, което е и приблизително средното натоварване на метрото. Пътуващите ще са предимно пътници от влаковете, като целта е именно да им се осигури по-добра връзка с градския транспорт на столицата и да не се разчита само на автобусите. От жп гарата могат да се хванат влакове по три направления: Драгоман; Радомир-Кюстендил (западно от Люлин планина); Божурище и Банкя.

Прогнозната стойност на поръчката е 47 млн. лв. без ДДС. В момента тече процедурата по събиране на оферти от кандидати за строителство.

Началото е възможно през 2024 г.

"Имаме подобни връзки на "Искърско шосе", "Горна баня", станцията на Централна гара е малко по-надалеч, но разликата е, че този възел ще е директен. Той е част от модернизацията на жп транспорта София - Волуяк. Предвиден е вход-изход направо на пероните, ще има изходи и за района. Регулационният план предвижда и автогара, но това ще се решава по-нататък", обясни за "Капитал" директорът на "Метрополитен" проф. инж. Стоян Братоев.

Той уточни, че пероните на гарата ще са върху самата станцията, което ще позволи да се излиза направо на тях. Поръчката включва и тунелна връзка с депото - около 800 м подземно и 300 м на открито, както и всички осемнадесет системи за управление на метрото, строителството и архитектурата.

По линията ще се движат влакчетата, които обслужват първата линия на метрото. Същевременно в края на декември "Метрополитен" е обявило поръчка за 16 нови метровлака срещу 250 млн. лева. С тях ще бъдат осигурени осем влака за отклонението на третата линия към район "Слатина", а други осем - за първа и втора линия, по които сега се движат само руски влакове, съобщава "Дневник". Те са известни като "руските линии", защото са с изцяло руска автоматика и системи за управление, произведени от "Метровагонмаш". За тях обаче този път ще бъдат купени влакове, произведени в други държави. Причината са санкциите към руски компании, наложени заради войната на Русия в Украйна.

Нов живот за една стара идея

Поръчката е с финансиране по програма "Транспортна свързаност 2021 - 2027", която включва още проекти, свързани с железопътния транспорт. Идеята за метростанцията между "Обеля" и "Сливница" иначе е стара - обсъждана е още през 2001 г., обяснява инж. Братоев. "Заложихме я още когато обсъждаме трасето за "Обеля", затова разстоянието между двете станции ("Обеля" и "Сливница") беше оставено по-голямо от обичайното - защото се предвиждаше междинната спирка", разказва той.

Иначе Столичният общински съвет е приел този план още 2017 г., което дава отговор на въпроса защо през последните месеци той не е коментиран в СОС, каквато обичайно е практиката.

Срокът за строителство е три години. Ако приемем, че няма забавяне при избора на изпълнител, изглежда възможно то да започне след една година, или през 2024 г.

"Целта е да се осъществи връзка с жп мрежата. Това е тенденция, наблюдавана на Запад от години. Пример е Мюнхен, който има няколко интермодални възела", казва Братоев.

В бъдеще обаче обхватът на новото съоръжение пък може да се разшири отвъд предимно ползващите влаковете. Регулационният план предвижда застрояване в района около новата станция. Терените там привличат инвеститорите в момента.

Скоро към "Арена Армеец"

В София продължава строителството на трите метростанции до "Левски-Г", които трябва да са готови през 2025 г. Миналата година то е изпълнено 17-18%, казва инж. Братоев. Директорът на "Метрополитен" се надява още това тримесечие да започне и изграждането на следващия участък - през "Слатина", с метро до "Арена Армеец", в срок 2026 г. В момента са подписани четири от петте договора по различните позиции, като очакванията са март месец процедурите да приключат и да се почне работата.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    yfu16319541891076305 avatar :-|
    русороби вън
    • + 5

    По-важното последствие от тази станция ще е отделянето на линия 2 от абсурдната обиколка по линия 4 и нормализирането на разписанието ѝ. Абсурдно е интервалът да е 16 минути...

    Нередност?
Нов коментар