Земя вика образованието по икономика
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Земя вика образованието по икономика

Shutterstock

Земя вика образованието по икономика

Сегашният модел не отразява много от реалните проблеми в света - политически, екологични и социални

2500 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Йорис Тилеман университет "Еразъм" в Ротердам, в изданието на Световния икономически форум

Икономистите като мен са склонни да говорят в строго кодиран жаргон и математически модели. Ние говорим за "икономически закони", позиционирайки ги като аналогични на законите на физиката. И забраняваме на студентите дискусии за ценности. Накратко, във вида, в който се преподават в университетите, икономическите дисциплини не отразяват много от реалните проблеми в света - политически, екологични и социални.

Икономистите се опитват да избегнат връзката между икономиката и политиката, но това е безсмислено. Не можете да изучавате системата и да игнорирате хората, които я създават и поддържат. Политиката и икономиката са неразривно свързани, както Адам Смит, Давид Рикардо, Карл Маркс знаеха твърде добре. Това не означава, че икономистите трябва да се политизират или да избират страна. Но означава, че пренебрегването на политиката е за наша сметка, защото възпрепятстваме разбирането си за системата.

Икономистите говорят само в цифри и се придържат към статистически данни и количествени модели, стремейки се към "обективност". Но "данните" не могат да ни кажат всичко. Други науки като социологията и антропологията използват по-широк спектър от методи и имат по-широка перспектива в наблюденията си за обществото. Ако приемаме сериозно нашата роля, ще трябва да се отворим за знанията, които другите дисциплини ни дават за начина, по който работи икономиката.

Доминиращата икономическа теория цени ефективността, пазарите и растежа и поставя индивидите над колективите. Но студентите не са научени да разпознават тези неща като ценности. Учебните програми пренебрегват неравенството, докато нашите общества се разкъсват от него. В аудиториите икономическият растеж е догма, без значение дали разрушава екологичните основи на нашия свят.

Нуждаем се от нов подход към икономическото образование, който се фокусира върху цялата икономическа система и който признава всички релевантни източници на знания, а не само статистически данни. Да се надяваме, че няма да чакаме сегашното поколение икономисти да се пенсионира, преди това да се случи. Тогава може и да е късно.

Йорис Тилеман университет "Еразъм" в Ротердам, в изданието на Световния икономически форум

Икономистите като мен са склонни да говорят в строго кодиран жаргон и математически модели. Ние говорим за "икономически закони", позиционирайки ги като аналогични на законите на физиката. И забраняваме на студентите дискусии за ценности. Накратко, във вида, в който се преподават в университетите, икономическите дисциплини не отразяват много от реалните проблеми в света - политически, екологични и социални.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK