С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
23 3 юни 2015, 10:33, 15053 прочитания

Защо на Борисовата градина й трябва още една пешеходна ос, а не Виенско колело

Половината парк не става за разходка и колоездене, защото е непроходим. С малко усилия може да се създаде удобна алея от "София ленд" до "Цариградско шосе"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Любен Гуляшки е кардиолог в интензивното отделение на УМБАЛ "Св. Анна", София. В периода 1999 г. - 2002г. специализира Вътрешни болести в САЩ. През целия си живот живее близо до Борисовата градина.
Публикуваме текста, който той изпрати до "Капитал", защото вярваме, че трябва да има широка гражданска дискусия за функциите и бъдещето на Борисовата градина, въпреки че Столична община не успява да организира смислен разговор по темата.
Над 100-годишната Борисова градина, една от емблемите на София, днес е на кръстопът. Решава се бъдещето й. Общината събира идеи как паркът да се промени. Сред най-смелите архитектурни предложения са да приюти Виенско колело, планетариум, наблюдателна кула, плавателен канал с лодки и културен център. 

Освен професионалистите, гражданите също имат право на мнение. Защото повечето софиянци знаят за трудното начало, за борбата да се създаде и съхрани този уникален по мащабите си парк. А и имат достатъчно причини да се отбият в него - за лежерна разходка, за медитация, спорт или творчество. 
Освен обаче да се радваме на възможността за почивка в сърцето на София,  


не трябва да забравяме може би най-важната функция на Борисовата градина - транспортната 

Защото паркът ни предоставя идеална възможност за бързо и здравословно придвижване в приятна среда, било пеша или с велосипед. Дава ни шанс да се избегнем задръстванията, да спестим време, бензин и нерви. 
За съжаление, точно тази негова функция е силно подценена и не достатъчно развита. 

От години придвижването пеш или на две гуми става лесно по направление, приблизително изток-запад - успоредно на булевардите "Цариградско шосе" и "Драган Цанков", една от най-натоварените оси на града. По тази "Ос 1", горе-долу дълга 2 км, всеки ден минават хиляди хора, избрали да не висят в задръстванията и да не се блъскат в метрото. Съответно по нея има изградена и постоянно развиваща се инфраструктура - алеи, подлези, нови пейки, осветление.



Перпендикулярно на "Ос" 1, в посока север-юг, минава тежко натовареният бул. "Пейо Яворов". Вечните задръствания по него доведоха до безкрайни опити да бъде "отпушен", свързани с дълги, мащабни реконструкции. Любопитно е какво се случва в самия парк по същото направление, свързващо два от най-гъстонаселените райони на София. Нека го наречем "Ос" 2 с дължина също около 2 километра. 

За съжаление, в Борисовата градина по "Ос 2" не случва нищо.

Въпросът е защо? 

Защо хиляди хора всеки ден преминават по "Ос 1", а по "Ос 2" няма жива душа? Нима никой не предпочита да се движи през парка, вместо да губи времето си и да диша изгорели газове в някое задръстване, било в колата си или в автобус 120? Защо повече от половината Борисова градина пустее? Отговорът е елементарен: Защото "Ос 2" е непроходима (виж инфографиката и "запушените" точки). 

Какво да се направи, за да се създаде още една пешеходна и колоездачна ос? На мястото на "София ленд" може да се изгради вход към парка. Така жителите на кв. "Лозенец" не само ще гледат гората от прозорците на апартаментите си, а и ще могат да се разходят из нея. Ако се направят алеи с осветление и пейки през определено разстояние, придвижването ще бъде удобно и безопасно. Първи ще го оценят майките с детски колички като най-смели, а след тях - всички останали. Пропускам дреболии като възможността хората да си купят пуканки и сладолед на входа на парка. 

Голямото предизвикателство обаче ще е да се направи връзка с другата, "далечна" (не като разстояние), облагородена част от парка. Защото, за да стигне човек благополучно от кв. "Лозенец" до Телевизионната кула или пък до тенис кортовете, първо трябва да успее да пресече бул. "Симеоновско шосе", а след това и бул. "Драган Цанков". Придвижването в околността изисква смелост и специални умения. Особено след като 

около Семинарията тротоарът "изчезна" след приключиля наскоро там мащабен ремонт 

Отсега е ясно, че самото кръстовище при Семинарията няма да бъде най-подходящотото място за пресичане от пешеходците. Сега е времето да се помисли къде и как е най-добре те да преминават през бул. "Симеоновско шосе", съобразено както с евентуалната бъдеща трамвайна линия и спирките, така и с цялостната стратегия за развитието на Борисовата градина. В противен случай може да се стигне до злополучна ситуация, като тази, при новата Южна дъга на Околовръстното шосе, където пешеходци не бяха предвидени и сега пресичат с риск за живота си (виж снимката).

Защо на Борисовата градина й трябва още една пешеходна ос, а не Виенско колело

Преглед на оригинала

Автор: Любен Гуляшки

Общината, а и ние, гражданите, трябва да решим по кой път ще се развива София. Като Лос Анджелис с основна роля на автомобилния транспорт? Или, предвид гъстотата на застрояване и по-късите разстояния, е по-добре да бъде град на пешеходците като Ню Йорк? Или пък на велосипедистите като Амстердам? Да не забравяме и още нещо. Никой от тези градове не разполага с парк с размерите на Борисовата градина. Ние, софиянци, притежаваме безценно съкровище. Остава само да измислим да разработим потенциала му, разумно.   

Както обаче се вижда, на този етап оптималните варианти не са на дневен ред. Бърз поглед върху проектите, допуснати за участие в конкурса за устройствена концепция на парк "Борисова градина", показва следното: в два от общо седем проекта не е предвидено развитие по направлението "Ос 2"; в пет проекта е предвидено пресичане на бул. "Симеоновско шосе" по "Ос 2"; всички варианти обаче свършват около новия подлез на бул. "Никола Вапцаров"; никъде алеята не достига до бившия "София ленд". 

Архитектите, и общината биха могли да обърнат внимание върху този факт. И да се замислят върху проблема за достъпността и проходимостта на Борисовата градина. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

26 март 2019
Sofia Event Center

capital.bg/smartcities

SMART CITIES AND MOBILITY FORUM


Запазете своето място сега


На 26 март форумът ще събере експерти от бизнеса и общините от Великобритания, Финландия, Германия, Чехия, Холандия, Австрия, които ще говорят за бъдещето на:


  • управлението на умните градове
  • зелената, електрическа, автономна мобилност
  • интелигентните комунални услуги
  • умните, устойчиви сгради и домове

Краен срок за регистрация до 24 март

Прочетете и това

Мнения Daily - Приключиха изгледите Цветанов да наследи Борисов 2 Мнения Daily - Приключиха изгледите Цветанов да наследи Борисов

И още: Суровинна ли е икономиката ни; Защо европейската десница не изключи Орбан

25 мар 2019, 2061 прочитания

Здравната реформа се връща в изходна позиция 4 Здравната реформа се връща в изходна позиция

20 години по-късно

22 мар 2019, 2103 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Мнения" Затваряне
Следващата икономическа криза: нов дот-ком балон, срив на еврото или задлъжнялост до живот?

Какви може да са причините за следващата икономическа криза според студентите в националния конкурс на клуб "Финанси"

Даваш Airbnb - минаваш по ДДС

Собствениците на имоти в платформите за отдаване по наем трябва да се регистрират и да внасят данъка в бюджета

Трудната раздяла на Германия с въглищата

Берлин от години призовава международната общност за намаляване на вредните емисии, но тепърва обърна поглед към собствените си проблеми

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Кино: "Зелената книга"

Сантиментален урок по приятелство в среда без толерантност

Агнешка Холанд има да ви каже нещо

Легендата на полското кино за новия си филм и защо обществото повтаря грешките от миналото

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 12

Капитал

Брой 12 // 23.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Fitch подобри рейтинга на България, КЗК скоростно разреши на Домусчиев да купи "Нова тв"

Емисия

DAILY @7AM // 25.03.2019 Прочетете