Къде са най-лошите пътища в България
Три области - Монтана, Габрово и Бургас, са на дъното на класацията на пътната агенция, Сливен е начело, а една четвърт от магистрала "Хемус" е в лошо състояние

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
- Монтана е с най-много лоши пътища, Сливен - с най-малко, сочат данни на пътната агенция.
- Една четвърт от единствената северна магистрала е в лошо състояние.
- Близо една трета от първокласни, второкласни и третокласни пътища у нас също са в лошо състояние.
Монтана е областта с най-лоши пътища в страната. Магистралата в най-добро състояние логично е най-новата "Струма". Изненадващо обаче пътищата в най-добро състояние са в Сливен.
- Монтана е с най-много лоши пътища, Сливен - с най-малко, сочат данни на пътната агенция.
- Една четвърт от единствената северна магистрала е в лошо състояние.
- Близо една трета от първокласни, второкласни и третокласни пътища у нас също са в лошо състояние.
Монтана е областта с най-лоши пътища в страната. Магистралата в най-добро състояние логично е най-новата "Струма". Изненадващо обаче пътищата в най-добро състояние са в Сливен.
Това са някои от изводите от данните, които "Капитал" извади от документите към поръчките за текущо поддържане и снегопочистване, които пътната агенция обяви миналата седмица.
В приложенията към огромните поръчки по области е посочено колко от пътищата са в добро, средно и лошо състояние, както и данни за магистралите. Тази информация е нужна, защото върху нея стъпват изпълнителите на договорите за поддържане на пътищата в следващите четири години.
Изводът от данните е, че средно за страната 28% от първокласните, второкласните и третокласните пътища са в лошо състояние.
"Капитал" попита Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) какви са определенията за добро, средно и лошо състояние на пътищата.
Те се подават по три степенна скала, а именно:
"Добро" състояние включва категориите "отлично" и добро", "средно" включва задоволително, а "лошо" включва последните две категории.
Има ли къде да караме
Бърз поглед на картата оставя впечатлението, че пътищата в Западна България са една идея по-добре от източната част на страната. Област Монтана е с най-висок процент от пътната мрежа в лошо състояние - цели 54%. Северозападният регион логично е и сред най-опасните пътни участъци в Европа.
На второ място попада Габрово. Това е донякъде разбираемо, предвид че според данни на "Капитал" за периода 2014-2019 г. там са били инвестирани едва 10.8 млн. лв. за поддържане. На този фон в някои области - например Търговище, където пътната мрежа е със сходен размер, са били инвестирани в пъти повече, съответно над 49 млн. лв. за този период. Съответно и пътищата в добро състояние в област Търговище са 60%, докато в Габрово - едва 29%. Логично би било, че инвестицията в пътища би означавала по-добро състояние, затова на практика решенията на АПИ къде колко да се инвестира определят качеството на живот и инвестициите там.
На пръв поглед е учудващо третото място. Според АПИ област Бургас също е в топ 3 с най-голяма порция лоши пътища - 39%. Регионът привличаше редица инвестиции и получи своята връзка със столицата и централна България чрез магистрала. Област Бургас обаче далеч не е само крайбрежието и вероятно именно тук се крие причината за лошото състояние на пътната мрежа. Връзките на запад от Черно море са по-зле и вероятно тепърва ще бъдат фокус на пътната агенция. Освен това именно тук е най-дългата републиканска пътна мрежа от всички области - 1132 км (това не включва магистрали), съответно трябва да се положат и допълнителни усилия, за да бъдат пътищата в добро или поне средно състояние.
В най-добро състояние са пътищата в областите Благоевград и Сливен, където съответно само 9 и 8% от настилките са определени като "лоши".
Странна е и категорията "без настилка", която присъства в част от таблиците за състояние на пътищата - от АПИ обясниха, че това значи буквално да няма настилка.
Този феномен се среща в редица области като Перник, Хасково, Ловеч, Враца, Силистра, Разград и др., при третокласните. В Перник е най-големият проблем - там 7% от пътната мрежа, или 38.6 км, са без настилка. На второ място е Кюстендил с 5% от пътищата, или близо 31 км.

Магистрали ли са, да ги опишеш
Данните сочат, че почти една четвърт от магистрала "Хемус" - единствената в Северна България изобщо, е в лошо състояние. Това я прави не просто най-старата и най-дълго строената, но и най-неприятната за пътуване.
Видно от данните, 175-те км на "Струма" я правят магистралата в най-добро състояние.
Най-късата магистрала, "Марица", която беше завършена през 2015 г., вече има 27 км в средно състояние, което наскоро привлече коментари от регионалния министър Иван Шишков, че там вероятно "са спестявани материали или са влагани неподходящи".
1 коментар
Навсякъде...
И не само лоши - опасни са!
Аз лично избягвам да шофирам нощем по непознат маршрут - траповете са безкрай!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.