С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 яну 2017, 11:43, 747 прочитания

KZK finally discovers cartel on the fuel market

A year-long investigation by the regulator finds price fixing

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

This article is part of K Quarterly # Issue 1 / November-January 2017. Contact us for subscription options on kq@economedia.bg

The Commission for Protection of Competition (KZK) filed a price-fixing claim against six fuel retailers in October. Lukoil Bulgaria EOOD, Eco Bulgaria JSC, Shell Bulgaria EAD, OMV Bulgaria OOD, Nis Petrol Ltd. and Petrol were found to have exchanged price information, conducted a common pricing policy and shared information about their sales in order to prevent or distort competition in the fuel market.


KZK has yet to publish its conclusion from the investigation of alleged abuse of dominant position launched against Lukoil-Neftohim, Bulgaria’s sole refinery.

KZK published the results of its year-long investigation against the fuel retailers just three weeks before the presidential elections. The pricing policy of the fuel retailers – the so-called "rocket and feather" approach, has long angered consumers. When oil prices rose, retailers immediately passed on the full increase to consumers, causing the price at the pump to soar like a rocket. But when the price of oil fell, prices at the pump dropped like a feather, while retailers profit from the increase margin between the wholesale and retail prices (see the graph). Everyone could see that the prices at all gas stations in Bulgaria were changed daily in a perfectly coordinated manner.

This approach changed recently, partly as a result of the KZK investigation, partly as a result of the growing influence of the gas stations owned by Vesselin Mareshki, a maverick businessman who shattered some of the established practices on the fuel retail market. Gas and diesel are 20% cheaper at his VM gas stations compared to the prices of major retailers nationwide. The peers of Mareshki accuse him of allegedly selling smuggled fuel or evading tax payments. Allegations aside, the spread of the VM brand has led to considerable regional price differences.



The fuel retailers will probably appeal the KZK conclusion before the Supreme Court.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Witch Hunter General 1 Witch Hunter General

The selection of Ivan Geshev as the next Prosecutor General will likely go unopposed, triggering seven more wasted years on the anti-corruption front and even more blatant institutional abuse of power.

8 окт 2019, 1384 прочитания

Your Personalized Shirt Tailored with Passion Your Personalized Shirt Tailored with Passion

Our lives are all personalized now, aren't they?

1 окт 2019, 152 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "KQuarterly" Затваряне
NEK might survive after all

The National Electricity Company improves financial posture

Още от Капитал
Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10