С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
15 яну 2017, 16:52, 1250 прочитания

How Uber Lost its Battle with Bulgarian Regulators

Bulgarian taxi companies won the fight against the market- disruptive competition

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

This article is part of K Quarterly # Issue 1 / November-January 2017. Contact us for subscription options on kq@economedia.bg

Uber is one of those companies that stir controversies in every country in which they decide to make business. Bulgaria is one of them: after Uber launched services in the country in December 2014, the Commission for Protection of Competition initiated legal action against the company. In September 2015, the Supreme Administrative Court decided that Uber should no longer operate in Bulgaria, as the company failed to comply with taxi transport regulations requiring owners to paint their cars yellow, to pay taxes in Bulgaria, and to declare their tariffs.


The Uber case in Bulgaria is not unique, as other countries have opposed its business model as well. However, it illustrates quite well the unified and strong resistance that regulators often build around incumbents without taking into account any argument the disruptive industries bring in their defense.

In the spring of 2015, Sofia Municipality sent a letter to the CPC just five days after Uber started operating in Bulgaria. It expressed concerns about the safety of the service the company provides. The Bulgarian legislation bans the offering of services for transporting clients for money without the required registrations, Sofia Municipality argued. One of the leading taxi companies in Sofia, "OK Supertrans", also filed a complaint, claiming that Uber was its direct competitor but did not comply with the law and introduced dumping practices into the taxi transport market.

Up to that point, the registered cars were almost 400, according to Uber’s own data.



In July 2015, the CPC ruled that Uber was involved in ‘unfair competition’ by offering unregulated taxi services and should cease the practice immediately. The commission fined Uber and Rasier Operations, both registered in the Netherlands, with 50,000 levs each for unfair competition and with a further 50,000 levs for not providing financial information. In September 2015, the Supreme Administrative Court upheld the CPC decision.

Uber has its conflicts with local regulators all over Europe and beyond. It had to suspend its services in China, Spain and in big cities like Brussels and Amsterdam.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Crime in Bulgaria: fears and realities Crime in Bulgaria: fears and realities

Despite the recent wave of violent crime, the country is not the hellhole described by the media.

17 апр 2018, 4916 прочитания

Who is who in the Bulgarian media? Who is who in the Bulgarian media?

Outside of the two major television channels, almost all Bulgarian media companies are operating at a loss or generate very low profits

17 апр 2018, 4408 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "KQuarterly" Затваряне
Bulgaria Sets up E-government Agency to Push Standardization of E-services

The government chooses the open source approach

Пролет в Лангедок и Гаскония

Пътешествие в част от Южна Франция из земите на катарите, гъшия дроб и родните места на Д'Артанян и Тулуз-Лотрек

Алън Мертнер: Алгоритъмът постоянно се променя

Директорът рекламно инженерство във Facebook пред "Капитал"

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Пролет в Лангедок и Гаскония

Пътешествие в част от Южна Франция из земите на катарите, гъшия дроб и родните места на Д'Артанян и Тулуз-Лотрек

След Хавел и потоп

Чешкият журналист Даниел Кайзер за кнгите си "Дисидент" и "Президент" и състоянието на журналистиката в Централна и Източна Европа